Het blijft ook in 2016 onverminderd aanlokkelijk: de korte termijn oplossing, de ‘’short cut’ naar een slanker lijf of betere gezondheid. En veel meer short cut / quick fix dan een ouderwetse ‘detox’ wordt het niet. Even lekker die gifstoffen uit het lijf spoelen met een sloot aan citroensapjes of groene smoothies, om na je weekje ‘detoxen’ weer fris en fruitig door het leven te gaan. En dat is ook precies wat heel veel mensen de komende tijd gaan doen. Welnu, je hebt de titel van deze blog gelezen, en voelt hem waarschijnlijk al aankomen: Doe. Het. Niet.

Laat ik deze blog eens beginnen met eens vraag:

Kan jij een gifstof benoemen, die met een sapkuurtje uit je lijf gespoeld zou worden?

Suiker? Nee sorry, in tegenstelling tot wat veel zogenaamde deskundigen je willen doen geloven, is suiker geen gifstof. E-nummers, zoals sucralose en aspartaam? Je zou deze stoffen inderdaad aan kunnen wijzen als ‘gifstoffen’, als je er iedere dag vele liters van binnenkrijgt. Maar dergelijke hoeveelheden maken zelfs water tot een ‘gifstof’. Vrije radicalen dan? Aangezien deze ‘schadelijke’ stofjes bij allerlei lichamelijke processen, waaronder lichaamsbeweging en zelfs ademen vrijkomen (en dus onderdeel van onze stofwisseling zijn), vallen ze moeilijk als gifstoffen aan te merken.

Als je wat beter kijkt naar ‘gifstoffen’ in de context van voeding – zoals dat vaak gebruikt wordt in advertenties voor een ‘detox’ –  dan kom je er al snel achter dat het niets meer is dan een marketingterm. Zou je daadwerkelijk een ‘gifstof’ binnenkrijgen – een échte gifstof – dan lig je waarschijnlijk al in het ziekenhuis voordat jij het woord detox uit kunt spreken.

Maar, wees gerust: jouw lichaam is al uitgerust met een vernuftig systeem om gifstoffen te filteren, in de vorm van jouw lever. Ter illustratie:

Voel je vrij deze op Facebook en / of andere sociale media te delen 😉

Goed, een detox belooft dus heel veel, om vervolgens heel weinig waar te maken. Iets wat je zelf stiekem ook al wist, denk ik. Toch is het niet de detox an sich waar ik me aan stoor / zorgen over maak; natuurlijk is het vermijden van vast voedsel en tegelijkertijd uitsluitend citroensapjes of groene smoothies drinken, geen advies wat ik iemand mee zou geven. Maar zolang het voor een paar dagen is en niet in combinatie met een streng trainingsregime gebeurd, zou het in principe geen schadelijke uitwerking op het lichaam moeten hebben.

Waar ik me wel zorgen over maak, is de schadelijke uitwerking die een detox op onze mindset en kijk op afvallen kan hebben.

Het uiteindelijk doel van een detox – ik laat het onzinverhaal over ‘ontgiften’ even achterwege – is het herstellen van ‘schade’ die je hebt opgelopen. En dat is prima, maar hoeveel mensen duiken ná hun detox meteen weer in de zakken chips of flessen wijn? Voor hen is een detox de ultieme ‘quick fix’; de korte termijn oplossing waarvan je ook nog eens weet dat het voor de korte termijn is. De afgelopen maanden slecht en / of teveel gegeten? Geen probleem, we knallen er even een detoxje tegenaan om daarna gewoon weer verder te gaan waar we gebleven waren. En dat is niet de instelling die je wilt hebben.

Dat maakt een detox ook meteen een waardeloos middel in de strijd tegen de kilo’s. Natuurlijk kan je middels het drinken van uitsluitend groene smoothies het nodige gewicht kwijtraken, maar aangezien het een ‘extreme aanpak’ is, heb je er op de langere termijn nagenoeg niets aan. Het gewicht wat je kwijtraakt bestaat vooral uit vocht, wat er in de dagen na die detox gewoon weer bij zal komen. Misschien wel met rente, omdat het in de menselijke psyche zit om na een periode van restrictie / beperking, weer helemaal los te gaan op alle ‘geneugten’ die we hebben moeten missen.

Waarmee ik overigens niet wil beweren dat zo’n detox je niet goed af zou kunnen gaan. Misschien blijft  die enorme trek of honger wel uit, en heb je – ondanks de schamele 500 calorieën die je per dag binnenkrijgt – energie voor tien. Misschien kom je er wel superfris en fruit weer uit. Maar het leert je uiteindelijk niets over goede eetgewoontes. Het drinken van citroensap en vermijden van alles wat je nodig hebt en / of lekker vind, draagt op geen enkele manier bij aan het ontwikkelen van de vaardigheden die jou helpen om de rest van je leven gezond (of slank) te blijven.

Oké, geen detoxes meer dus. Maar wat dan wel? Heel simpel – niet per sé makkelijk, maar wel simpel: maak gezond eten tot een gewoonte. Bestaat jouw huidige eetpatroon voor 80 procent uit troep, en 20 procent uit gezonde voeding, dan is het niet zo vreemd dat je niet lekker in je vel zit. Probeer die verhoudingen eens om te draaien, naar 80 procent gezonde voeding tegenover 20 procent ‘troep’ – of beter gezegd: dingen die niet per sé goed, maar wel heel lekker zijn. Dat doet veel meer voor jouw fysiek en gezondheid, dan iedere twee, drie maanden een nieuwe detox.

Een goede gezondheid is geen kwestie van een paar dagen ‘sappen’. Het is het gevolg van consequent je groentes en fruit eten, de minder goede voedingsmiddelen beperken en natuurlijk regelmatig bewegen. En ja, dat kan een behoorlijke uitdaging zijn – waarschijnlijk klinkt een weekje detoxen ook een stuk minder eng dan de rest van  je leven gezond eten – maar het is wel de beste optie. Weet je niet goed hoe je dat moet doen of waar je moet beginnen, dan kan je altijd contact met mij opnemen.

Dus, als ik je een goed voornemen voor het aankomende jaar voor mag stellen: maak 2016 het jaar zonder detoxes, of andere ‘quick fixes’. Ga voor de lange termijn oplossingen!