Hoe om te gaan met food pushers

Iedereen die ooit een kilo af heeft proberen te vallen kent ze: ‘food pushers’. Familieleden, vrienden en collega’s die jou proberen te verleiden tot ongezond en overdadig eten en drinken. Zelfs – of misschien wel juist – als ze weten dat jij je stinkende best doet om gezonder te leven.

Food pushers kunnen dichtbij je staan of slechts af en toe in jouw leven opduiken. Maar als ze in de buurt zijn, dan drukken ze wel een ongezonde stempel op ons gedrag. Denk aan die ene vriendin die gaat zitten miepen als je geen cocktail besteld, het familielid wat jou aanmoedigt om gewoon nog een keer op te scheppen, en de buurvrouw die jou probeert over te halen het terras i.p.v. de sportschool te bezoeken. 

Achter dergelijke ‘sabotages’ zullen lang niet altijd slechte bedoelingen zitten. Misschien zijn jouw food pushers gewoon gewend aan de oude, bourgondische versie van jou. Misschien maken zij zich wel zorgen om je gezondheid (omdat je een heftig dieet verleden hebt bijvoorbeeld). Maar wat hun redenen ook mogen zijn: hun gedrag kan jouw poging tot verandering in de weg staan. 

Dus, hoe ga jij met deze mensen en al hun goede (of slechte) bedoelingen om? En dan het liefste zonder al je banden met hen te moeten verbreken? Gelukkig zijn er een paar manieren – of ‘strategieën’ – om dat te kunnen doen. 

 

Strategie 1: houd een verandergesprek 

Welke strategie je met welke food pusher gebruikt zal afhangen van je relatie met die persoon. Die ene vriendin met wie je eens in de twee maanden gaat stappen zal je waarschijnlijk anders willen benaderen dan iemand die dichtbij jou staat en die je regelmatig ziet. Wil je iemand echt ‘veranderen’, dan zal je met hem of haar gesprek moeten gaan.   

Oké, de naam doet anders vermoeden, maar het doel van een verandergesprek is niet het veranderen van de ander. Zie het liever als een ‘uitleg van de spelregels’: jij vertelt anderen wat je wilt, wat je nodig hebt, en hoe zij je hierbij kunnen helpen. Of ze hier ook in mee willen gaan, is een tweede. Maar je wilt ze in ieder geval laten weten wat jouw regels zijn. 

Een belangrijke voorwaarde voor het houden van een veranderingsgesprek is dat het respectvol gebeurd. Wijs de ander erop hoe zijn of haar gedrag jouw verandering in de weg staat, maar zonder de ander iets te verwijten. Bedenk: grote kans dat jij anderen geleerd hebt hoe ze jou moeten behandelen. Als je voorheen altijd mee uit eten ging, dan kan je het hen niet kwalijk nemen dat zij jou nu – ook op je sportavonden – uit blijven nodigen. Leg het accent op het effect, niet op de door jou veronderstelde bedoelingen achter hun gedrag. 

Begin je gesprek met een duidelijke vraag om hulp. Hiermee maak je de ander duidelijk dat je hem of haar vertrouwt en nodig hebt. Zelfs al doet hij / zij nu dingen waar je niet mee geholpen bent. Vertel ook waarom deze verandering zo belangrijk voor jou is: een doel als afvallen maakt misschien weinig indruk, maar de redenen die je hiervoor hebt zullen dat waarschijnlijk wel doen.  

Vervolgens leg je uit hoe zijn of haar gedrag jouw verandering moeilijker maakt – en met welk gedrag je dan wel geholpen bent. Probeer specifiek te zijn: leg de ander precies uit hoe hij of zij jou kan helpen. Vertel hem / haar niet alleen wat hij / zij niet meer moet doen – ‘nodig me niet op mijn sportavonden uit om naar de stad te gaan’. Dit zal de ander als een verwijt op kunnen vatten. Wijs hem of haar ook op manieren om je te helpen: ‘leg het fruit zoveel mogelijk in het zicht als je de boodschappen uitpakt’.  

Een verandergesprek is een belangrijke maatregel die – uiteindelijk – een enorm verschil kan maken. Voor zowel je relaties met anderen als het bereiken van je doelen. Maar het is ook een maatregel die niet altijd de tijd en moeite waard is. Zie bijvoorbeeld je stapmaatjes of je teamgenoten die je eens in de zoveel tijd ziet. Voor die food pushers zijn er andere strategieën die je kunt gebruiken. 

