Wanneer je tijd teveel hebt

Een van de meest gebruikte excuses om dingen niet te doen, is tijdgebrek. Ach, hadden we maar genoeg tijd… Wat zouden we dan allemaal wel niet voor elkaar kunnen krijgen. We zouden naar de sportschool kunnen – iedere dag zelfs! Gezonde maaltijden koken en ‘meals preppen’ – voor de hele straat! Verdomme, waarom hebben we geen tijd?? WAAROM??? (Valt op knieën en schreeuwt naar de hemel) 

Yep, vervelend dat tijdgebrek… Maar hier volgt een bijzondere paradox: ook als we meer tijd hebben, is de kans groot dat we nog steeds niet doen wat we moeten doen. Vaak is het hebben van genoeg tijd juist een reden om gedrag weer uit te stellen: ‘dit kan wel even wachten’.

En in het verlengde daarvan, het voor iedereen herkenbare ‘ik doe het morgen wel’.

Achter dit excuus zitten vaak twee gedachten. De eerste is de gedachte dat we onze doelen zullen bereiken in de tijd die wij denken hiervoor nodig te hebben. En daar zijn we lang niet altijd realistisch in.  

We denken vaak dat we onze doelen (veel) sneller kunnen bereiken dan daadwerkelijk mogelijk is. Dank daarvoor, social media, moderne dieetcultuur en onze behoefte aan ‘instant gratificatie’. Het is ook niet voor niets dat zelfhulp- of dieetboeken met ’28 dagen’ of ‘8 weken’ in de titel vaak beter verkopen.  

We zijn te vaak van mening dat 8 weken voldoende zijn om 8 jaar aan slechte leefgewoontes ongedaan te maken. Als dat onze verwachtingen zijn, dan is het niet zo gek dat we nog wel een weekje denken te kunnen wachten. Of tot na die verjaardag, die vakantie, of de feestdagen.

De realiteit is dat de meesten van ons veel langer uit moeten trekken dan drie maanden. Sommige gewoontes zijn té hardnekkig, en er komt altijd wel iets wat onze planning door de war schopt. Ergo: jouw verandering gaat aanzienlijk langer duren. Dus hoe eerder je ermee kunt beginnen, zelfs al heb je er ‘de tijd voor’, hoe beter.

De tweede gedachte is het idee dat we tijd genoeg hebben. In ieder geval genoeg om dat we wat we moeten doen tot morgen uit te stellen. Het spreekt voor zich dat het vanuit deze overtuiging nog maar een kleine stap naar full-blown uitstelgedrag is. 

 Misschien heb je ergens in de afgelopen jaren op een soortgelijk punt in je leven gestaan als nu. Je had het voornemen om iets aan jezelf of jouw leven te veranderen… Maar hebt uiteindelijk niet doorgepakt. Fast forward naar vandaag: hoe had jouw leven er nu uit kunnen zien als je dit wel gedaan had?

Dus: weet je zeker dat het wel kan wachten? Wat als we het verbeteren van onze gezondheid met iets meer urgentie benaderen? Wat als je de eerstvolgende keer dat je iets voor je uit wilt schuiven, tegen jezelf zegt dat dit niet kan wachten?    

Of je er nu geen of juist genoeg tijd voor denkt te hebben: neem jezelf voor om niet langer te wachten. Baseer je keuzes niet langer op tijd, maar op prioriteit. Hoe vaker je dit weet te doen, hoe minder lang jouw resultaten op zich laten wachten. Waarschijnlijk komen ze juist sneller dan je denkt. 

Leave a Comment