Strength & Conditioning… Serieus?

Wij Personal Trainers zijn over het algemeen erg sportieve mensen. Veel van ons zijn met sporten opgegroeid, hebben (op hoog niveau) wedstrijden gedaan of doen dat misschien nog steeds. Kortom, wij trainers zijn gewoon sportbikkels! En mede daarom maken wij nog weleens de fout om vooral aan onszelf, en niet onze sporters te denken.

Op de websites van andere trainers zie ik steeds vaker de woorden ‘Strength & Conditioning’ langskomen. Dat is niet alleen maar mooi Engels voor kracht- en conditietraining; Strength & Conditioning verwijst vaak naar functionele en sportspecifieke trainingsvormen. In de good old USA worden de termen Strength & Conditioning vaak gebruikt om sportspecifieke kracht- en conditetraining, bijvoorbeeld voor American Football en MMA aan te duiden. Hier in Nederland gebruiken we de termen opvallend vaak voor het onder trainers immens populaire CrossFit.

Wij trainers vinden ‘Strength & Conditioning’ fantastisch. Als sporters in hart en nieren halen we enorm veel voldoening uit een zwaardere Deadlift, onze eerste ‘muscle up’ of de snelste WOD tijd. We lachen om de opgepompte bodybuilders die het sprintje naar de bus niet eens zouden overleven. Wij gaan voor performance en atletisch vermogen baby!

En dat enthousiasme en inzicht willen we graag met onze sporters delen. Eruit met die Swiss balls, dynabands en Pulley Stations. Welkom plyo boxes, Kettlebells en kettingen om aan halterstangen te kunnen hangen!

Maar misschien moeten wij trainers eens een stapje terug nemen. Laten we eerst eens kijken naar wat onze sporters willen, en niet naar wat wij zelf leuk vinden. Want hoeveel mensen benaderen een Personal Trainer omdat ze graag hun anderhalf keer hun lichaamsgewicht willen kunnen Squatten? Of hun WOD tijden willen verbeteren?

Nog niet zo lang geleden is er in de buurt een nieuwe sportschool geopend waar, naast Zumba en zwemlessen voor kinderen, ook veel aan ‘Strength & Conditioning’ wordt gedaan. En net zoals in andere moderne sportscholen, loopt er ook hier een ploegje Personal Trainers rond. Heel verrassend: al deze jongens en meiden zijn allemaal helemaal into S&C en CrossFit. Terwijl er in de sportschool zelf voornamelijk recreanten, huismoeders en 50 plussers (vergrijzing iemand?) rondlopen.

De meeste mensen benaderen een Personal Trainer – nogmaals, een Personal Trainer, geen ‘Strength Coach’ of CrossFit gym – omdat ze aan hun figuur en gezondheid willen werken. Denk maar niet dat een nieuw PR in de Barbell Clean prioriteit heeft voor een vrouw van middelbare leeftijd met 30 kilo aan overgewicht. Wat wel haar prioriteit heeft is het afleren van ongezonde (eet)gewoontes, afreageren na een hele dag kinderen opvoeden en weer plezier in het sporten te krijgen.

Ik weet niet of veel trainers dit gewoon compleet uit het oog verliezen, of dat ze er blind vanuit gaan dat Strength & Conditioning, performance enhancement of Crossfit het meeste voor de lichamelijke vorm en fitheid doet. Want dat doet het dus niet. Haal die oerhollandse nuchterheid weer eens tevoorschijn, en stop met denken dat je met (alleen maar) een bepaalde training de fysiek van een topatleet krijgt.

Ik ben nooit supersportief geweest. Ik hoef ook helemaal niet zo nodig mijn kracht, conditie of ‘performance’ te verbeteren. Het grootste gedeelte van mijn jeugd ben ik zwaarlijvig geweest, en ik begon met trainen om er in de eerste plaats beter uit te zien. En dat is nog steeds mijn voornaamste motivatie. Het is mede daarom dat ik zo nuchter naar deze hele Strength & Conditioning hype kan kijken. Ik weet uit zowel mijn persoonlijke als professionele ervaring dat het ‘de klant’ doorgaans niet zoveel kan schelen hoe snel hij of zij een 100 m sprint af kan leggen.

