Van denken naar doen

Als ik jou of een andere, willekeurige lezer van dit blog vraag wat je zou moeten doen om af te vallen, dan krijg ik ongetwijfeld een paar hele goede antwoorden. Minder snoepen bijvoorbeeld, of alcohol minderen, of meer groentes of eiwitten eten. Natuurlijk valt er het een en ander te nuanceren, maar ik durf met redelijke zekerheid te zeggen dat jij in grote lijnen wel weet wat er nodig is om van die overtollige kilootjes af te kunnen komen. Maar… Waarom doe je het dan niet?

‘The greatest gap in life is the one between knowing doing’. Wie die wijze uitspraak gedaan heeft is me even ontschoten, maar ik denk wel dat vele lezers nu instemmend zullen knikken. Toch is die ‘gap’ – dat schijnbaar enorme gat tussen weten en doen – te overbruggen. Alleen staat de manier waarop je dat het beste kunt doen, vaak haaks op hoe de meeste mensen het afvallen doorgaans (proberen te) benaderen.

Alles of niets draait nagenoeg altijd uit op niets. Dat is, in een notendop, waarom je de dingen die je weet vaak niet doet. De meeste mensen zetten vaak in op een enorme verandering; minder snoepen, minder koolhydraten, meer groentes en fruit, en dat het liefst allemaal tegelijk. Met als gevolg dat ze óf binnen korte termijn uit de bocht vliegen, óf – en hier komt het ‘wel weten en niet doen’ gedeelte – zich zo laten intimideren dat ze nooit aan een afvalpoging beginnen.

Dus: wat moet je dan wél doen, om dat gat te kunnen overbruggen?

Begin altijd met het vinden van jouw ‘waarom’. Want waarom zou je iets doen, als je daar geen goede reden voor hebt? Ik spreek regelmatig mensen die aangeven af te willen vallen, maar die me niet kunnen vertellen waarom ze dat dan zouden willen (zie ook deze blog: http://www.personaltraininghaarlem.nl/blog/2015/afvallen-stop-er-gewoon-mee ). Blijvend gewichtsverlies vraagt om meerdere, soms ingrijpende veranderingen in jouw levensstijl, die je ook nog eens over de langere termijn vol wilt kunnen houden. Zonder een duidelijke motivatie is de drempel om die door te voeren heel erg hoog.

Die duidelijke, diepere motivatie is voor iedereen anders. Maar naar mijn ervaring, moet je deze niet teveel in het ‘fysieke’ zoeken. Ik heb het al vaker geschreven: een wasbord, enorme spierballen of ander ‘schoonheidsideaal’ zal je niet gelukkiger, gezonder of succesvoller maken. Tenzij je natuurlijk een fervent bodybuilder bent, maar die zullen deze blog waarschijnlijk niet lezen.

Training maakt je niet alleen maar slanker of strakker. Het verbetert ook je gezondheid, geeft je meer energie en maakt je beter belastbaar. En door sterker te worden en in de training zelf grenzen te verleggen, kan je ook meer zelfvertrouwen en mentale veerkracht ontwikkelen; belangrijke kwaliteiten die je ook buiten de sportschool kunt gebruiken. Zie je de ‘shift’ van een wat oppervlakkig, fysiek doel, naar een dieper gelegen motivatie? Het zijn dat soort doelen, die voortkomen uit intrinsieke (op het innerlijk gerichte) motivaties, die je helpen om na een dag hard werken tóch van de bank te komen en naar de sportschool te gaan. 

 

Heb je eenmaal die ‘waarom’, die diepere motivatie gevonden, dan kan je beginnen met het ‘doen’. Maar of dat nu meer bewegen, gezonder eten of langer slapen is: houd het klein.

Wanneer iemand voornemens is ‘meer te bewegen’, dan is de kans groot dat ze minstens 4 keer per week willen gaan hardlopen. En gezonder eten betekent voor veel velen het volledig schrappen van alles wat niet onder noemer groente en fruit valt. Vraag me niet waar het vandaan komt, maar de meesten van ons zijn van mening dat verandering altijd drastisch en ingrijpend moet zijn. ‘Do it right or don’t do it at all’; dat idee.

