Keep it simple, stupid

Weet je nog dat je vroeger bij een proefwerk of examen zo’n  verdacht simpele vraag kreeg? Een vraag waarbij het antwoord zo voor de hand ligt, dat je denkt dat het wel een strikvraag moet zijn.  Goede oude tijd nietwaar? Maar hier is de grap: we doen het nog steeds. En zeker als het op fitness aankomt.


Voor mij is de sportschool vaak een ‘Twilight Zone’. Een plek waar vreemde, onverklaarbare dingen gebeuren. Graatmagere sportschoolboys die twaalf variaties op een Side Raise doen, vrouwen die balanceren op een Stability Ball, en te dikke mannen die volhouden dat hun knieklachten écht niet van hun overgewicht kunnen komen. Scary stuff…


Misschien is het omdat we onszelf snel vervelen, of onszelf heel speciaal vinden, maar we hechten veel te weinig waarde aan de ‘basics’. We kunnen ons maar moeilijk voorstellen dat een simpele aanpak die al jaren voor een heleboel mensen werkt, dat ook voor ons kan doen. Dus gaan we massaal voor het moeilijke en omslachtige antwoord wat uiteindelijk toch fout blijkt te zijn.


Uit het leven van een Personal Trainer:


Sporter: ‘Wat is nu echt een goede oefening voor je biceps?’


Ik: ‘Optrekken.’


Sporter: ‘Optrekken??!!’


Ik: ‘Ja. Wat doe je nu voor oefeningen voor je biceps?’


Sporter: ‘Eh, nu doe ik de bicep curl met kabels, dan de zittende bicep curl om en om met dumbells, en dan voorovergebogen steunend met mijn hoofd op de rand van een bankje en dan een bicep curl met omgekeerde greep.’


Ik: ‘…een wat?’


Ja, dit soort gesprekken voer ik wel vaker. Hoe gekker en ingewikkelder, hoe meer sommigen er ook in gaan geloven. Nu realistisch: wat doet meer voor je spierontwikkeling, een exotische oefening om je voorste schouderkop te isoleren of een Shoulder Press met zware weerstand? En dames, prima als jullie een kwartier lang Jane Fonda aerobics willen doen, maar met een set Deadlifts train je al evenveel (zo niet meer) bilpartij.


Momenteel zijn ‘wetenschappelijke’ diëten zoals dr. Frank en Hormoonbalans de trend. In tegenstelling tot het calorieën minderen waar bijvoorbeeld Sonja Bakker zo’n mooi voorbeeld van is, richten deze diëten zich op een wetenschappelijk onderbouwde keuze van bepaalde voedingsmiddelen. En met succes, want veel mensen die een dergelijk dieet volgen vallen in korte tijd heel veel af.


Maar komt dat door hun revolutionaire achterliggende wetenschap? Misschien, maar de simpele waarheid is dat je met het eten op de manier die bijvoorbeeld dr. Frank voorschrijft, gewoon weer een stuk minder calorieën tot je neemt. Buiten het (verdere prima) eiwitverhaal, doe je precies hetzelfde als Sonja Bakker en andere crashdiëten. Het maakt niet uit hoe een dieet werkt of onderbouwd is, ‘bottom line’ is dat je gewoon minder in je mond moet stoppen dan wat je dagelijks verbrand. Ook van gezonde voedingsmiddelen kun je teveel eten.


Ik ben de eerste om te zeggen dat iedere sporter een eigen aanpak wat betreft training, en ook voeding nodig heeft. Maar er zijn van die simpele universele waarheden die voor iedereen opgaan. Basisoefeningen zoals Squats en Rows, waarbij je een uitdagende weerstand gebruikt, zijn beter voor spierontwikkeling en vetverbranding dan de modernste machines. En al stop je de hele dag gestoomde vis, groentes en fruit in je mond, als je er meer van binnenkrijgt dan wat je kunt verbranden dan val je echt niet af.


In Amerika noemen ze dit het ‘KISS’ principe. Keep It Simple, Stupid! Richt je niet teveel op de achterliggende details en omslachtige tussenweggetjes, want je hebt er uiteindelijk niets aan. Wil je spierontwikkeling probeer dan eerst sterker te worden. Wil je afvallen stop dan gewoon minder in je mond. Wil je van die rugklachten af probeer dan eens rechtop te gaan zitten en lopen. Simpel, maar niet makkelijk. En misschien dat we daarom ook zo graag voor de ingewikkelde opties gaan: die vinden we stiekem vaak het makkelijkst…

Showing 3 comments
  • Moon

    ‘Wil je afvallen stop dan
    ‘Wil je afvallen stop dan gewoon minder in je mond’. Als het zó simpel zou zijn, waarom zijn er dan zoveel mensen met overgewicht? Keep it simple lijkt voor deze groep niet te werken. Zie bijvoorbeeld ook: http://www.foodlog.nl/debat/bericht/verkeerd_gevoed_dik_of_dom_ingrijpen_ja_of_nee/#reacties

  • Robin van Tintelen

    Hey Moon,
    Hey Moon,

    iets weten en iets doen zijn twee verschillende dingen 🙂 Ik gaf het al aan, simpel is voor een heleboel mensen niet hetzelfde als gemakkelijk. Natuurlijk zit er bij een heleboel mensen ook een stuk onwetendheid over hun voeding bij, en denken ze de gezonde keuzes te maken terwijl ze allemaal troep binnen krijgen. Maar het gaat er bij mij niet in (woordspeling!) dat de meeste mensen met overgewicht niet weten dat ze veel te veel binnen krijgen en te weinig verbranden. Dat weten ze waarschijnlijk heel goed, maar ze kunnen de knop in hun hoofd niet omzetten.
    Het is misschien handig een onderscheid te maken tussen serieus overgewicht / zwaarlijvigheid (het ziektebeeld, als je het zo wilt omschrijven) en de sportschoolganger die heel graag van zijn of haar buikje af wil… Voordat we het weer onnodig ingewikkeld maken 🙂

    Groetjes Robin

  • Moon

    Oké Robin! Ik denk niet dat
    Oké Robin! Ik denk niet dat het alleen om onwetendheid over voeding (en hoe je moet afvallen) gaat, veel mensen zijn denk ik ook onwetend over hoe ze zichzelf moeten motiveren of hoe ze hun gedrag moeten veranderen. Maar hier komt de personal trainer dan bij kijken lijkt me. Een onderscheid lijkt logisch, maar ik denk dat de twee – de sportschoolganger met een buikje en iemand met serieus overgewicht – allebei als ‘ziek’ beschreven kunnen worden. Maar laten we het inderdaad niet ingewikkelder maken dan het is, daar lossen we immers niets mee op. Groetjes, Moon