Personal Trainers: weg met entertraining!

Ook al mag ik het als Personal Trainer misschien niet toegeven, ik zal er gewoon eerlijk over zijn: fitness is nogal saai. Er zijn zelfs sporters die het verschrikkelijk vinden. Maar, niets waar zo’n vrolijke en gemotiveerde Personal Trainer je niet mee kan helpen! Want met je eigen persoonlijke coach doe je net even andere oefeningen, voel je opeens hele andere spieren, en gebruik je trainingsmaterialen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Maar, wat als het ‘plezier’ de kwaliteit van de training in de weg staat?


 


Misschien dat wij als trainers eens moeten stoppen met alles zo leuk en gek mogelijk proberen te maken. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat de begeleiding van sporters net zo opwindend als het invullen van een belastingaangifte moet zijn. Integendeel! Maar de huidige generatie Personal Trainers laat zijn trainingen te veel bepalen door hypes, trends en de nieuwste exotische methodes. En dat gaat te vaak ten koste van de betere resultaten.


 


Als je kijkt naar hoe populair de TRX, Kettlebells, Bosu ballen en Crossfit trainingen tegenwoordig zijn, dan zou je het als Personal Trainer niet in je hoofd durven halen om er niet mee te werken. Stel dat je achterloopt? En dat is ook typerend voor Personal Training anno 2012: gekke oefeningen die je nog nooit hebt gezien, al dan niet met gekke materialen die je nog nooit hebt gebruikt. In krachtsportkringen noemen ze dit ook wel spottend ‘entertraining’, waarbij het vermaken van de klant en ‘innovatie’ op de eerste plaats staat.


 


Maar dan wel vaak ten koste van de veiligheid en kwaliteit van de trainingen. We kunnen wel lacherig doen over de fitnessapparaten die we op Tell Sell langs zien komen, maar Personal Trainers worden net zo goed dood gegooid met allerlei nieuwe trainingsattributen en oefeningen. En ze zijn er vaak net zo gevoelig voor, als de gemiddelde Nederlander voor die nieuwste afslankpil. Mooi voorbeeld: veel serieuze krachtsporters en trainers hebben de nu zo populaire Kettlebell lange tijd links laten liggen, puur vanwege de bijna hysterische hype die er omheen ging.


 


Dat wil overigens niet zeggen dat je met een Kettlebell of TRX niet effectief zou kunnen trainen. Nu de hype rond deze materialen (in ieder geval in de VS) wel over zijn hoogtepunt heen is, wagen steeds meer nuchtere trainers en coaches zich er ook aan. Ieder attribuut heeft zijn plaats, mits je het op de juiste manier toepast. Het punt is alleen dat veel trainers een soort ‘attributen-ADD’ hebben, waardoor ze zich nooit echt op al die fitnessmaterialen toeleggen. Hebben ze net wat oefeningetjes met de Kettlebell van Youtube afgetrokken, zien ze opeens een zandzak waar je nog gekkere dingen mee kunt doen. En dat komt de kwaliteit van hun trainingen (en de reputatie van die materialen) dus niet ten goede.


 


Een prachtig gezegde uit de trainingswereld is ‘be brilliant at the basics’. In plaats van alsmaar nieuwe oefeningen en kunstjes te leren, probeer je juist de basisdingen die voor een heleboel mensen prima werken zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Maar dat is dus het tegenovergestelde van wat veel trainers nu doen; uit angst om saai of ‘gewoon’ te worden gevonden, en zo klanten kwijt te raken aan die andere trainer die wél aan een TRX hangt, proberen ze zich op allerlei manieren te onderscheiden.


 


Ik ben niet echt een spectaculaire trainer. Ik gebruik naast de standaard halters en dumbells een TRX en de Kettlebell, en dan vaak alleen nog om de basisdingen mee te doen. Of ik daarmee saai ben weet ik niet, dat zou je mijn sporters moeten vragen (tot nu toe lijken ze allemaal tevreden). Maar ik durf met redelijke zekerheid te zeggen dat niet veel trainers die ‘standaard dingen’ zo goed kunnen uitleggen en opbouwen als ik dat doe. Ik zou niet weten wat ik met een Bosu bal of Aerosling moet doen… So what? Als ik goed ben in het ene, en weet dat het mijn sporters resultaten geeft, waarom zou ik me dan wagen aan iets anders?


 


Hoe meer je als Personal Trainer doet, hoe minder je eigenlijk te bieden hebt. Als je sporters tevreden wilt stellen, geef ze dan resultaten in plaats van Swiss Balls, Kettlebells en andere hulpstukken. Het probleem met constant weer nieuwe en verschillende dingen doen, is dat sporters afhankelijk van je worden; als je ze de ene week aan een TRX hangt, om ze volgende week met zandzakken te laten slingeren, hoe gaan ze zich dan redden als jij er een keertje niet bij bent? Als ze op vakantie zijn, naar een hotel waar de fitnessruimte alleen maar een paar standaard apparaten en gewichten heeft? Weten je sporters hoe hun lichaam werkt en hoe ze zichzelf, met een doorsnee halter, kunnen trainen?


 


Naar mijn mening zijn er maar weinig materialen die echt een meerwaarde hebben ten opzichte van dumbells, halterstangen en je eigen lichaamsgewicht. Uiteindelijk blijven de principes achter het hele trainen altijd hetzelfde, of je nu alleen een dumbell, of een hele collectie fitnessattributen tot je beschikking hebt. Daar moet je training dan ook op gebaseerd zijn, niet op de zorg dat je sporters misschien weleens weg zouden kunnen lopen omdat je niet ‘speciaal genoeg’ bent.


 


En natuurlijk heb je oog voor wat je sporters leuk en plezierig vinden; daarom heet het ook Personal Training. Maak er gerust een feestje van. Maar als die sporters je zien als Coco het circusaapje, en alsmaar nieuwe en gekkere dingen van je verwachten, dan is het misschien verstandig om ze los te laten. Die doorgeslagen ‘fun factor’ staat je ontwikkeling als Personal Trainer, en de resultaten van je klanten, namelijk in de weg!


 

Comments
  • Jimmy Coopman

    Cheers Robin, als
    Cheers Robin, als internationaal gecertificeerd collega en zuiderbuur ben ik het volledig met je eens. Je hebt dat mooi verwoord. Met sets, reps en tempo’s goochelen en de basics perfect aanleren zijn helaas skills die vele trainers missen. En tenslotte nog een quote die in me opkomt na deze tekst: You don’t have to like it to do it! Grtz Jim