Maar als het je nu al de grootste moeite kost om een half uurtje vrij te maken in je agenda zodat je thuis op de roeimachine kunt kruipen, dan is (gangbare) drie keer per week naar de sportschool een onmogelijk te nemen hindernis. Je vraagt je af waar je de tijd vandaan moet halen, en hoe je dat zou moeten doen? Om uiteindelijk te besluiten om het maar helemaal niet te doen.

Maar als je nu helemaal niets doet aan lichaamsbeweging, dan is een kwartiertje wandelen tijdens de lunch al een enorme vooruitgang. En past jouw huidige eetpatroon meer bij een Kliko dan een atleet, dan is een glas water in plaats van een cola al een prima eerste stap. Oké, het is niet het trainingsregime of dieet wat jouw favoriete sporter / instagram trainer / favoriete deelnemer aan Obese, aan moet houden… Maar het is wel een begin.

Trouwens: laat je niet in de luren leggen door overfanatieke vrienden, familieleden of trainers die zich op geen enkele manier met jou verbonden voelen, en tegelijkertijd roepen dat een kwartier wandelen ‘niks is’. Vergeleken met een Spinning marathon van 3 uur of een doorgeslagen Insanity Bootcamp Workout, is er heel veel ‘niks’. Maar vergeleken met de hele dag op bed liggen, is een kwartier wandelen heel veel. 

 

Misschien denk je na het lezen van het bovenstaande: ‘oké, klinkt logisch, dan ga ik morgen beginnen met een extra glas water, een extra stuk fruit, een extra half uur wandelen tijdens de lunch én een half uur eerder naar bed gaan!’  Dat lijkt misschien een goed idee, maar als je al die kleine stappen bij elkaar optelt kom je toch weer uit bij één grote. En dat brengt me bij mijn laatste tip om van denken naar doen te kunnen gaan: ga voor één ding.

Wanneer je gemotiveerd bent – zie deze tijd van het jaar… – dan is het heel verleidelijk om het allemaal ‘compleet anders te gaan doen’. Dat wil zeggen, je leven op zoveel mogelijk vlakken helemaal om te gooien. Stoppen met roken! Stoppen met drinken! Meer sporten! Oh, en ook nog een extra krantenwijk!

Maar als die motivatie na een paar dagen / weken een beetje is weggezakt, dan klinkt zo’n hele nieuwe levensstijl lang niet meer zo aantrekkelijk. Met als gevolg dat je die veranderingen toch nog even in de ijskast zet… Waar ze ook blijven staan, om uiteindelijk met een dikke laag ijs bedekt te worden.

Hoe meer veranderingen je op een en hetzelfde moment probeert aan te brengen, hoe kleiner de kans dat je deze ook echt eigen zal maken. Dus, in plaats van allerlei dingen in een keer aan te pakken, doe je er beter aan je pijlen eerst op één ding te richten. Dat draagt niet alleen bij aan meer ‘focus’ – lees: aandacht voor de verandering / handeling die op dat moment het belangrijkste voor je is – maar maakt het ook makkelijker dat ene ding goed onder de knie te krijgen.

En het helpt natuurlijk om van denken naar doen te gaan. Weleens een nieuwe telefoon proberen te kopen, nadat je net tien verschillende merken en modellen hebt bekeken? Grote kans dat je alsnog met lege handen naar huis ging (of uiteindelijk een niet al te goed overwogen aankoop hebt gedaan). Deze ‘keuzestress’ ervaar je niet alleen bij het kopen van een nieuwe mobiel, maar ook bij het aanpakken van één van de minder gezonde aspecten van je levensstijl.

 

Vind de juiste motivatie, begin klein en richt je op één ding. Naar mijn ervaring is dit de beste aanpak om van denken, naar doen te gaan. Kost het je dan toch nog veel moeite om die stap te zetten: neem dan gerust contact met mij op. Misschien dat ik je erbij kan helpen. En ‘now go get them, tiger!’