Personal training: wat jij moet weten

De afgelopen 10-15 jaar is de drempel om met een personal trainer te sporten een stuk lager geworden. Gelukkig maar, want personal training is zeker niet voorbehouden aan BN’ers, zakenlui of anderen met teveel geld. Heb je een doel en zie je de waarde in van persoonlijke begeleiding? Dan is personal training ook iets voor jou. Maar… Er zijn wel een paar dingen die je hierover moet weten.

Want ook al is een personal trainer in principe voor iedereen bereikbaar: het is niet voor iedereen geschikt. Net zoals jij bepaalde dingen van hem of haar verwacht, zal hij of zij dat ook van jou doen. 

De timing voor deze blog is ook niet helemaal toevallig. De zomermaanden zijn vaak de periode waarin veel mensen willen sporten. Enerzijds vanwege het mooie weer wat energie geeft, anderzijds vanwege iets met zwemkleding op het strand *… Het benaderen van een personal trainer is dan ook vaak een impulsieve actie, wat niet altijd even goed over nagedacht is. En dat kan leiden tot teleurstellingen, bij zowel de sporter als de trainer. 

( *als je in juli nog aan je sixpack moet gaan werken, dan ben je dus al te laat. Sorry)

In deze blog deel ik een paar van die ‘verwachtingen’ die een personal trainer kan hebben, gebaseerd op mijn ervaringen en die van mijn collega’s. Hopelijk zal het je helpen bepaalde verwachtingen te ‘managen’, en je beslissing om een personal trainer te benaderen een die weloverwogen is te maken. Komt-ie:

1: je zal er (zelf ook) voor moeten werken. Grote kans dat je die personal trainer benaderd omdat je een probleem hebt. Een probleem – misschien is het overgewicht, een slechte conditie of geen discipline – wat je graag opgelost wilt hebben. Iets waar een goede personal trainer je vast mee kan helpen. Met de nadruk op helpen… Want hij of zij kan het probleem niet voor jou oplossen.

Om jouw probleem op te kunnen lossen – lees: je doel te kunnen bereiken – zal je zelf minder moeten eten en meer moeten bewegen. Ook als je trainer er niet bij is. Hij of zij kan niet voor jou die salade eten of push ups doen en vervolgens via telepathie de gezondheidseffecten naar jou doorsturen. 

Jij zal zelf de wijntjes en Franse kaas moeten laten staan en van de bank af moeten komen voor die wandeling. Ook als je daar helemaal geen zin in hebt. Waarschijnlijk dat jouw personal trainer ook van jou vraagt om buiten de sportschool je gedrag aan te passen. Als je geluk hebt, verteld hij of zij jou precies wat je moet doen. Doe je dat niet, dan is dat prima; het blijft uiteindelijk jouw leven. Maar het uitblijven van resultaat is dan niet iets waar je jouw trainer de schuld van kan geven.

(Sommige mensen denken ook dat een personal trainer een superspeciale, top secret workout voor je in elkaar kan draaien waarmee je al die biertjes, pizza’s en Netflix marathons teniet kan doen…)

Een personal trainer kan deuren voor je open zetten, maar je zal er toch echt zelf doorheen moeten lopen. Dat eigen initiatief is misschien wel een van de belangrijkste verwachtingen die een personal trainer van jou zal hebben. Wees je dus altijd bewust van je eigen rol in het proces; daarmee voorkom je teleurstellingen, en haal je uiteindelijk veel meer uit je trainingen!

2: het gaat je geld kosten. Oké, je hoeft dus niet (meer) in een vrijstaande villa in Bloemendaal te wonen om een personal trainer te kunnen betalen. Maar personal training is nog steeds niet goedkoop. Je zal aan een personal trainer in ieder geval niet hetzelfde aan kwijt zijn als een Basic Fit abonnementje – al is dat wel een van de verwachtingen die steeds meer mensen lijken te hebben.

De prijzen voor een uur 1-op-1 training liggen meestal tussen de 49 en 79 euro, afhankelijk van de ervaring, het opleidingsniveau en de dienstverlening van de PT-er. Het is misschien verleidelijk – en begrijpelijk – om voor de goedkopere trainer te gaan, maar bedenk wel dat je voor minder geld vaak ook minder (ervaring, opleidingsniveau en dienstverlening) krijgt. 

