Hoe overleef je december?

Donkere dagen, Pieten op het dak en lichtjes in de denneboom; december staat weer voor deur! Ouderwets gezellig natuurlijk, totdat in januari de sfeer weer ouderwets verpest wordt door het getal op de weegschaal. December heeft nu eenmaal de reputatie een aanslag op je gewicht te zijn; en om die feestmaand zonder al teveel door uitstulpend vet veroorzaakte kleerscheuren door te komen, vind je hieronder een heel simpel stappenplan. Het is met dit plan zelfs mogelijk om vóór januari nog wat kilootjes kwijt te raken! Klaar voor? Want hij komt, hij komt, dat lieve goede stappenplan…

1: Eet lekker op 5, 25, 26 en 31 December;

2: Eet de overige 27 dagen gewoon normaal.

Bonustip! Blijf gewoon de sportschool bezoeken. Die is de rest van de maand namelijk gewoon open.

 

Nou, dat is toch heel simpel? Geniet van de feestdagen en al het lekkers wat daarbij hoort, maar doe de rest van de maand gewoon die dingen die je altijd al deed. Het probleem met december zit hem namelijk niet in die vier feestdagen (als je Sinterklaas tenminste viert, anders zijn het er maar drie), maar in jouw eigen instelling. Het is het ‘what the hell’ (of ‘het maakt toch niet meer uit’) effect in zijn meest extreme vorm; ik eet vier dagen heel slecht, dus dan kan ik me de rest van de maand ook maar beter volproppen. 

Wanneer december altijd maar weer jouw Waterloo is, dan zegt dat wel het een en ander over jouw ‘mindset’. Veel mensen neigen naar perfectionisme, dat wil zeggen, ze zijn bang voor obstakels en / of teleurstellingen; gevolg is dat ze in december alle pogingen tot gezond leven maar laten varen. Want vier feestdagen lang jezelf volproppen, dat is nogal een obstakel…

Maar ook al steekt die manier van denken in december wat vaker de kop op, die overige 11 maanden zal je er net zo goed op dezelfde manier instaan. Ook in maart zullen er obstakels op je pad komen waardoor jij uiteindelijk je dieet moet laten varen. Alleen zal dat obstakel dan niet een Kerstdiner, maar eerder een drukke periode op je werk of een vakantie zijn. En dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je jezelf maar weer herpakt en verder gaat waar je gebleven was. 

Maar daar gaat het vaak mis bij de mensen die in December altijd kilo’s aankomen. Ze herpakken zich niet. Na een verkeerde beslissing of teleurstelling, vallen ze weer net zo hard terug in oud gedrag. Sterker nog: ze gaan er bij voorbaat al vanuit dat ze het in december gaan verpesten. En dat is dan ook precies wat ze zullen doen.  

Natuurlijk kan je ook een specifiek op de decembermaand afgestemd dieet en / of trainingsprogramma volgen. Het internet staat er alweer vol mee – er zijn zelfs sportscholen die zoiets aanbieden – dus keuze zat. En hoewel dat een manier kan zijn om de schade te beperken, is het niet iets waar je op de lange termijn ook echt wat aan hebt. De hele instelling die december zo’n ‘beladen’ maand maakt, ga je namelijk niet oplossen met een recept voor koolhydraatarme pepernoten. Sterker nog, naar mijn mening geven specifieke, op december afgestemde diëten en trainingsprogramma’s die hele maand nog veel meer lading. Alsof december ‘de vijand’ is waar je tegen moet strijden. Onzin! Buiten die vier feestdagen, is het gewoon een maand zoals alle anderen. 

Dus, dit is wat ik je graag mee zou willen geven – niet alleen voor december, maar voor alle maanden die er in een jaar zitten:

1: Wat geweest is,is geweest. Het ligt achter je, en het heeft geen zin om je daar nog langer druk over te maken. Dus ben je gisteren helemaal los gegaan op een zak pepernoten: jammer, maar ga vandaag gewoon weer naar de sportschool en eet gewoon weer je appeltje. Als je auto een lekke band heeft, dan snij je toch ook niet die andere drie stuk?

2: Als je jezelf nu al wijsmaakt dat je straks gaat falen, dan ga je dat ook doen. Het is een ‘self-fulfilling prophecy’. Als jij december ziet als een vreetorgie van 31 dagen, dan zal je je daar ook naar gedragen. Maar zie je december als 27 dagen waarop eignelijk niets bijzonders gebeurd, dan zal het veel makkelijker worden om gezond te blijven eten en naar de sportschool te blijven gaan.

3: Je hebt altijd een keuze. Er is niemand die jou tijdens de Kerstborrel dwingt om heel veel alcohol te drinken. Er is niemand die jouw opdraagt om buiten Sinterklaasavond om een zak pepernoten naar binnen te werken. Jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor je eigen beslissingen, gedrag en handelen. 

 

Met dat allemaal gezegd hebbende: geniet van de decembermaand! Maar, wel met mate. Zoals je dat eigenlijk altijd, 365 dagen in het jaar zou moeten doen!