YOLO, FOMO en andere BS

Er zijn van die dagen en gelegenheden die gewoon niet samengaan met een dieet. Denk dan aan een verjaardag, een buurtbarbecue, bruiloft of (nog minder dan dan 100 dagen!) Kerstmis. Lekker (en overdadig) eten is juist een belangrijk onderdeel van die momenten. Het brengt mensen bij elkaar, is iets om extra van te genieten, en een van de manieren om iets te vieren.
Maar hey… Valt er niet iedere dag wel iets te vieren? Is het leven geen feestje? YOLO! Kom maar doorrrrrrrr met die pizza, hamburgers, chips en alcohol!

YOLO – of een no-go 

Oké, het klopt dat er genoeg dingen in het leven zijn die we kunnen vieren. Sterker nog: we zouden ook die kleine dingen veel vaker moeten vieren. En het is ook niet de bedoeling om jezelf, zelfs al wil je gewicht kwijt, alle culinaire pleziertjes in het leven te ontzeggen.  Het leven zou inderdaad een feestje moeten zijn. En daarin moet ook ruimte zijn voor lekker eten.
Maar, dat moet geen vrijbrief worden om jezelf bij iedere ‘speciale gelegenheid’ te buiten te gaan aan voedsel.
Eten kan en zal altijd een belangrijke sociale rol (blijven) vervullen. En daarmee lijkt eten soms een vast en onvermijdbaar onderdeel van het leven. Dat wil zeggen, een leven wat ‘leuk’ is. Toch is het nog altijd mogelijk om je leven ten volle te leven, zonder dat je buik continu vol zit.
Hoor je jezelf vaak zeggen dat iets ‘een speciale gelegenheid’ en daarmee reden voor eten of drinken is? Bedenk dan dat hoewel eten of drinken er een onderdeel van kan zijn, het nooit alleen maar om eten of drinken gaat. Je leven zal echt niet minder leuk of gezellig zijn als je de taart of wijn deze keer laat staan.
Neem je deel aan een sociale gelegenheid? Richt je dan op het gezelschap waar je mee bent. Als eten een onderdeel van deze gelegenheid is, probeer hier dan minder waarde aan te hechten. Het is slechts een onderdeel van – niet het allerbelangrijkste. Richt je aandacht minder op die mokkataart of Merlot, en meer op de mensen met wie je bent.
Dit betekent niet dat je bij de eerstvolgende babyshower op je zelf meegebrachte komkommerschijfjes moet knagen terwijl de rest beschuit met muisjes eet. Maar als je ervoor kiest om iedere keer dat er gelegenheid voor is je helemaal te buiten te gaan aan eten of drank, dan ga je nooit ver komen met die afvalpoging.
Voel je de behoefte om iets te vieren? Misschien wel in je eentje? Top, go wild! Al zou je jezelf wel eerst af kunnen vragen of dat vieren alleen met drank of voedsel kan. Best kans dat je het ook heel kunt vieren met het keihard afdraaien van je favoriete artiest. Of het kopen van een nieuwe sportbroek, of een extra aflevering van je favoriete serie. ‘YOLO en BYDAHTE: you only live once, but you don’t always have to eat.’

De FOMO valkuil

Oké, dus niet bij iedere gelegenheid aan de wijn of de taart gaan. Maar wat als nu die ene fantastische Chardonnay wordt opgetrokken? Of de chocoladetaart van jouw favoriete banketbakker op tafel komt?
Het hele idee van YOLO en het eten omdat het (zogenaamd) een speciale gelegenheid is gaat vaak samen met FOMO. ‘Fear Of Missing Out’. Wanneer we op dieet gaan, doen we dat vaak met het idee dat we nooit meer iets lekkers mogen. Als er dan iets op tafel komt wat we echt heel lekker vinden… Dan maken we onszelf makkelijk wijs dat het ‘nu of nooit (meer)’ is. En als je het dan ook nog eens tijdens een ‘speciale gelegenheid’ voorgeschoteld krijgt…
Of wat te denken van dat feestje waar je voor bent uitgenodigd? Dat kan je toch niet missen? Je beste vriend of vriendin gaat ook, net zoals die ene man / vrouw waar jij een oogje op hebt. En er komt een DJ! Oh, en het is natuurlijk heel erg onbeleefd om de uitnodiging af te slaan… Dat je sowieso nooit een uitnodiging afslaat, dat vergeten we voor het gemak even.
Je had het zelf waarschijnlijk al bedacht, maar die angst om iets te missen is onterecht. Je hoeft helemaal niets te missen. Natuurlijk mag je zo nu en dan een wijntje, stuk chocola of een nachtje doorhalen. Het wordt pas problematisch als dit dagelijks of wekelijks gebeurt – en je jouw keuzes probeert te rechtvaardigen met redelijk slappe excuses. Of afkortingen.
De eerstvolgende keer dat je iets ziet of aangeboden krijgt wat je niet denkt te willen missen, zeg dan dit tegen jezelf: ‘Ik mag dit en neem dit, maar later’.  
Dat ‘later’ kan over een paar uur, morgen, of volgende week zijn. Zolang het maar niet nu meteen is. Dit voorkomt dat je niet terugvalt in gedachten over ‘nooit meer iets lekkers mogen’ of ‘iets mislopen’, en geeft je de tijd en ruimte om te bedenken wat nu je prioriteiten zijn.  Het helpt ook om gedachtes van FOMO los te koppelen van een situatie waar (teveel) eten of ander gedrag onderdeel van is.

Want dat is uiteindelijk de beste manier om de YOLO, FOMO en andere BS excuses te counteren: weten wat je echt, op de langere termijn wilt.

Meer weten over het veranderen van je eet- en leefgewoontes, met ruimte voor leuke en lekkere dingen? Neem dan gerust contact op!

Leave a Comment