Wandelen voor bikkels

En, nog steeds de herfstblues? Het kan altijd nog erger. Zo gaan er vanaf morgen zo’n 40.000 mensen, vier dagen lang, vrijwillig door wind en regen op wandeltocht. De Nijmeegse Vierdaagse dus. Ondanks dat 50 kilometer niet een afstand is die je iedere dag loopt, doen veel sporters altijd een beetje lacherig over ‘wandelen’. De marathon van Amsterdam of Egmond rennen vinden we een stuk bewonderenswaardiger. Misschien eens goed om te kijken naar de voordelen van een simpel stuk wandelen?


Ik noem het geen uitzonderlijke prestatie, maar ik heb zelf drie keer de Nijmeegse Vierdaagse gelopen. De eerste keer om het feest rond die wandeltocht mee te maken, maar de keren daarna om ‘zomerklaar’ te worden. Inderdaad, vier dagen lang de blaren op je voeten lopen om af te trainen!


Dat klinkt misschien onzinnig, aangezien de gemiddelde Vierdaagse wandelaar lang niet de slanke fysiek van de gemiddelde marathonloper heeft. Een kwestie van levensstijl; een hardloper zal je na het finishen niet snel een biertje zien scoren, waar je naast de finish van de Vierdaagse meteen een tent van Grolsch binnen kunt lopen. Maar voor veel (professionele!) bodybuilders is wandelen een van de voornaamste manieren om af te trainen.


Wat wandelen zo’n geschikte activiteit voor zwaargewichten maakt, is de geringe belasting op de gewrichten. Een bodybuilder van 100+ kilo moet niet gaan hardlopen; de combinatie van lichaamsgewicht en schokbelasting is een ramp voor enkels en knieën. En echt, alles in mijn onderlichaam begint ook spontaan te kraken als ik weer een zwaarlijvig iemand op zijn Asics door het park zie sjokken. Heb je meer gewicht om mee te zuilen, en zoek je een vorm van ‘cardio’ om van dat gewicht af te komen, dan is wandelen veruit de veiligste optie.


Een andere reden waarom bodybuilders zo graag wandelen, is vetverbranding met behoud van spiermassa. Duuractiviteiten zoals hardlopen hebben, helaas terecht, een slechte reputatie als het op stofwisseling en spiermassa aankomt. Door de langdurige intensiteit van deze trainingen is er een grote kans dat je niet alleen suikers (en een beetje vet), maar ook de eiwitten in onze spieren als brandstof gaat gebruiken. Daarnaast hebben duuractiviteiten vervelende uitwerkingen op onze hormoonhuishouding, wat je ook weer zal gaan merken aan je fysiek. Skinny-fat look, anyone?


Door de lage intensiteit, is wandelen een activiteit waarbij je lichaam in alle rust de kraantjes naar je vetopslag open kan draaien. Verreweg de meeste energie die je bij wandelen verbruikt, komt uit vet. Ja, dat klinkt verdacht veel (het is eigenlijk hetzelfde…) als de beruchte ‘fat burning zone’ die op de display van je loopband of crosstrainer vermeld staat, en wat een van de meest nutteloze principes voor vetverbranding is. Dat ik dan toch wandelen als activiteit aanprijs, is omdat het een ideale vetverbrander is om even tussen de bedrijven door te doen. Als je voor je figuur naar de sportschool gaat, dan is cardio wel het laatste waar je tijd aan wilt besteden!


Je auto een straat verderop parkeren om vanaf daar naar je huis, supermarkt of sportschool te lopen klinkt misschien heel suf, maar het geeft wel aan hoe makkelijk dat stuk wandelen in valt te passen. Geen sportkleding of voorbereiding voor nodig. Als ik in Amsterdam ben, dan zou ik de tram naar mijn werk kunnen nemen. Maar ik kan ook te voet gaan, en hoogstens vijf minuten later aankomen. En ik vermijd meteen de zweterige, stinkende mensen die van het GVB blijkbaar gratis tramkaartjes krijgen.


Dus, we hebben een activiteit om vet te verbranden, tegelijkertijd spiermassa te behouden en die makkelijk valt in te passen. Een laatste voordeel dan: ontspannen. Wandelen is prima geschikt om na een dag werken of studeren je hoofd even helemaal leeg te maken. Stress en spanning zijn de pest voor je gezondheid en fysiek, en hoe minder je daarvan in je lijf hebt, hoe beter het dan ook is. Als ik voor mezelf spreek, dan is wandelen mijn favoriete manier om even rustig de dag te verwerken. En meteen wat calorietjes te verbranden.


Je hoeft niet als een Vierdaagse wandelaar in afritsbroek met buideltasje de paden op en de lanen in. Probeer gewoon zoveel mogelijk stappen over de dag te verdelen. Zoals Martial Arts icoon Bruce Lee in zijn boek ‘Tao of Jeet Kune Do’ (inmiddels vertaald naar het Nederlands!) al adviseerde: Take a walk whenever you can – like parking the car a few blocks from your destination. Een van de bekendere richtlijnen voor lichaamsbeweging is iedere dag 10.000 stappen zetten. Dat lijkt veel, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Bij de meeste mensen komt dat gemiddelde aantal stappen niet boven de 2500 uit.


En mocht je het echt goed aan willen pakken, volg dan het voorbeeld van de militairen die aan de Nijmeegse Vierdaagse meedoen. Deze dames en heren lopen hun afstanden met 10 tot 20 kilo bepakking. Zeg maar het gewicht wat de meeste sporters vijf keer kunnen squatten…


Ik vind het heerlijk om te wandelen. Het is een prima manier om even de bovenkamer leeg te maken en er weer wat extra calorieën doorheen te jagen. Nadat ik de Vierdaagse had gelopen kwam ik dan ook altijd weer strakker en slanker thuis. Niet dat de gemiddelde Nederlander tijd of zin heeft om zoveel te wandelen, maar al die extra stappen die je nu zet gaan op de lange termijn wel optellen. Ga voor een half uur tot een uur per dag, uiteraard naast je training in de sportschool, en na een paar weken zie je gegarandeerd verschil. En wie weet vind je het zo leuk dat je volgend jaar rond deze tijd, in die mooie afritsboek en met buideltasje door Nijmegen slentert?