De laatste blog van het jaar

En toen was het alweer 31 december… De laatste dag van het jaar 2015. Ik hoop dat het voor jou een goed jaar is geweest, al zijn er ongetwijfeld ook dingen gebeurd die je liever niet had meegemaakt. Maar, gelukkig is het over een paar uurtjes 2016! Een nieuw jaar, met nieuwe kansen! En toch wil ik deze laatste blog van het jaar niet hebben over het – voor deze dagen zo typerende – vooruit kijken. Want soms is terugkijken net zo waardevol.

We leven in een tijd waarin er altijd maar meer van ons verwacht wordt. Ook al ben je fysiek in vorm, boek je al zakelijke successen of heb je geluk in de liefde: het kan altijd beter. Kijk maar eens naar die superstrakke dames of heren in de sportschool, de nieuwe Porsche van de buurman of de prachtige vakantiefoto’s die door dat bevriende stel op Facebook worden gesmeten.  Door onze torenhoge verwachtingen, is het vaak moeilijk om te zien waar we nu staan.

En dat zie ik ook regelmatig bij mijn sporters. Stoere mannen en vrouwen die sinds hun eerste bezoek aan mijn studio zoveel zijn afgevallen, zoveel sterker zijn geworden, en zoveel beter in hun vel zitten. Maar toch vragen veel hen zich, zo nu en dan, af of ze wel goed op weg zijn. En of ze misschien meer zouden moeten doen.

Deze manier van denken valt het niet kwalijk te nemen. Sterker nog: het is geheel menselijk. En daarom is het ook zo belangrijk om zo nu en dan niet alleen maar vooruit, maar ook terug te kijken. Op wat er al gebeurd is, en waar je vandaan komt.

Wat is jouw voornaamste doel voor 2016? En dan heb ik het over een doel, niet een goed voornemen waar je over drie weken alweer vanaf gestapt bent. Dat onderscheid kan je zelf heel makkelijk maken, door terug te kijken naar waar je halverwege 2015 mee bezig was; afvallen, trainen voor een marathon, meer geld verdienen, wat dan ook. Heb je dat doel al bereikt, of staat deze ook in 2016 weer op jouw lijstje? En vind je het jammer, vervelend of frustrerend dat je dat doel nog niet bereikt hebt?

Nogmaals: dat geeft niet, het is geheel menselijk. Maar misschien moet je eens kijken naar wat je al bereikt hebt, en hoe ver je gekomen bent. Laten we zeggen dat je 30 kilo af wilt vallen, waarvan je er nog 15 te gaan hebt. Dat betekent dat je al 15 kilo kwijt bent! Kijk eens naar alles wat je de afgelopen tijd hebt gedaan en hebt gelaten om dat te kunnen doen. Hoeveel beter, fitter, en energieker voel je je nu al, ten opzichte van toen je die 15 kilo nog met je meedroeg?

En wees niet alleen maar blij met wat je de afgelopen tijd bereikt hebt. Wees er ook dankbaar voor. Nog  beter: zet die dankbaarheid op papier. Een van de beste manieren om je aandacht bij de positieve gevoelens en gedachten te houden, is het bijhouden van een ‘gratitude journal’. Door iedere dag, week of maand – hoe vaak is helemaal aan  jou – in ieder geval vijf dingen te noteren waar je dankbaar voor bent, krijg je veel meer waardering voor wat je (bereikt) hebt. Volgens wetenschappelijke onderzoeken kan je er zelfs gelukkiger door worden.

Dus, voordat je kijkt naar een nieuw jaar, en wat je allemaal anders of beter zou moeten doen: kijk eerst eens naar wat je het afgelopen jaar allemaal hebt gedaan. Wat je hebt bereikt, en waar je vandaan bent gekomen. En neem dit ook vooral mee naar 2016!

Iedereen een gezond, sportief maar vooral een gelukkig nieuw jaar gewenst!