Mythbusters: voeding!

Een van mijn allereerste blogitems was ‘Mythbusters’, waarin ik de nodige mythes over fitness en training de kop in drukte. Hoogste tijd dus voor een nieuwe aflevering, dit keer over voeding! Ontdek de waarheid over de meerdere kleinere maaltijden per dag, de voordelen van soja en andere geaccepteerde opvattingen over voeding. Myth busting time!


-Menig diëtist, gewichtsconsulent of voedingsdeskundige zal je vertellen dat je 5, 6 kleinere maaltijden per dag moet eten om zo je stofwisseling (of ‘verbranding’) gedurende de dag hoger te houden. Een voor waarheid aangenomen argument waar alleen nooit overtuigend wetenschappelijk bewijs voor is geweest! Drie grote maaltijden doen net zoveel voor je stofwisseling als zes kleinere. Het enige geldige argument voor die kleinere maaltijden is dat je om af te vallen minder moet eten, en door je porties dan meer over de dag uit te spreiden blijf je toch langer verzadigd.


-Zalm is zo’n beetje de onbetwiste kampioen als het op vis en daarmee gezonde vetten aankomt. Helaas is de zalm die je in de meeste supermarkten koopt of in restaurants voorgeschoteld krijgt de gekweekte versie, en niet de vis die ooit eens in een mooi Scandinavisch meer vrij heeft rond gezwommen. De voedingswaarde van vis, vlees en gevogelte is afhankelijk van wat die dieren eten. Het dieet van een gekweekte zalm bestaat uit granen, wat een koe in de bio-industrie in principe ook krijgt en waar bar weinig omega-3 vetzuren in zitten. Wat jij vervolgens op je bord krijgt bevat lang niet de gezonde vetzuren die je beloofd zijn. Ga dus voor de wilde zalm, of bespaar jezelf het geld.


-Grote kans dat je dit al wist (ik hoop het tenminste), maar toch goed om het nog even te benadrukken. Het eigeel in een ei is niet slecht voor je. Het was een tijd lang de gewoonte, zeker onder sporters, om de dooier uit een ei te scheppen en alleen het witte op te eten. Eigeel zou namelijk het cholesterol verhogen, wat een van de oorzaken van hart- en vaatziekten is. Het klopt wel dat eigeel het cholesterol kan verhogen, maar dan wel het goede / gezonde HDL cholesterol. Ook bevorderen de vetzuren in eigeel de gezondheid van o.a. je hersenen en zenuwstelsel. De dooier is daarmee misschien wel het meest gezonde deel van een ei! Zonde, als je dat eigeel jarenlang uit je ei hebt geschept.


-Of het nu in de vorm van melk, vleesvervangers of wat dan ook komt, soja heeft een behoorlijke schare fans. Als je die fans moet geloven, is soja een stuk gezonder dan andere eiwitrijke producten. Maar stiekem is de sojaboon plant een van de giftigste planten ter wereld. Gelukkig zijn er hier in het westen mooie fabrieken om die soja te bewerken tot iets heel gezonds, volgens de levensmiddelenindustrie tenminste. Helaas hebben meerdere wetenschappelijke onderzoeken verbanden tussen de consumptie van bewerkte soja (bijvoorbeeld in de vorm van tofu) en verschillende gezondheidsrisico’s aangetoond. Denk bijvoorbeeld aan Alzheimer, en een verminderde Testosteron productie. En volgens de reclame was het zo gezond…  


-Als ik een vrouwelijke sporter voor het eerst vraag naar haar drinkgewoontes, dan krijg ik altijd de wedervraag: ‘Maar wijn is toch goed voor je?’. Rode wijn bevat resveratrol, een antioxidant die inderdaad allerlei voordelen voor je gezondheid heeft. Maar rode wijn bevat ook alcohol, een lichaamsvreemde stof die allerlei nadelen voor, tja… waarvoor niet eigenlijk. Bedenk, in wijn zit nog altijd veel meer alcohol dan resveratrol, en in die zin wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.


-Niet zozeer een kwestie van waar of niet waar, maar vooral van gezond verstand: post-workout voeding, beter bekend als de shake na het trainen, is onzinnig als je traint om vet te verbranden. Zelfs al bestaat die training, zoals het hoort, uit krachtoefeningen. Waarom trainen met het doel om calorieën te verbranden (want daar gaat het bij vetverbranding gewoon om), om vervolgens na het trainen die calorieën er met een romige eiwitshake weer aan te drinken?


-Een slotwoord wat aansluit op het vorige punt. Volgens de voorstanders van ‘Paleo’ of ‘Caveman’ eetgewoontes waren onze voorouders sterker en gespierder dan wij nu zijn. Dat klinkt alsof we in de prehistorie omkwamen in het voedsel, maar het tegenovergestelde is waar; (eiwitrijke) voeding was vaak schaars. Denk maar niet dat het vangen van een hert of mammoet vroeger even makkelijk ging als nu een kiloknaller in je winkelwagentje gooien. Die sterke, gespierde holbewoners moesten soms een week op planten teren. Misschien verstandig om onze benadering wat betreft eiwitten voor spierontwikkeling eens te herzien.


Myth