‘I cannot always control what goes on outside. But i can always control what goes on inside’ – Wayne Dyer

De weg naar jouw ideale figuur laat zich niet zomaar afleggen. Die eerste kilometers zijn vaak prima te doen, maar al snel stuit je op drempels, flitspalen en stoplichten. En vaak lijken ze er alleen maar te zijn om jou van je bestemming af te houden. Je zou je door die obstakels kunnen laten ontmoedigen… Of, je neemt de controle.

Zeg je weleens ‘ik kan dit niet’ tegen jezelf? Als in: ik kan niet trainen vanavond, ik kan dat stuk verjaardagstaart niet afslaan? Vervang het woordje ‘kan’ eens met ‘wil’. Ik wil niet trainen vanavond, ik wil dat stuk verjaardagstaart niet afslaan… Brrr, dat zou je toch bijna niet uit kunnen spreken. En dit heeft alles te maken met de eerste C van de (nog net niet gepatenteerde…) 3xC formule.

Controle is niet alleen maar het beheersen van je eigen gedrag. Het is ook de opvatting dat jij verantwoordelijk bent voor waar je nu staat, en waar je naar toe gaat. En de kunst om op de juiste manier met moeilijke situaties om te kunnen gaan.

Controle is ook bepalend voor jouw toekomstige succes. Heb je een verleden van (mislukte) afvalpogingen, dan is controle waarschijnlijk iets waar je moeite mee hebt. Terwijl het niet eens zo’n vaag begrip is; het is juist heel simpel. ‘Pijnlijk’ simpel bijna… Ik ga het je uitleggen.

De eerste stap naar controle, is je verantwoordelijkheid nemen. Jij, en niemand anders, bent zelf verantwoordelijk voor wat je in je mond stopt. Het is heel makkelijk om je omgeving, emoties of hormonen de schuld van jouw misstappen te geven. En dat is ook wat de meeste mensen doen… Tja, het is en blijft nu eenmaal makkelijk. Maar uiteindelijk ben jij degene die de keuzes maakt.

Waarom zijn feestjes voor zoveel mensen vaak zo’n opgave? Het is niet dat die bitterballen en biertjes met geweld door je strot worden geduwd. Misschien vind je het wel ‘ongezellig’ om tussen je alcohol drinkende vrienden met een Spa Blauw in je hand te staan. Oké, maar dat betekent dus dat je de controle liever aan anderen geeft. En dat maakt hen uiteindelijk verantwoordelijk voor jouw handelen.

Ben je ontevreden met je lijf? Je hebt het anders zelf zo ver laten komen. Ja, dat klinkt hard. Maar met wijzen naar alles en iedereen, vertel je jezelf dat het oké is overal een excuus voor te hebben. Wat zou er van die smoesjes en excuses overblijven, als jij die verantwoordelijkheid weer terug neemt? Juist… Waarschijnlijk weet je nu wel wat je te doen staat.

 

 

Maar let op: verantwoordelijkheid is niet hetzelfde als discipline of wilskracht! Je zal snel geneigd zijn om bij een obstakel de tanden op elkaar te zetten er doorheen te beuken. Het ‘nee’ zeggen tegen je omgeving komt dan vooral uit zelfbeheersing of doorzettingsvermogen, en dat is niet wat ik met controle bedoel.

Geen zorgen: dat verschil krijg je vanzelf door. Op een gegeven moment zal die verantwoordelijkheid een onderdeel van je mindset worden, en het ook veel minder moeite kosten om nee te zeggen. Niet dat je omgeving zich zo makkelijk af laat wimpelen; op verjaardagen zal je nog altijd slagroomtaart worden aangeboden. En je baas vind overwerken belangrijker dan een uurtje sporten.

Dit zijn gebeurtenissen die je nooit zal kunnen vermijden. Maar je kunt ze wel zien aankomen, en je hebt dan nog altijd de volledige controle over hoe je met deze gebeurtenissen omgaat. In dit geval is een goede voorbereiding het halve, soms zelfs hele werk. Controle is niet alleen maar ‘nee’ zeggen, maar ook op de juiste manier met een situatie omgaan.

Om dat te kunnen doen, heb je wel een beetje voorkennis nodig. Niet alleen over je eigen ‘zwakke momenten’, maar ook over wat wel of niet nodig is. Een voorbeeldje: het klassieke advies van 5 keer per dag een kleinere maaltijd, is al snel een enorme opgave als je het gewoon heel druk hebt. Daar vervolgens de controle over proberen te krijgen, geeft je vooral kopzorgen en frustratie. Maar als je eenmaal weet dat die 5 maaltijden per dag helemaal niet nodig zijn, kan je het jezelf al een stuk makkelijker maken.

Misschien denk je dat een training minstens een uur moet duren, wil het een beetje effect hebben. Dan is het niet zo gek dat je er geen tijd voor vrij lijkt te kunnen maken; hoe graag je het ook zou willen. Maar als je eenmaal weet dat je met een half uur gericht trainen al resultaat bereikt, dan geeft dat toch opeens hele nieuwe mogeljkheden? Het kan dus handig zijn om jezelf eerst goed te informeren, voordat je die controle probeert te nemen.

Maar als trouwe lezer van mijn blog ben je natuurlijk al redelijk geïnformeerd 😉

Je weet zelf waarschijnlijk wel wat je zwakke momenten zijn. Misschien is het eten bij tankstations als je veel op de weg zit, of bij thuiskomst op de bank ploffen en vervolgens slaap vallen. Kies het meest voorkomende, hardnekkige moment, en bedenk daar vervolgens een simpele oplossing voor. Hoe zou je omgaan met weinig tijd om te trainen? Of met snacken uit verveling als je alleen thuis bent?

Om je een klein beetje op weg te helpen:

-Vandaag overwerken, dus dat uurtje sporten schiet er vanavond weer bij in: Ik sta morgen een half uur eerder op, om een korte circuittraining af te werken.

-Vanavond alleen thuis, dus grote kans dat ik uit verveling ga snacken: Ik ga vanavond nieuwe muziek op mijn iPod zetten en daar vervolgens tijdens een lang stuk wandelen naar luisteren.

Dat lijkt heel simpel… En echt, dat is het ook! Maar als je gewend bent om je bij dergelijke situaties neer te leggen, dan zal dit nog een aardige opgave voor je zijn. Bedenk: jij hebt de controle. Misschien niet over de situatie zelf, maar wel over hoe je met die situatie omgaat.

Heb je eenmaal die controle, dan zal je merken dat een heleboel dingen op hun plaats vallen. Waar je eerst moeite mee had, zal opeens een stuk makkelijker worden. Maar het vraagt wel wat eigen initiatief en bewustwording; geef jezelf dan ook de tijd om die controle terug te krijgen.

Controle is dus de eerste C van 3xC. En ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk deze C is. Next up is Concentratie, maar niet voordat je deze blogpost heel goed op je in hebt laten werken. En deze blogpost 25 shares & likes op Facebook heeft gekregen! Inderdaad, zo belangrijk is het. Houd deze informatie niet voor jezelf, maar deel het met iedereen die er baat bij zou hebben! Bij 25 shares & likes, ga ik naar de volgende C!