Zomaar een artikel op het internet…

Er gaat werkelijk waar geen dag voorbij zonder dat ik op Facebook een of ander stompzinnig artikel over (een facet van) afvallen langs zie komen. Gezondheid is meer dan ooit een ‘hot topic’, met als gevolg dat werkelijk waar IEDEREEN met een website of blog denkt erover te moeten schrijven. Dat is op zich niet erg, ware het niet dat een groot deel van deze auteurs totaal niet weet waar ze over praten. Vandaag zag ik weer zo’n pareltje langskomen, over de ’11 redenen waarom je metabolisme niet optimaal werkt’. Dus, misschien wel aardig om dit artikel in kwestie eens nader te bekijken…

Het artikel is afkomstig van een of andere lifestyle website, wat naast handige informatie over de juiste zonnebril voor jouw gezichtsvorm, gedragsregels tijdens een sollicitatiegesprek en de nieuwste winkels in Amsterdam, ook het een en ander over fitness en voeding te melden heeft. Hartstikke leuk natuurlijk, die aandacht voor zoveel verschillende aspecten van ‘lifestyle’… Ware het niet dat je voor het geven van advies over fitness en voeding – in tegenstelling tot bijv. het benoemen van de laatste modetrends – wél de nodige voorkennis moet hebben.

Maar goed, het artikel in kwestie. Om te beginnen met de inleiding:

‘Wanneer we stress hebben en een onregelmatig leven hebben, kan het zomaar zijn dat je binnen no-time een aantal kilo aankomt. Leef je regelmatig en ben je relaxed, dan is er weinig aan de hand. Hoe kan het nou dat je metabolisme niet altijd optimaal werkt?’

Het begint al met de suggestie dat gewichtstoename standaard het gevolg van een niet-werkende stofwisseling (ouderwets Hollandsch voor metabolisme) is. Welnu: voordat je metabolisme daadwerkelijk minder gaat werken, moet er eerst heel, heel, HEEL wat gebeuren. Natuurlijk zijn er allerlei factoren die invloed hebben op hoeveel energie / calorieën je dagelijks verbruikt, maar die wegen lang niet zo zwaar dat ze ook aanzienlijke schommelingen in je gewicht veroorzaken.

Dus als je stress en een onregelmatig leven hebt, en zomaar binnen no-time een aantal kilo aankomt, dat heeft dat vooral te maken met een verandering in je voedingspatroon. Misschien eet je meer als gevolg van je emoties, of maak je (door bijv. tijdgebrek of gemakzucht) minder goede keuzes. Maar het heeft zeer waarschijnlijk niets met je metabolisme te maken.

Oké, dan dus de ‘11 redenen waarom je metabolisme niet werkt’. Ik pak de belangrijkste punten er even uit, en waar nodig plak ik er meteen de oorspronkelijke tekst bij.

‘1. Je eet onregelmatig. Wanneer je een regelmatig eetschema hanteert, weet je lichaam wanneer er verbrand moet worden. Je lichaam weet wanneer er energie binnenkomt en begint dus al met verbranden. Als je eetpatroon onregelmatig is en uren niets eet, dan slaat je lichaam automatisch vet op, want: er lijkt honger aan te komen. Je lichaam weet niet wanneer het volgende punt is wanneer-ie weer moet verbranden.’

De tekst hierboven heb ik dus letterlijk overgenomen uit het artikel. Oké, regelmatig eten om je verbranding hoog te houden… Het is een klassiek advies, maar inmiddels ook achterhaald. Regelmatig eten blijkt niets voor de verbranding te doen. De schrijfster maakt het vervolgens extra  bont, door te beweren dat ‘als je uren niets eet, je lichaam automatisch vet opslaat’. Ehm… Nee. Want dan zouden we na een nacht slaap dikker zijn geworden. En dat is meteen een belangrijke voorwaarde voor gewichtsverlies: als je lichaam minder energie binnenkrijgt, dan zal het die energie uit je reserves – lees: vet – halen.  

Zie ook: http://www.personaltraininghaarlem.nl/blog/2015/de-mythe-van-de-spaarstand

Oké, we slaan punt 2 over en gaan snel door naar…

3. Je bent niet zo van de krachttraining. Dacht je dat je met cardio alleen helemaal gebakken zit? Nee dus. Een goede krachttraining zorgt ervoor dat je verbrandingsproces tot 48 uur na de work-out in werking is. Daarbij eten spieren energie en zul je dus aan de lopende band energie verbranden. Het is niet de bedoeling dat je heel intens met zware gewichten gaat zwaaien; het is juist beter om meer herhalingen te doen met minder zware gewichten. Hierdoor zul je op den duur sterker worden.’

Oké, met dit korte pleidooi voor meer krachttraining kan ik het niet anders dan eens zijn. Chapeau, schrijfster. Maar dan toch weer dat laatste: ‘niet heel intens met zware gewichten zwaaien, maar meer herhalingen met minder zware gewichten. Hierdoor zal je sterker worden’

Nee. Gewoon, nee. Hoe zwaarder de weerstanden tijdens je krachttrainingen, hoe sterker je zal worden. Dit is een heel simpel gegeven uit de sportwetenschap / trainingsleer, wat je op de eerste dag van de cursus fitnessinstructeur al meekrijgt. En, nu we het toch over ‘metabolisme’ hebben: hoe zwaarder de weerstanden tijdens de training, hoe langer dat verbrandingsproces na je work-out door blijft lopen. Als een verhoogd metabolisme je doel is, wil je dus niet lichter, maar juist zwaarder trainen!

