In 1960 schreef dr. Maxwell Maltz zijn klassieke psychologie boek ‘Psycho-Cybernetics’. Nu was Maltz geen psycholoog, maar een plastisch chirurg; in zijn gerenommeerde kliniek in New York hielp hij honderden mensen aan een nieuw uiterlijk. Tot zijn verbazing en frustratie bleef een groot deel van zijn patiënten, na hun cosmetische ingreep, dezelfde problemen houden. Zelfs met een nieuw uiterlijk, voelden zijn patiënten zich nog altijd onzeker, minderwaardig en ellendig. 
 
Voordat je aan dat nieuwe dieet of trainingsschema begon, heb je ongetwijfeld voor de spiegel of op de weegschaal gestaan.  Grote kans dat je op dat moment alles behalve tevreden met jezelf was. Wat zei je op dat moment tegen jezelf? ‘Kijk die pens, ik ben veel te dik, ik ziet er echt niet uit, ik kom er maar niet vanaf’ (vier dingen die ik zelf in het verleden uitgesproken heb)?
 
Voor dr. Maltz was het duidelijk dat zelfvertrouwen, geluk en succes niets met uiterlijk te maken hadden. Als het zelfbeeld niet in orde was, zou een facelift of borstvergroting daar niets aan veranderen. In de woorden van de dokter zelf: ‘Het zelfbeeld is de sleutel tot de menselijke persoonlijkheid en het gedrag. Verander het zelfbeeld en je verandert de persoonlijkheid en het gedrag.’
 
Met andere woorden: jij bent wat jij denkt dat je bent. Dat zelfbeeld is een (van de vele) uiting(en) van jouw gedachten. En hoe jij denkt, bepaald hoe jij handelt. 
 
Even terug naar het moment dat je voor de spiegel of op de weegschaal stond. Zei je toen, noem eens wat… ‘ongedisciplineerde vetzak’ tegen jezelf? Zo ja: als dat de identiteit is die je jezelf aanmeet, verwacht je dan als een topsporter te kunnen eten en trainen?
 
Wie ben jij, werkelijk? Een luie dikzak die niets voor elkaar lijkt te krijgen? Want als dat jouw identiteit is, zal je je daar logischerwijs ook naar gedragen. 
 
Hier komt een reality check… En een cliché, maar vooral een reality check: je kunt alles worden wat je wilt. Alleen moet je er wel in geloven. Dat jij iets niet kunt of bent, is niet omdat je vaardigheden mist. Het is omdat je die vaardigheden blokkeert. 
 
Jouw nieuwste oefening is dan ook het maken van een ‘Identity Statement’. Die Identity Statement bestaan uit twee delen: het eerste gedeelte duid een goede karaktereigenschap – beter gezegd ‘kracht’- aan, die jouw zal helpen bij het bereiken van je doel. Het tweede gedeelte duid aan wat je wilt bereiken. Wees vooral niet bang om een té ambitieus doel te stellen! Hoe groter de uitdaging, hoe groter de impact op jouw gedachten.
 
Je wilt een Identity Statement altijd formuleren alsof je het al bereikt hebt. Begin beide delen dan ook met ‘Ik ben’. En aangezien jij bent wat jij denkt, wil je er iets moois van maken. Hier de Identity Statement van een van mijn sporters:
 
‘Ik ben snel, fit en mentaal sterk. Ik ben een fanatieke hardloper.’
 
Toen hij deze Identity Statement voor zichzelf formuleerde, had hij nog nooit een halve marathon gelopen. Raad eens wat hij drie maanden later deed? Door zichzelf deze identiteit aan te meten, nam hij als vanzelf de stappen die nodig waren om zijn doel te bereiken.  Zo at hij gezonder en nam hij de tijd om te trainen. Hij handelde naar zijn gedachten.
 
Om jouw Identity Statement te formuleren, hoef je alleen maar de volgende vragen te beantwoorden:
 
1) Wat is jouw voornaamste kracht, off de kracht die je graag wilt bezitten, die jou succesvol zal maken? Voorbeeld: ‘Ik ben gemotiveerd en ga recht op mijn doel af’.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
 
 
2) Wat wil je uiteindelijk bereiken, fysiek en / of mentaal? Voorbeeld: ‘Ik ben een topfitte, zelfverzekerde atleet’.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
 
 
3) Nu je die twee delen van je Identity Statement geformuleerd hebt, voeg je ze samen. Voorbeeld: ‘Ik ben gemotiveerd en ga recht op mijn doel af. Ik ben een topfitte, zelfverzekerde atleet’.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
 
 
Zie daar… Jouw Identity Statement! Dit is wie jij bent. Het is nu aan jou om volgens deze nieuwe identiteit te leven. Verwacht niet dat dit na een nachtje slapen al helemaal gebeurd is; veranderingen hebben nu eenmaal tijd nodig. Maar wat jij nu al, iedere dag kunt doen, is jezelf respecteren en in jezelf geloven. 
 
‘Our self-image and our habits tend to go together. Change one and you will automatically change the other – Dr. Maxwell Maltz
Comments
  • Daniël

    Simpel toe te passen. Ga ik
    Simpel toe te passen. Ga ik van je overnemen. Dank je wel.