Waarom je ook dit jaar niet gaat veranderen

Jaja, Het is 2018! Gelukkig nieuwjaar!!! En, hoe voelde dat, het uitspreken van je goede voornemens op 1 januari? Vond je het lekker? Motiveerde het je? Deed het je – meer dan ooit – verlangen naar die felbegeerde verandering? Welnu, mocht je dat prettige gevoel nu, vier dagen later, nog steeds hebben: sta mij toe die vlindertjes in je buik weer plat te stampen…  Want ook al was je er een paar dagen geleden, toen je in je glazen oliebol keek nog zo van overtuigd: je gaat ook dit jaar niet veranderen.

Ho, wacht, nog niet wegklikken! De harde inleiding doet waarschijnlijk anders vermoeden, maar je nieuw gevonden motivatie weer wegnemen is wel het laatste wat ik wil. Ik wil juist dat je die doelen die je voor dit jaar gesteld hebt ook echt behaald. Ik denk alleen niet dat het je gaat lukken… Want als je ook maar een beetje zoals al die andere mensen met doelen of goede voornemens bent, maak je waarschijnlijk een paar klassieke fouten als het om verandering gaat.

De eerste is dat je nog niet klaar bent om te veranderen. En ik hoor het je denken: ‘ja maar ik ben wél klaar om te veranderen! Ik ben eindelijk echt gemotiveerd! Mijn tijd is nu!’ Oké, prima, maar nu even serieus: heb je in november of december al het een en ander veranderd? Zo nee: waarom niet? Waarom heb je gewacht tot januari? Omdat je nu ‘van alle feestdagen en sociale verplichtingen af bent?’ Omdat je nu ‘weer een normaal ritme hebt’?

Als die bereidheid om te veranderen met een specifieke dag of datum samenhangt, dan zegt dat vaak al genoeg. Als je daadwerkelijk klaar voor verandering was geweest, dan had je het niet tot vandaag uitgesteld. Dan was je vorig jaar oktober of november al begonnen met sporten of gezonder eten. Dat je er nog niet aan begonnen bent, heeft zeer waarschijnlijk te maken met de wens van een ‘ideaal moment’. Een zorgeloze periode waarin niets of niemand jou tegen zal werken. Want stel je toch eens voor dat het niet gaat zoals je wilt? Dat je obstakels tegenkomt? Dat je voor die verandering moet werken, in plaats van dat het je aan komt waaien?

Ja, natuurlijk is het prettig om te wachten met veranderingen doorvoeren totdat je er ook echt aandacht aan kunt besteden. Maar feit blijft dat er geen ideaal moment is. Er zal altijd iets op je pad kunnen komen wat jou van die veranderingen af zal leiden – dat kan ook in januari, april of november zijn. Een belangrijk onderdeel van blijvende verandering is om leren gaan met tegenslagen. Zolang je dat niet accepteert – iets wat veel mensen die wachten op het ‘ideale moment’ niet willen doen – ben je ook niet klaar voor echte verandering. 

Het bovenstaande hangt samen met een andere, klassieke fout: willen veranderen op je eigen voorwaarden. Je wilt heel graag een wasbordje, maar ook ieder weekend een krat aan biertjes achterover gooien. Je zou heel graag een marathon willen lopen, maar wilt alleen in mooi weer je kilometers maken. Je zou heel graag meer geld willen verdienen, maar niet harder willen werken. Eigenlijk wil je blijven doen wat je nu doet, maar toch een verandering teweeg willen brengen.

Het is deze mentaliteit die mensen ertoe ‘beweegt’ om obscure supplementen te slikken, idiote dieetregels na te streven, en strenge trainingsregimes te volgen. In plaats van de Playstation twee uur voor het slapen gaan uit te zetten, slikken ze melatonine. In plaats van minder wijn te drinken, schrappen ze alle zuivelproducten. In plaats van wat vaker de fiets pakken, doen ze in de sportschool aan Spinning marathons mee. Maar zo werkt het dus niet.

Het is een bittere pil, maar je kunt niet veranderen op de manier die jou het beste uitkomt. Sterker nog: verandering is naar, vervelend en ellendig. Als dat niet het geval was geweest, dan had iedereen kunnen veranderen. Maar dat is niet het geval, om de simpele reden dat de meesten het (te) moeilijk vinden om hun zittende beroep, ruige stapavonden, nachtelijke Netflix sessies en andere ongezonde, maar ‘vertrouwde’ dingen op te geven. Zolang je vasthoudt aan het idee van ‘makkelijke’ verandering, zal er geen verandering plaatsvinden.

(maar sta je aan het eind van dit jaar waarschijnlijk wel weer met dat biertje in je hand te roepen dat je in 2019 ‘echt gaat veranderen’)

 En dan is er nog die andere fout, die vooral rond 31 december / 1 januari gemaakt lijkt te worden: je kijkt alleen maar naar je eindbestemming, niet naar wat je moet doen om daar te komen. En ja, ook nu begrijp ik je weer volledig. Beeld je toch eens in hoe het zou zijn als je eenmaal dat slanke, strakke lijf hebt… Hoe je over het strand wandelt, en iedereen je vol bewondering nakijkt. Hoe die knappe barman- of vrouw jou een gratis drankje aanbiedt. Hoe meneer Armani himself jou op straat aanhoudt om te vragen of je zijn nieuwste model wilt worden.  Geeft een goed gevoel, toch?

En beeld je nu eens in hoe het zijn om ’s ochtends een omelet met spinazie te maken. Of om tien glazen water per dag te drinken, of om je ’s avonds na een lange dag op kantoor ook nog een keer in de sportschool in het zweet te werken. Dat spreekt toch een stuk minder tot de verbeelding… Maar is uiteindelijk wel wat er moet gebeuren. Je zal niet, na maanden fantaseren, op een ochtend wakker worden met een sixpack. Je zal er keihard, dag in en dag uit, voor moeten werken. En als je dit ook wilt kunnen blijven doen, dan zal je dit proces ook moeten leren waarderen. Simpel gezegd, zal je jouw aandacht moeten verschuiven; van je eindbestemming, naar de weg ernaartoe.

Dat betekent overigens niet dat je moet vergeten waarom je dit allemaal doet. Er moet immers een reden zijn om iets te doen. Maar het betekent wel dat je door teveel aandacht voor dat einddoel, het uiteindelijke gedrag als een noodzakelijk kwaad zal zien. ‘Ik wil een sixpack, dus ik moet gezond eten en vaak sporten.’ Dat is geen instelling die je er lang op na zal kunnen houden – en die je ook niet zal helpen om dat doel te bereiken.

Het doel wat jij voor ogen hebt kan je alleen bereiken door actie te ondernemen (tenzij jouw doel 365 dagen bankhangen is, maar dan zit je op de verkeerde website). En ja, daar zitten acties tussen die je niet leuk of makkelijk vind. Maar je ontkomt er niet aan. Niemand is slank of gespierd geworden door achter de Playstation te zitten of chips te eten.  Je zal  moeten sporten en gezonder moeten eten – en dat ook moeten leren waarderen.  Zonder het juiste gedrag, zal een doel altijd een wens blijven. En dat betekent ook dat je het doel misschien wel zal moeten laten voor wat het is, en je eerst zal moeten richten op het juiste gedrag – hoe ‘saai’ dat soms ook mag zijn.

 

Ben je er nog? Top… Ik heb de bovenstaande tekst immers niet geschreven om je weg te jagen of te ontmoedigen, maar om je te helpen. Het zijn namelijk hele belangrijke ‘mindset shifts’ voor iedereen die daadwerkelijk wilt veranderen. Dat betekent overigens – of helaas – niet dat je met alleen het lezen van de bovenstaande teksten iets veranderd hebt. Dergelijke veranderingen in mindset hebben vaak tijd nodig; je zal je bewust moeten worden van jhoe je nu denkt, en jezelf er regelmatig op moeten wijzen dat je huidige manier van denken jou niet helpt.

Om jou daar nog wat verder bij te kunnen helpen, vind je hieronder nog een beknopte (en vriendelijke…) samenvatting van de informatie waar ik je eerder mee om de oren geslagen heb. Lees het goed door, schrijf het over, of leer het uit je hoofd, zodat je er makkelijker op terug kan vallen.

-Je kunt pas veranderen als je er ook echt klaar voor bent. Wel of niet veranderen zou dan ook niet samen mogen hangen met een bepaalde datum.  Kijk eens goed naar je doelstelling, om vervolgens in eerlijkheid voor jezelf na te gaan wat je hier op dit moment voor zou op willen geven. Ben je op dit moment in je leven bereid om gezonder te eten, minder te drinken, vaker te sporten en langer te slapen? Wees je ervan bewust dat er geen ‘ideaal moment om te beginnen’ is. Er zullen altijd dingen op je pad komen waar je geen rekening mee hebt gehouden. Dat hoort bij het leven.

-Veranderen doe je niet op je eigen voorwaarden. Accepteer dat je voor verandering bepaalde dingen op zal moeten geven. Je kan niet datgene blijven doen wat je altijd hebt gedaan, en een ander resultaat krijgen. Je zal anders moeten gaan leven, en daarmee dingen op moeten geven – ook dingen die je heel erg fijn vind.

-Kijk minder naar het doel, maar meer naar het proces. Een doel bereik je alleen door dingen te doen. Dat is iets waar veel mensen aan voorbij gaan, mede dankzij het feit dat denken aan een doel veel fijner is dan het daadwerkelijk doen van wat nodig is. Wil je minder dromen, en meer kunnen doen,  kijk dan eerst eens naar de weg naar je doel. Ga eerst eens na wat je zou moeten doen om je doel ook te kunnen behalen, en richt daar je pijlen op. Het juiste gedrag geeft resultaat, niet andersom.

 Ik hoop dat ik je met deze blog voldoende heb weten te ‘triggeren’ om anders tegen verandering aan te kunnen kijken. Mocht je serieus zijn over verandering, maar niet goed weten waar je zou moeten beginnen? Neem dan gerust contact met mij op. En laten we in ieder geval afspreken dat als je op 31 december 2018 je goede voornemens uitspreekt, dit niet dezelfde als een paar dagen geleden zijn 😉