Weekend vraagstuk: is sushi (on)gezond?

Jaja, het weekend is hierrrrrrrrr! Het blijft een fijn vooruitzicht: na een week hard werken twee dagen ouderwets ontspannen, al dan niet in gezelschap van anderen en / of met de nodige (alcoholische) versnaperingen. De meeste vragen over gezonde voeding krijg ik dan ook op vrijdag, en dan vooral die in de trant van ‘is voedingsmiddel X goed of slecht voor je?’ Zoals dé weekendsnack bij uitstek: sushi. Hartstikke lekker, maar is het goed of slecht voor je? Lees en huiver…

Zoals je ongetwijfeld wel weet, komt sushi in verschillende variaties. De ene bevat vis, de andere bevat zeewier en groentes, maar het voornaamste bestanddeel is altijd gekookte rijst. Onder de vissoorten die in sushi verwerkt worden vind je o.a. zalm, tonijn en krab; als groentes worden vooral komkommer, avocado en zeewier gebruikt.

Het mag voor iedereen wel duidelijk zijn dat vis, avocado en zeewier goed voor je is. Gezonde vetten, eiwitten, antioxidanten… Allemaal top. Tenzij je deze voedingsmiddelen per kilo naar binnen werkt; overdaad schaadt, wat uiteindelijk net zo goed geldt voor een avocado als een Mars.  Maar gezien de daadwerkelijke hoeveelheden vis en groente in / op een stukje sushi, is de kans dat je daar aan het eind van je avondje Sumo (of Shabu Shabu, of noem eens een restaurant) teveel  van binnen hebt gekregen praktisch nihil.

Zolang je het restaurant niet failliet eet, vormen die groentes zijn dus geen probleem. Maar dan de (gekookte) rijst. Mocht je er een superstrikt Paleo dieet op na houden, dan mag je van je geloofsovertuiging ehhh ik bedoel natuurlijk dieet (sorry…) waarschijnlijk geen rijst. Want rijst wordt door mensenhanden verbouwd en is dus niet Paleo. Al zijn er ook weer ‘stromingen’ binnen het Paleo wereldje die zeggen dat rijst wel mag, dus eigenlijk heb ik geen idee of je als die-hard oermens  nu wel of geen rijst mag hebben.

Maar goed, mocht je ‘Paleo’ zijn, dan kom je waarschijnlijk toch niet in een sushi restaurant.

Dus even los van het Paleo gezanik: rijst is an sich helemaal niet slecht voor je. Het is uiteindelijk een natuurproduct wat verder geen schadelijke bestanddelen bevat (al zal een snelle Google search naar ‘rijst is de Satan’ je ongetwijfeld een stamp websites opleveren die wat anders beweren). Het is ook een bron van koolhydraten, die de actieve mens uiteindelijk gewoon nodig heeft om zichzelf van energie te kunnen voorzien.

Waarbij wel gezegd moet worden dat de hoeveelheid koolhydraten die jij kunt ‘hebben’,  afhankelijk is van hoe actief je echt bent. Als je de hele dag met je iPad op je bed ligt, dan heb je ook geen grote hoeveelheden koolhydraten nodig. Maar heb je een druk / actief beroep én train je iedere dag in de sportschool, dan is je behoefte aan koolhydraten een stuk groter.

Maar kijk je naar rijst vanuit het oogpunt van gewichtsverlies, dan draait het uiteindelijk om de calorieën.  Aan het eind van de dag heb je een bepaalde caloriebehoefte; zit je daar onder dan val je af, en zit je daar boven dan kom je aan. Of je dieet verder uit burgers of broccoli bestaat, is uiteindelijk niet zo belangrijk. Heb je een caloriebehoefte van 2000 calorieën en eet je er 1500 aan chocola, dan val je alsnog af. Eet je er 2500 aan blauwe bessen, dan kom je aan.

Honderd gram witte, gekookte rijst bevat zo’n 100 calorieën; geen enorm hoog getal dus. Tenzij je er een kilo van eet, dan tikt het lekker aan met de calorietjes. Nu we het toch over calorieën hebben: 4 stukjes maki sushi (de rolletjes met zeewier) bevatten zo’n 100 calorieën. Dus eet je 20 stukjes Maki Sushi, dan krijg je daarmee zo’n 500-600 calorieën binnen. Tenzij je er een lading wasabi en / of sojasaus overheen kiepert.

En, heeft dat de vraag ‘is sushi gezond / goed / slecht voor je’ beantwoord? Zo ja: mooi. Zo nee: nog mooier! Want dat ik in de bovenstaande tekst van hot naar her vloog, zonder je een definitief antwoord te geven, was ook precies mijn bedoeling.

Veel mensen zien eten als een kwestie van ‘goed’ of ‘slecht’. Kan je dit wel of juist niet eten? Kom ik hier van aan, of val ik hier van af? Het is soms heel erg fijn en gemakkelijk om in zwart / wit te denken, maar als het op voeding aankomt, ligt de waarheid nagenoeg standaard in het grijze midden. Voedingsmiddelen die zo vaak ‘slecht’ genoemd worden, hoeven dat helemaal niet te zijn zolang je er geen enorme hoeveelheden van naar binnen schuift. En voedingsmiddelen die ‘gezond’ zijn, kunnen je letterlijk vergiftigen als je er hele bergen van weg eet.

Kortom: eet lekker je sushi. Zolang je je maar niet volpropt, en de rest van het weekend normaal blijft eten. Fijn weekend!