Zelfsabotage in drie makkelijke stappen

Het is een wat ongemakkelijke waarheid: een strakker, slanker lijf begint tussen je oren. Ook al heb je alleen maar gezonde etenswaar in de kast staan, en werk je in de sportschool de beste trainingen af… Zonder de juiste mindset heb je maar weinig kans van slagen. Die mindset gaat alleen zo diep, dat ik deze niet even op mijn blog uit kan schrijven. Maar, ik kan je wel vertellen hoe je die mindset, en je eigen succes, in drie stappen kan saboteren. Graag gedaan!

-Beschouw gezond eten als iets abnormaals. Misschien herken je het: je probeert op je eten te letten, en dat maakt je meteen het zwarte schaap. Terwijl je vrienden met een biertje in hun handen staan, sta jij aan je flesje Spa Blauw te nippen. Je vriendinnen bestellen nog een Dame Blanche, jij een groene thee. Het zijn bijna eenzame momenten…

Dit soort dingen maken ‘gezond’ eten bijna ongewoon: een uitzondering. Iets wat voor maar een select groepje mensen is weggelegd. Gezond eten is abnormaal.

Wat dus eigenlijk betekent dat ons ongezonde, dikmakende eetpatroon wel ‘normaal’ is. Het is blijkbaar ‘normaal’ om voorbewerkte fabriekstroep naar binnen te werken, te weinig groentes en fruit binnen te krijgen, en met de nodige kilo’s overgewicht rond te lopen. Het is maar wat je ‘normaal’ noemt.

Er is niets abnormaals aan wat wij vaak ‘gezond eten’ noemen. Onze voorouders deden niet anders dan, om eens wat geks te noemen, groente en fruit eten. Een diepvriespizza als avondeten, dat is pas abnormaal. Hoe normaal is het om allemaal dikmakende troep in je mond te stoppen? En hoe abnormaal is het om jezelf te voeden met wat de natuur ons al tienduizenden jaren te bieden heeft?

Zou je ‘gezond’ als iets uitzonderlijks zien, dan word het praktisch onmogelijk het je eigen te maken. Het krijgt namelijk een negatieve wanklank. Maar gezond eten is niet uitzonderlijk, en al helemaal niet negatief; het is zoals het hoort. De manier van eten die jou te zwaar, ongezond en futloos heeft gemaakt is abnormaal. En alleen een hele vreemde eend in de bijt, zou zijn of haar lichaam toch zo behandelen?

-Blijf het vooral oneerlijk vinden. Ken jij zo iemand die alles kan eten zonder aan te komen? Of iemand die binnen drie maanden 30 kilo eraf gooit? Terwijl jij hemel en aarde moet bewegen om een grammetje af te vallen? Oneerlijk he?

Tja, het is heel jammer maar zo is het leven. Oneerlijk verdeeld. Daar kan je heel kwaad om worden, of het gewoon accepteren. Veel keus heb je in ieder geval niet.

Natuurlijk begrijp ik dat dit heel vervelend kan zijn. Zeker als je iemand in je naaste omgeving hebt die ook met zijn of haar lichaam bezig is, en die bijna moeiteloos de kilo’s eraf blaast. Maar dat heb je nu eenmaal te accepteren: sommige mensen vallen nu eenmaal veel makkelijker af dan anderen. Als je continu naar anderen kijkt, hoe verwacht je dan oog voor jezelf te houden?

Dat kijken naar anderen hangt ook voor een groot deel samen met een te grote focus op (snelle) resultaten. En dat is dus stap drie.

-Focus op resultaten, en niet op het proces. Ik heb het al vaker gezegd, en mijn sporters weten het ook: blijvende gedragsverandering gaat altijd boven tijdelijke resultaten. En een strak lijf is het (logische) gevolg van gezonde eet- en leefgewoontes; het ene gaat zelden zonder het andere.

Helaas is een goede gezondheid niet zo’n goede motivator als, noem eens wat… Over drie weken in bikini over een Spaans strand paraderen. Ook al weet je hoe belangrijk die gezonde gewoontes (het proces) zijn, je wilt het liefste overmorgen nog er helemaal strak in het vel bij lopen. Ook mijn eigen trouwe sporters betrap ik nog weleens op een gebrek aan geduld.

Natuurlijk is het goed om een doel voor ogen te hebben. Maar dat doel is je beloning voor het juiste gedrag. Op het moment dat je dat gedrag als een vervelende bijkomstigheid ziet, iets waar je maar niet onderuit kan komen, dan maak je het jezelf heel moeilijk.

Geniet dus van het proces! Wees blij dat je met trainen en gezond eten je lichaam mag en kan ontwikkelen. En zet vooral niet teveel haast achter je doel; hoe sneller je iets wilt hebben, hoe minder je de weg er naar toe zal waarderen. Sterker nog, het zal die weg alleen maar langer en lastiger maken. En het blijft de harde waarheid: hoe sneller dat gewicht eraf gaat, hoe sneller het er weer bij zit.

 

Heb je hier wat over te melden of aan toe te voegen? Laat het me weten in de comments! En mocht je deze blogpost waarderen: spread the word, en deel het op Facebook!