Meer water drinken: tips en tricks

Aaaah, zomer! Zon, zee, strand… En zweet wat overal uitloopt. Nu de temperaturen oplopen en je sneller meer vocht verliest, is het belangrijk om goed te blijven drinken. Water dan hè, geen rosé of gin tonics. Maar hoewel water de bron van het leven en een hele goede dorstlesser is, hebben veel mensen moeite er voldoende van te drinken. Zelfs als het buiten 25 graden is. Dus, hoe drink je meer water? 

(Ik ga het in deze blog dus niet hebben over de gezondheidsvoordelen van water drinken. Want jij weet natuurlijk, misschien na het lezen van deze oude blog (klikkerdeklik), al dat water heel goed voor je is… En een stuk beter voor je beach body dan bier of sangria)

De voornaamste aanleiding voor het drinken van water is natuurlijk dorst. Toch is een lichamelijke sensatie als dorst niet iets waar je teveel op af wilt gaan. Je moet er namelijk op wachten – en er ook nog eens naar kunnen luisteren. Best kans dat jij in de drukte van alledag weleens bent vergeten om te drinken. 

Zou je het drinken van water beperken tot de momenten waarop je dorst krijgt (of opmerkt), dan zal je waarschijnlijk alsnog te weinig vocht binnenkrijgen. Je hebt dus een andere, meer waterdichte (haha) aanpak nodig. 

Hieronder vind je een paar van mijn favoriete tips voor het drinken van meer water. Ik schrijf ze regelmatig voor aan mijn sporters, met goede resultaten. En ze gaan allemaal min of meer uit van hetzelfde principe: het koppelen van een handeling aan een bestaande gewoonte. 

(Mocht je nog niet zo thuis zijn in of bekend zijn met ‘gewoontes’: check deze blog)

 

1: Drink voor iedere grote maaltijd twee glazen water.

Een gewoonte die nagenoeg iedereen erop nahoud, is het nuttigen van een maaltijd. Sommige mensen zijn opgevoed zijn met het glaasje water bij de maaltijd, en in een restaurant ontkom je niet aan het drankje tijdens het eten. Dat ontbijt, lunch en / of diner is dus een uitgelezen moment om een glas water te drinken. Maar nog liever twee glazen, en dan niet tijdens, maar voor je maaltijd. 

Het drinken van water voorafgaand aan je maaltijd is namelijk een manier om je maag op te vullen, zodat er uiteindelijk minder eten bij kan. Dit verder weinig spectaculaire advies is zelfs wetenschappelijk onderzocht:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18589036

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19661958 

Uit deze en andere onderzoeken kwam naar voren dat het drinken van zo’n halve liter – twee glazen – water voorafgaand aan de maaltijd, voor veel mensen een goede manier was om hun calorie inname te kunnen beperken. Ze aten daadwerkelijk minder na die twee glazen water. Met als gevolg dat ze over de loop van 12 weken – vergeleken met de mensen die geen water voor de maaltijd dronken – gemiddeld 2 kilo meer gewicht verloren.

Is gewichtsverlies een van jouw doelen, dan kan het drinken van twee glazen water voor je maaltijden een waardevolle strategie zijn. Deze strategie kan je vertalen naar een implementatie intentie, zoals deze:

‘als ik aan mijn ontbijt / lunch / avondeten begin, dan drink ik eerst twee glazen water’

 

2: Drink een glas water na het plassen.

Uiteindelijk zal het water wat erin kom  er ook weer uit moeten. Plassen is dus niet alleen een geheel natuurlijk mechanisme om je lichaam van overtollig vocht en afvalstoffen te ontdoen. Het is ook meteen een mooie ‘gewoonte’ om het drinken van water aan te koppelen! Zie het maar als aanvullen wat je net bent kwijtgeraakt.

Probeer na je toiletbezoek meteen een glas water te drinken. Mocht je een wasbak in je toilet hebben, zet daar dan een leeg glas op of naast – als geheugensteuntje of visuele trigger. En je kan ook deze handeling weer als een implementatie intentie formuleren:

‘als ik naar de WC ben geweest, dan drink ik daarna meteen een glas water’

 

3: Houd altijd een glas of fles water bij de hand.