 

Strategie 2: vermijd het woord ‘dieet’

Het woord ‘dieet’ werkt op een food pusher zoals een rode lap dat op een stier doet: het is een uitnodiging om in de ‘aanval’ te gaan. Daarom is het zo belangrijk om zowel tijdens het eten als bij het afslaan van een uitnodiging of aanbieding nooit over je dieet te beginnen. Geef liever een andere reden op, zoals een van deze drie pareltjes: 

‘Ik zit vol / er kan niets meer bij.’ 

‘Ik heb thuis al gegeten.’ 

En last but not least:

‘Ik krijg last als ik hier teveel van eet / drink.’ 

Wat de bovenstaande redenen zo waardevol maakt, is dat niemand er iets tegenin kan brengen. Tenzij de ander je ziek of misselijk wilt krijgen, wat toch wel een teken is om niet meer met de ander om te gaan. Leer deze redenen dus uit je hoofd; oefen ze voor de spiegel, en visualiseer hoe je ze tegen een food pusher uitspreekt. Je zal er ongetwijfeld mee geholpen zijn.

Heb je eenmaal een reden opgegeven, dan kan je meteen overgaan op: 

 

Strategie 3: verander van onderwerp

Geef de ander geen tijd om door te blijven zeuren, door over iets anders te beginnen. Vraag hem of haar naar die laatste vakantie, dat project op het werk of hoe de kids het doen op school. Het toepassen van deze strategie zal jullie relatie alleen maar ten goede zal komen: jij zal je minder aan het ‘doordrammen’ hoeven te ergeren, en de ander kan over zichzelf vertellen. Win-win dus! 

 

Strategie 4: doe de ‘cd die blijft hangen’

Mocht je met een buitengewoon hardnekkige ‘food pusher’ te maken hebben, dan kan de derde strategie uitkomst bieden. Het idee is simpel: herhaal het antwoord wat je als laatste gegeven hebt, net zolang tot de ander het opgeeft. Je hoeft niets uit te leggen of toe te lichten: een kort maar resoluut ‘nee, dank je’ is meer dan genoeg. 

‘Wil je echt geen koekje?’ 

‘Nee, dank je.’ 

‘Ah toe, er zijn er nog maar twee over?’ 

‘Nee, dank je.’ 

‘Maar anders moet ik ze weggooien?’ 

‘Nee, dank je.’ 

‘Als jij dit koekje niet eet dan slaat er straks een komeet in op de aarde?’ 

‘Nee, dank je.’ 

Enzovoorts. Op een gegeven moment zal de ‘food pusher’ door de redenen heen zijn (let op: als ze komeetinslagen aandragen, dan zijn ze knettergek), en het enige wat jij hebt hoeven doen is hetzelfde zinnetje een paar keer herhalen. Combineer deze strategie met het zo snel mogelijk van onderwerp veranderen, en je zal zelfs de meest hardnekkige food pusher de neiging tot aandringen kunnen ontnemen.  

 

Strategie 5: ga voor iets anders dan eten

Bij veel sociale gelegenheden is eten en / of drinken vaak een ‘verbindende factor’. Denk dan aan lunches, bedrijfsborrels en benefietdiners. Maar hoewel eten bij kan dragen aan de beleving, is het toch de sociale interactie die het belangrijkst is.  

Mocht je bereid zijn om het initiatief te nemen, probeer dan eens iets te organiseren waarbij eten een minder grote rol speelt. Ga met je vriendin een stuk wandelen in plaats van lunchen. Stel voor het bedrijfsuitje geen wijnproeverij, maar een Bootcamp voor (of organiseer zelf een keer het bedrijfsuitje). 

Dat betekent natuurlijk niet dat je nooit meer in een restaurant af mag spreken. Maar sociale gelegenheden hoeven niet altijd met eten en drinken gepaard te gaan. Uiteindelijk is het gezelschap het belangrijkste; als de anderen die mening delen, dan zullen ze het geen probleem vinden om zo nu en dan wat anders te doen. 

 

Zie daar: 5 strategieën om weerstand te kunnen bieden aan food pushers. Je hebt er misschien wat assertiviteit voor nodig, maar geloof me: het is de moeite meer dan waard. Wil je meer hulp bij gezonder eten? Neem dan gerust contact op!

 

 

Leave a Comment