Waar zouden we zijn zonder Jamie en Adam? Dankzij deze helden weten we dat olifanten echt bang zijn voor muizen, dat je met zingen op de juiste toonhoogte inderdaad glazen kan breken, en dat je in drijfzand helemaal niet kan verdrinken. Dat noem ik nu wetenschap.  En niets toont mijn waardering voor de Mythbusters beter, dan het volgen van hun voorbeeld (ik ben bang voor naalden anders was een tatoeage op de bil ook een optie geweest).  Sommige dingen over fitness heb je al zo vaak gehoord, dat je ze automatisch maar vaak geheel onterecht voor waar aanneemt.  Dus… Myth busting time!



  • Er zijn geen ‘lange’ of ‘korte’ spieren. Een spier zit vast aan een bot, en aangezien botten niet van lengte kunnen veranderen doen spieren dat ook niet. Het argument dat je door meer herhalingen met een lichter gewicht langere (en soepele) spieren zou krijgen, is dan ook onzin.

  • Squats en Deadlifts zijn niet slecht voor je knieën of rug. Tenzij je ze verkeerd of te zwaar doet. Als je ondanks de juiste techniek en weerstand toch nog pijn voelt, dan is dat waarschijnlijk vanwege (niet volledig herstelde) blessures of zwaktes die niets met de oefeningen zelf te maken hebben.

  • Het idee dat je na 20 minuten cardiotraining pas vet gaat verbranden, slaat nergens op. Bij verreweg de meeste activiteiten zal er vanaf de eerste minuut al een combinatie van vet en suikers aangesproken worden. Alleen de verhouding, dat wil zeggen meer/minder vet tegenover meer/minder suiker, is afhankelijk van hoe intensief de activiteit is.

  • Spierpijn zegt niets over de kwaliteit van je training. Spierpijn is een teken van overbelasting; eens in de zoveel tijd een paar dagen krom lopen is niet erg (en best lekker), maar heb je dit iedere week dan komt dat je training echt niet ten goede. Immers, zolang je spierpijn hebt, kun je ook niet volle bak trainen.

  • Een loopband is niet beter of veiliger dan asfalt. Natuurlijk zal een loopband meer dempen, maar omdat een loopband je voeten bij het neerkomen als het ware ‘meetrekt’ gebruik je minder spieren, wat zelfs tot blessures kan leiden. En ik heb meer mensen van een loopband af zien stuiteren dan dat ik ze buiten onderuit heb zien gaan.

  • Heren: oefeningen voor de binnenkant van je borst bestaan niet. Als een spier samentrekt, dan is dat rond de plek(ken) waar de beweging vandaan komt; in het geval van de borstspier is dat je schouder. Omdat er aan de binnenkant van je borst (rond het borstbeen) geen beweging plaats vind, zullen de plaatselijke spiervezels niet samentrekken en dus ook niet getraind kunnen worden.

  • Dames: jullie worden niet lelijk gespierd als jullie zwaarder gaan trainen. Vrouwen missen de genetische aanleg om Schwarzenegger armen te krijgen, en je moet er sowieso aardig wat voor doen om zichtbaar gespierd te worden. Als het daadwerkelijk zo makkelijk was om je lichaam te veranderen, dan liepen er een stuk meer slanke, strakke mensen rond.

  • Niemand in de sportschool maakt zich druk om hoe jij eruit ziet. Die slanke strakke meiden in die ene groepsles waar je niet aan mee durft te doen, of dat groepje krachtpatsers bij de losse gewichten zijn vooral met zichzelf bezig. En waarschijnlijk zijn ze zelf ook niet altijd zo strak of fit geweest.

Zo zie je maar, mochten Jamie en Adam ooit eens inspiratie tekort komen dan kunnen ze altijd bij de sportschool terecht. En om dit alles in stijl af te sluiten: