Vasten voor beginners, deel 1

Binnen veel culturen is vasten een belangrijk onderdeel van de eettraditie. Iets waar de gemiddelde Nederlander blijkbaar niet aan moet denken, als je bedenkt hoeveel landgenoten kampen met overgewicht. Toch begint vasten hier wel steeds bekender te worden, vooral door de veronderstelde positieve uitwerking op ons figuur. Is vasten een nieuwe trend waar we volgend jaar al niets meer van zullen horen of is het iets wat daadwerkelijk voordeel voor gewichtsverlies kan hebben?


Ik lees steeds vaker over ‘sportvasten’; een programma wat door middel van vasten de vetverbranding en zelfs spieropbouw zou bevorderen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat dit inhoud en daarom ook geen objectief oordeel van mij, al maakt de bijbehorende reclamecampagne vol moeilijke wetenschappelijke woorden wel erg kritisch. En hoewel dit programma van Nederlandse makelij de nieuwste wetenchappelijke ontwikkeling lijkt te zijn, is vasten ter verbetering van je figuur al veel langer (sinds een jaar of 5) bekend. Niets baanbrekends dus.


Terug naar de realiteit. Het idee achter vasten voor gewichtsverlies is heel simpel: je krijgt minder calorieën binnen dan je verbruikt. En met vasten krijg je binnen korte tijd veel minder calorieën binnen. Waar je met een ‘normaal’ dieet over de loop van drie dagen 1000-1500 calorieën bespaart, zal je met vasten datzelfde getal al binnen een dag kunnen bereiken. Zou je in een week twee dagen vasten, dan geeft dat je net zo’n groot tekort aan calorieën als een week streng diëten.


Klinkt allemaal prachtig, maar het zal niemand overtuigen dit ook meteen te doen. Vasten heeft nogal een slechte reputatie, en dat is begrijpelijk. We worden immers gewaarschuwd voor de zogenaamde ‘crash-diëten’, waarbij we zo weinig calorieën binnen krijgen dat we onze stofwisseling verpesten, spiermassa verliezen en na afloop van zo’n dieet alleen maar dikker terugkomen. Helemaal niets eten moet dan wel een sloopkogel voor onze stofwisseling zijn.


Think again! Onze stofwisseling gaat helemaal niet omlaag met een dag vasten. En in het verlengde daarvan (stofwisseling en spiermassa worden vaak in een adem genoemd), je zal met een dag vasten ook echt geen spiermassa verliezen. Dit zal voor iedereen die interesse heeft in het aanzetten van spiermassa nieuw zijn; wij ‘spierbundels’ zijn juist opgevoed met het idee om iedere dag zoveel gram eiwitten binnen te krijgen willen we een gestaald lichaam op kunnen bouwen.


Onderzoeken hebben uitgewezen dat vasten, zelfs over een termijn van 72 uur (3 dagen, wat ik je niet eens aan ga raden), geen negatief effect op de spiermassa heeft. Zeker als je de rest van de week braaf je krachttrainingen af blijft werken, is er echt geen reden tot zorg. En om de laatste twijfel weg te nemen: tijdens het vasten maakt je lichaam als reactie meer groeihormoon aan, het welbekende hormoon wat de opbouw van weefsels – en het verbranden van vet – zal bevorderen. Ter illustratie, groeihormoon is ook een van de populairste anabole steroïden.


Dus, door te vasten kun je binnen korte tijd heel veel calorieën uitsparen (de belangrijkste factor voor gewichtsverlies) zonder je spiermassa of stofwisseling negatief te beïnvloeden. Mocht je inmiddels je twijfels opzij gezet hebben en het weleens in de praktijk willen brengen, kom dan morgen weer terug voor deel 2 van ‘Vasten voor beginners’.


Oh ja, dames, mochten jullie het nog niet gedaan hebben (het is pas volgende week zondag, maar beter te vroeg dan te laat), meld je aan voor de workshop Benen & Billen bij Clubsportive Haarlem 26 juni!

Comments
  • Sanne

    Hi Robin,
    Hi Robin,
    ik heb zojuist je site ontdekt na een tip van een vriendin. Leuke, interessante en inspirerende verhalen, dank daarvoor!
    Het enige wat me opvalt is dat er geen bronvermeldingen in je blogs staan. Ik zou bv. graag zien dat zo’n opmerking als “onderzoeken hebben uitgewezen dat………” wordt gestaafd met een site/doorverwijzing/bron. Ik ben iemand die dit soort stellingen niet zonder meer aanneemt en moet nu zelf gaan googelen en vind dan weer honderd andere (ook tegengestelde) onderzoeken en beweringen. En aangezien jij als schrijver je door een onderzoek hebt laten inspireren/overhalen, zou ook ik dat graag checken en/of er meer over lezen.

    Gr. Sanne