Oké, volgende punt.

‘6. Je zet de kachel het liefst op 25 graden. Wanneer het warm is in huis, zal je lichaam minder hard werken om op de juiste lichaamstemperatuur te komen. Een kamertemperatuur van ongeveer 18 graden, zorgt ervoor dat je lichaam moeite moet doen om vet te verbranden. In dat geval wordt het plurivacuolair vetweefsel (= bruin vet a.k.a. het vet dat zorgt voor het warm houden van ons lichaam door de verbranding van vetten en suikers) in werking gesteld.’

Deze moet ik misschien even uitleggen. ‘Bruin vet’ is vetweefsel wat in geringe hoeveelheden in het lichaam voorkomt. Toen je nog een baby was, hielp het bruine vet in jouw lijfje om jou warm te houden. Baby’s missen een paar belangrijke lichamelijke functies en mechanismen om kou te weerstaan – dat wil zeggen, ze moeten deze nog verkrijgen – en bruin vet bied in de tussentijd die nodige bescherming. Wat bruin vet zo bijzonder maakt, is dat het energie uit je reguliere (witte) vetreserves kan halen. Het is dus vet, wat vet kan verbranden. Vet stoer!

Naarmate je ouder word en je lichaam zich op meerdere manieren leert te wapenen tegen kou, raakt de rol van dat bruine vet een beetje uitgespeelt. Maar er zit nog wel wat bruin vet in je lijf. En een paar jaar geleden kwam dat bruine vet weer volop in de belangstelling te staan, als potentieel nieuw wapen tegen overgewicht: het bruine vet, wat wit vet kan verbranden. Klinkt spectaculair.

En dat vind de schrijfster ook. Want haar volgende punt:

‘7. Je bent gek op een hete douche’

…gaat van hetzelfde idee uit. Door bruin vet te activeren, zal je wit vet verbranden.

Oké, ten eerste: bruin vet heeft heel weinig met je metabolisme te maken. Dat wil zeggen: het is geen wezenlijk onderdeel van je metabolisme. Dat jouw metabolisme niet optimaal werkt – als dat überhaupt al het geval zou zijn – heeft niets te maken met lui bruin vet. Ten tweede: wil je bruin vet dusdanig kunnen stimuleren zodat het echt een verschil maakt voor je dagelijkse calorieverbruik, dan ga je het met af en toe een koude douche en een kamertemperatuur van 18 graden echt niet redden.

Ik wil niet teveel uitwijden aan het hele activeren van bruin vet, omdat het vooral heel veel rook en weinig vuur is. Maar ga er maar vanuit dat je – afgaande op wat de wetenschap er nu over weet – iedere dag heel koud moet douchen en de thermostaat heel laag moet zetten, voordat je honderd extra calorieën per dag verbrand zal hebben. Dan kan je beter een half uurtje wandelen… Maar dat is natuurlijk veel minder spectaculair.

Tot zover de kou. Want hier komt de geweldige nummer 9…

9. Je eet bespoten groenten en fruit. We weten dat biologisch en onbespoten voedingsmiddelen een stuk duurder zijn, maar ze hebben wel heel veel voordelen! Bespoten artikelen zorgen voor een vertraging van het metabolisme door de opname van pesticiden door ons lichaam.’

Tja. Dit is zo vergezocht, dat ik niet eens weet wat ik er op moet zeggen. Of nee, wacht: onze stofwisseling wordt voor het grootste gedeelte bepaald door onze organen. Deze organen, zoals onze nieren en lever, werken heel hard om gifstoffen uit ons lijf te filteren. Dus als we meer gifstoffen in ons lijf hebben, zou onze stofwisseling dan niet omhoog moeten gaan omdat onze organen harder moeten werken om die gifstoffen te bestrijden?

Let wel: wat ik zojuist schreef, is zomaar een hersenspinsel en geen daadwerkelijk wetenschappelijk gegeven. Maar het klinkt in ieder geval aannemelijker dan de buitengewoon domme opmerking van de schrijfster, al zeg ik het zelf.

 

Oké, ik zal het hierbij laten. Dit is dus de bullshit die ik dagelijks langs zie komen op o.a. social media. En ik twijfel er niet aan dat de schrijfster haar artikel met de beste bedoeling op internet plempte, maar het klopt gewoon niet. Het is alsof ik iemand in een vlaag van behulpzaamheid en met de beste bedoelingen advies geef over het invullen van zijn belastingaangifte, terwijl ik daar zelf geen drol van snap.

Het probleem is dat iedereen denkt dat hij of zij een expert is, en na het lezen van een blog of boek in staat is anderen te adviseren. En dat is prima als het om de inrichting van woonkamers gaat, maar het menselijk lichaam en de bijbehorende processen is heel wat anders. Met deze blog heb ik je hopelijk een indruk kunnen geven van de onzin die op internet staat, en je kunnen waarschuwen voor het gevaar van het klakkeloos aan- en overnemen van dergelijke ‘informatie’…