Als de kosten voor jou een struikelblok zijn – lees: als je de keuze voor een personal trainer zo af laat hangen van wat deze kost – neem dan eerst eens een stapje terug, en kijk nog eens goed naar waarom je dit wilt. Wat is jouw doel? Wat voor betekenis heeft dat doel voor jou? En: wat is dat doel jouw waard – in euro’s? 

Wat altijd helpt is stoppen met een personal trainer als kostenpost te zien. Die nieuwste iPhone (en de verzekering die je daarop afsluit), dat is een kostenpost. Je abonnement op die zoveelste streamingdienst is een kostenpost. Je dagelijkse Starbucks Frappuccino Grande is een kostenpost. Maar personal training is een investering. 

(Tipje tussendoor: apps voor huishoudboekjes, om inzicht te krijgen in je persoonlijke financiën!)

Een goede personal trainer kan je de tools en vaardigheden meegeven waar jij je hele leven wat aan hebt. Ook als jij niet meer met hem of haar traint. Sommigen blijven jaren plakken, maar ik vertel mijn sporters altijd dat hun trainingen met mij tijdelijk zijn. Het is mijn doel om mezelf overbodig te maken, dat wil zeggen: jou te leren hoe je jezelf gezond en fit kunt houden, ook als ik niet meer naast je sta. 

Maar voordat het zover is, zal je die trainer dus wel moeten betalen… En dat is iets om rekening mee te houden. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor die trainer – die vaak veel meer waard is dan jij bereid bent uit te geven. 

3: een trainer is meer dan een stok achter de deur. Een van de voornaamste redenen om een personal trainer te benaderen is de ‘stok achter de deur’. Veel mensen lijken niet de motivatie te hebben om consistent en over een langere termijn te sporten. Een personal trainer kan dan uitkomst bieden: je spreekt af met iemand, die jou ook nog een – indien nodig – door je training kan coachen. Een soort sportmaatje deluxe!

Oké, ik zal eerlijk zijn: dat hele sportmaatje / stok achter de deur… Daar heb ik het niet zo op. Een personal trainer is namelijk veel meer dan dat.  Hij of zij heeft de kennis, vaardigheden en instrumenten om jou optimaal te kunnen trainen. Misschien heeft hij of zij wel (unieke en zeldzame) kennis over mental coaching, bodybuilding of ademhalingstechnieken.

Het is mijn ervaring dat mensen die een personal trainer puur en alleen als ‘motivator’ zien niet zoveel waarde hechten aan al die specialistische kennis. En dat is verder prima. Maar het is ook wel een beetje zonde… Hij of zij heeft jou – op papier – zoveel te bieden, maar jij vind het vooral interessant dat je met iemand een afspraak hebt staan. 

(En ik moet ook eerlijk zeggen dat het voor menig personal trainer best wel frustrerend is om al die kennis over voeding, lichaam en geest niet echt kwijt te kunnen…)

Dit is wat ik altijd adviseer aan mensen die kampen met motivatie – en misschien daarom op een personal trainer vertrouwen: ga nog eens goed na wat je doelen zijn. Is jouw doel klein, bescheiden of weinig inspirerend? Of is het iets wat je denkt dat je zou ‘moeten doen’ (zoals sporten om gezond te blijven)? Dan is het niet zo gek dat je weinig motivatie hebt. Is jouw doel sterk genoeg, dan heb je waarschijnlijk niemand nodig om jou in beweging te krijgen.

(tipje tussendoor: deze TED Talk)

En ben je gemotiveerd, dan is een personal trainer een geweldige investering! Want hij of zij kan jou helpen om zo snel en veilig mogelijk bij jouw doelen te komen. Grote kans dat jouw trainer jou inzichten kan geven die je zelf nooit gekregen had. 

Natuurlijk heeft iedereen zijn of haar eigen redenen om een personal trainer te benaderen. Dus, lijkt een personal trainer jouw ideale stok achter de deur? Prima, ‘go for it’. Waarschijnlijk hoef je niet eens de duurste of beste te vinden. Maar dit is mijn advies: ga niet naar een personal trainer omdat je niet gemotiveerd bent. Ga naar een personal trainer omdat je dat wel bent, en het serieus aan wilt pakken!

Tot zover! Hopelijk heb je een beter beeld gekregen van waar je rekening mee moet houden en de verwachtingen die een personal trainer van jou kan hebben. Heb je na het lezen van dit alles alsnog het gevoel dat je gebaat bent bij personal training? Neem dan gerust contact op 🙂

Leave a Comment