‘Uit het oog, uit het hart’. Dat gezegde gaat niet alleen op voor het onderhouden van contacten, maar ook voor het drinken van water. Iets wat in het zicht is, zal een veel beter geheugensteuntje – lees: aanleiding – zijn dan iets wat je niet kunt zien. Een glas wat in de kast staat zal je niet snel vullen. Maar zet dat glas naast de computer waar je op werkt, en je zal er voordat je het weet water inschenken. 

Houd dus altijd een – bij voorkeur gevulde – fles of glas in de buurt. Zet een glas of karaf op je bureau, naast de gootsteen in de keuken of op de tafel voor je. Ga je de deur uit, stop dan een fles water in je tas. Streef er ook naar om dit glas / flesje bij te vullen wanneer deze leeg is, zodat je altijd water voorhanden hebt Denk een kameel, die ook altijd een voorraad vocht in zijn bulten meedraagt. Je wilt je omgeving zo inrichten dat het praktisch onmogelijk wordt om geen water te drinken!

(de uitdaging hier zit hem vooral in het niet vergeten om een fles water in je tas te stoppen of een karaf water op je salontafel te zetten. Twee implementatie intenties die je zou kunnen gebruiken:

‘als ik langs de Starbucks op het Centraal Station loop, dan koop ik bij de AH To Go een Spa blauw’, of:

‘als het 3 uur is, dan vul ik een karaf water met water en zet deze op de salontafel’)

 

4: Voor de sociale drinkers: een watertje voor ieder biertje / wijntje.

Het komt voor sommige mensen misschien als een verrassing, maar een biertje / wijntje / andere alcoholische versnapering is doorgaans geen goede bron van vocht. Sterker nog: alcoholische dranken zijn vaak funest voor een slank en gezond lijf.  Een glas bier of wijn bevat al snel 100 calorieën; gaan er daar op een gezellige avond vier of vijf van in, dan staat dat gelijk aan het eten van een Big Mac. 

Het probleem met alcoholgebruik is dat het voor veel mensen een gewoonte, of beter gezegd ‘belevenis’ is. Dat wil zeggen, ze drinken het niet om hun dorst te lessen; ze drinken omdat het zo ‘gezellig’ is of afleiding en ontspanning biedt. Daarom is het voor veel mensen zo moeilijk om alcohol (volledig) af te zweren – al is het raadzaam om dit tot een minimum te beperken.  Maar, zolang het drinken van alcohol toch zo’n gewoonte is… Kan je er net zo goed het drinken van water aan koppelen.

De eerstvolgende keer dat je, in welke setting dan ook – kroeg, restaurant, thuis – een glas alcohol besteld of inschenkt, neem je er meteen een glas water bij. Dus voor ieder ‘ongezond’ glas bier of wijn wat je nuttigt, drink je ook meteen een ‘gezond’ glas water. Dit helpt niet alleen bij het drinken van meer water, maar draagt ook bij aan het verminderen van je alcoholconsumptie. 

Zo is het  minder handig om in de ene hand een glas bier, en in de andere hand een Spa te hebben, zit je sneller vol (denk ‘klotsbuik’) en zal je vaker naar de WC moeten. En het leent zich ook meteen voor een mooie implementatie intentie:

‘als ik een glas wijn bestel, dan bestel ik daar ook meteen een glas water bij’

 Dit zijn slechts een paar van de strategieën – en implementatie intenties, waar je hier meer over kunt lezen – die jou zullen helpen om meer water te drinken. Er zijn er natuurlijk nog veel meer. Aan iedere gewoonte of routine die je er nu op nahoud, valt wel een glas water te koppelen. Ik zou je dan ook aan willen moedigen om zelf op zoek te gaan naar geschikte situaties en gewoontes; je zal merken dat je de strategieën die je zelf hebt bedacht, ook (veel) makkelijker in de praktijk kunt brengen!

 

Leave a Comment