Stability Ball misbruik, deeltje 1

Een echte sportschool heeft natuurlijk zijn eigen verzameling Stability Balls. Het is een veelzijdig fitnessattribuut met een oorsprong in de fysiotherapie, waar zowel ik als mijn sporters dankbaar gebruik van maken.  En sommigen hebben nog van die vrolijke Barbapappa kleuren ook! Maar toch kom ik regelmatig in de verleiding een scherp voorwerp in zo’n koddige bal te steken…

Ik zal mezelf bij wijze van disclaimer nog een keer herhalen: de Stability Ball is een veelzijdig attribuut waar zowel ik als mijn sporters dankbaar gebruik van maken. Maar hoe goed een attribuut ook mag zijn, je kunt er altijd in doorslaan. En daar zie ik iedere week weer nieuwe, oogverblindend stomme voorbeelden van.

De grootste meerwaarde van een Stability Ball is dat je het ding kunt rollen. Zie het als een groot wiel, wat je op allerlei manieren met je lichaam kunt ‘sturen’ om zo tot specifieke oefeningen te komen. Daarnaast kan het ook uitkomst bieden als een comfortabele ondergrond, bijvoorbeeld bij oefeningen waarbij je anders met je onderarmen op een vloer of bank moet steunen. Allemaal voordelen, dus waar zit ik nu eigenlijk over te zeuren?

Jackknife

Niets mis mee (behalve het trainen zonder shirt)

 

Het probleem is instabiliteit. Vandaar de naam ‘Stability Ball’; het ding gaat alle kanten op. Wat verder ook helemaal niet erg is, ware het niet dat het idee van ‘instabiel trainen’ een heel eigen leventje is gaan leiden. Instabiel trainen – dat wil zeggen, staan of zitten op een instabiele ondergrond – komt uit de fysiotherapie, waar het op specifieke klachten word toegepast. Op een of andere manier heeft dit zijn weg gevonden naar het fitness, waar het nu enthousiast word aangeprezen als  een vorm van ‘core training’ (mooie term voor buikspieren). En soms met de meest bizarre oefeningen als gevolg; zie het begeleidende plaatje van de dame aan het begin van dit item.

Hoe ze erop gekomen zijn weet ik niet, maar ik heb die connectie tussen balans en buikspieren altijd al onzinnig en vergezocht gevonden.  Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die uitwijzen dat het trainen op een instabiele ondergrond de dieper gelegen rompspieren meer ‘activeert’ (daar straks meer over), maar de omgekeerde redenatie dat een sterke buik ook meer balans en evenwicht geeft is heel discutabel.

Nu vond ik ergens op het internet een blog van een andere Personal Trainer, die ook de link tussen je ‘core’ en balans probeerde te leggen. Ze raadde de lezer het volgende testje aan (ik citeer):

 

Probeer zelf maar eens de volgende horizontale balansoefening:

  • Ga rechtop staan met je voeten naast elkaar en je armen recht vooruit gestrekt.
  • Strek langzaam 1 been naar achteren en buig tegelijkertijd je bovenlichaam naar voren.
  • Hou je armen gestrekt naar voren. Let er op dat je hoofd en nek in 1 lijn met je rug houdt en span je buikspieren aan.
  • Hou 5 seconden vast en herhaal dit voor je andere been.

Hoe ging dat? Als je niet stond te wiebelen heb je een sterke core en goede balans! Stond je wel te wiebelen dan is het  tijd je core te gaan trainen.

 

Je raad het al… Ik kon mijn balans niet houden. Het staan op een been is vanwege mijn evenwichtsstoornis altijd een opgave voor me geweest. Maar toch kan ik prima mijn evenwicht houden op een Stability Ball, en doe ik mijn Turkish Get Ups momenteel met 24 kilo. Dus ik heb alsnog een slecht ontwikkelde ‘core’ omdat ik  bij een lullig testje niet kan blijven staan?

Onzin dus. Maar toch is dit min of meer het vaste verkooppraatje voor de Stability Ball. En het is ook logisch dat wanneer je nooit met zo’n bal getraind hebt, je de eerste paar keer alle kanten opgaat. Maar laat je alsjeblieft niets wijsmaken over ‘slechte balans’ of ‘zwakke buikspieren’! Zodra je het vaker begint te doen, en je hebt een redelijke motorische ontwikkeling, dan zal je na een á twee weken al prima je evenwicht op zo’n bal kunnen houden. Wij Nederlanders zijn een fietsend volkje, en het op twee dunne bandjes over fietspaden kunnen manoeuvreren vind ik persoonlijk een veel betere indicatie van balans dan oefeningen op een Stability Ball.

Om nog even terug te komen op het zogenaamde ‘activeren’ van je buikspieren door het trainen met een Stability Ball… Nee wacht, dat bewaar ik voor deel 2, dus morgen. Dan vertel ik meteen hoe het onjuiste gebruik van een Stability Ball de gezondheid van je onderrug en je spierkracht kan tegenwerken. Tot morgen!