Dus, om me weer te richten tot al die trainers die helemaal opgaan in Strength & Conditioning. Voordat je je inschrijft voor de Crossfit opleiding en je sportschool volpropt met tractorbanden, ga dan eerst eens voor jezelf na voor wie en waarom je het doet. Doe je het omdat jouw sporters er baat bij hebben – dat wil zeggen, gaat het ze helpen hun doelen te bereiken – of omdat je het zelf zo leuk vind?

Mocht je wat toe willen voegen of te zeggen hebben over dit onderwerp: de comments hieronder zijn er goed voor!

Showing 7 comments
  • John de Does

    Ik denk dat je heel wat PT
    Ik denk dat je heel wat PT-ers aan t denken hebt gezet. Veel PT-ers zijn ook aan t crossfitten geslagen vanwege de afwisseling voor zichzelf.Maar daar heeft de klant natuurlijk geen boodschap aan.

    • Robin van Tintelen

      Hi John, dank je wel voor je

      Hi John, dank je wel voor je reactie. Het gaat er uiteindelijk om dat wij onze aanpak afstemmen op de sporter, en net de sporter afstemmen op onze favoriete aanpak…

      Groeten, Robin

  • Jill

    Leuk stuk om te lezen!
    Leuk stuk om te lezen! Helemaal met je eens 😉 Klanten enthousiasmeren en samen met hen werken aan een fitter lichaam zodat zij functioneel kunnen bewegen vormt de basis van de coaching. Een goede personal trainer verdiept zich in zijn/haar klant en stemt daar de training op af. Vandaar ook de term ‘personal trainer’ 😉

  • Kevin

    Goedzo! Het vervelende is ook
    Goedzo! Het vervelende is ook dat er steeds meer crossfit coaches zijn die de basisleer van anatomie en training alleen in dat weekendje geleerd hebben. Kwaliteit of ervaring is soms ver te zoeken helaas. Vroeger was kregen wij de Crossfit principes al mee maar toen werd het bondtraining genoemd. Sportspecifiek dus!
    Succes bikkels!

  • bert

    Helemaal mee eens robin. Komt
    Helemaal mee eens robin. Komt ook nog bij dat mensen beinvloed door media (internet-sale’s-man-enthousiasts) ZELF denken dat ze al die gekkigheidheid WILLEN/moeten doen !!!! ALs je het “overal” hoort/ziet.

    Vegeten wordt dat “even” langer, of krachtiger fietsen gewoon simpel en even goed is voor de conditie( in een programma met aanvullende krachtoefeningen voor bovenlichaam). Fietsen kun je zomers heel prettig op de gewone fiets in je directe omgeving doen voor/na het eten. Je bent daarvoor niet eens een sportschool nodig.. Het is de vraag of een personal trianer je zo’n advies zou geven omdat de sportschool zijn terrein is… EN mocht afvallen je doel zijn is bewustwording van hoeveelheden geconsumeerde voeding en het kunnen kwantificeren/kwalificeren daarvan op dagelijks niveau 90 % van het succes. De psychologische kern/achtergrond is de andere 90 %.

    Gekkigheid is voor de echte liefhebbers. Enkele personal trainers zelf misschien.

  • Robin van Tintelen

    Jill, Kevin, Bert: dank voor

    Jill, Kevin, Bert: dank voor jullie feedback! Much appreciated.  Het is altijd even kijken of je niet virtueel gelyncht wordt na zo’n blog maar zoals het er nu naar uit ziet heb ik vooral tot nadenken aangezet 🙂

    Groeten, Robin

  • Kris Zwart

    Het veschil tussen trainen en
    Het veschil tussen trainen en entertrainen.
    Ik ben het helemaal met je eens!