Kleine puntjes voor betere oefeningen

Het zijn vaak die kleine details waar niemand aan denkt, die het grootste verschil kunnen maken. Als sporter krijg je veel aandachtspuntjes voor het optimaal uitvoeren van een oefening nooit mee; zolang je de beweging in grote lijnen weet, is dat vaak al genoeg voor een veilige uitvoering. Gelukkig zijn er Personal Trainers zoals ik die gek zijn op kleine details die je als sporter nooit mee krijgt, en die je dan ook op hun blog met een paar persoonlijke favorieten om je oren gaan slaan… Bij deze dus. Breng ze vandaag nog in de praktijk en je oefeningen gaan van alleen maar veilig naar optimaal!



Squats, Lunges, Leg Press: Ben je meer van de billen of van de benen? Door op de juiste manier met je voeten af te zetten, kun je tijdens een beenspieroefening het accent en gevoel verleggen. Door tijdens het afzetten je hielen door de vloer te duwen (kracht vanuit je hielen), gebruik je meer billen en heupen. Zet je af met de bal van je voet en tenen, dan gebruik je meer kuiten en de voorkant van de beenspieren. Mijn advies is om zoveel mogelijk met je hielen af te zetten: de meeste sporters ontbreekt het namelijk aan kracht en gevoel in het heupgebied.


Lat Pulldowns, optrekken en roeibewegingen: Het is logisch dat wanneer je iets naar je toe trekt, zoals je dat bij rugoefeningen doet, de focus op je handen is. Probeer de eerstvolgende keer eens niet met je armen / handen te trekken, maar met je ellebogen te duwen. Dit is weer even wennen en vooral voelen, maar denk aan het inleiden van de beweging door je ellebogen naar je lichaam te brengen. De Lat Pulldown is een goede om dit gevoel te krijgen; vanaf daar kun je het op bijna iedere rugoefening toepassen.


Bankdrukken: Het lijkt niets meer dan een stang wegduwen, maar voor een goede beurt bankdrukken heb je toch echt techniek nodig. De meest simpele aanwijzing, is knijpen. Hoe harder je in de stang knijpt, hoe hoger de spierspanning wat een aardig verschil in kracht en controle maakt. Dit werkt overigens voor meer oefeningen dan alleen bankdrukken, dus ga gerust met dat knijpen experimenteren.


Arnold Bench


Squeeeeze Ahnuld, Squeeeeeeeeeeeze!


 Crunches: Eentje voor de mensen die altijd de buikspiersessies meepakken. Voordat je begint, span dan je buikspieren aan alsof je een klap moet opvangen. Kruis je handen achter je hoofd met je handen op je schouderbladen, zodat je hoofd op je onderarmen kan rusten. Hou die spanning op je buik, breng je schouders omhoog en hou op het hoogste punt van de beweging een seconde vast. Iedere crunch die je in het vervolg maakt, moet op deze manier gebeuren. Veel plezier met de rest van de buiksessie…


En zo maak je vier redelijk simpele oefeningen meteen een stuk beter. Omdat je bij deze tips veel op gevoel moet werken zal het voor sommigen even wennen zijn, maar ze zijn de moeite waard; je kunt makkelijker bewegen, meer gewicht gebruiken en je voelt ook de spieren die je moet voelen. Ga ermee aan de slag en laat me in de comments weten hoe het je verging!