In je sporttas, deel 3: de bidon

En, die stopwatch al aangeschaft en een stapel handdoeken naast je sportkleding of tas gelegd? Dan is er nog een onderdeel van je uitrusting wat de spotlight verdiend. Voor al het zweet wat tijdens je training uit je lichaam komt zetten, moet er ook weer wat in. Deel 3 van ‘in je sporttas’ is voor de bidon!


Tja, laten we maar gewoon eerlijk zijn: de inhoud van je bidon is weinig opwindend. En ik heb er dan ook niet echt iets opzienbarends over te vertellen… Maar toch zijn je drinkgewoontes tijdens en na het sporten belangrijk genoeg om eens bij stil te staan. Dus, daar gaan we.


Zo’n 60 procent van je totale lichaamsgewicht bestaat uit water. Water helpt met, als we het over sport en lichaamsbeweging hebben, onder andere het transport van voedingstoffen naar onze cellen, het reguleren van de lichaamstemperatuur, en het soepel houden van onze gewrichten. En toch is menig sporter te beroerd om een bidon mee te nemen, een flesje Spa bij de bar te halen of zelfs naar de waterkraan te lopen. Daarom die functies van water die ik hierboven aanhaalde nog een keer op herhaling:


-Transport van en naar onze cellen. En dan gaat het niet alleen om het transport van voedingsstoffen naar bijvoorbeeld onze spieren, maar ook het afvoeren van afvalstoffen die zich tijdens een training in die spieren gaan ophopen. Het spreekt voor zich dat een spier vol afvalstoffen niet functioneert zoals je dat graag zou willen.


-Het reguleren van de lichaamstemperatuur. Zweet is water wat uit je huid komt zetten, om op je huid te verdampen en zo voor afkoeling zorgt. Zou je het water wat als zweet je lichaam verlaat niet bijvullen, dan zal je lichaam overal vocht vandaan trekken wat allerlei negatieve gevolgen voor je lichaam heeft. En ik ben al in zoveel sportscholen geweest waar (hartje zomer) de airco stuk was of gewoon helemaal ontbrak, dat het drinken van voldoende water een huisregel zou moeten zijn.


-Het soepel houden van de gewrichten. Als je enige waarde hecht aan het voorkomen van blessures tijdens de training, dan moet je wel zuinig zijn op je gewrichten. Ik zie meer blessures aan gewrichten dan aan spieren, logisch als je bedenkt dat beweging vooral om gewrichten plaats vind. Stijve gewrichten zijn niet alleen gevoelig voor blessures, maar ook alles behalve bevorderlijk voor een goede training.


Reden genoeg om tijdens het trainen een bidon of fles water bij de hand te hebben. Had ik ook al gezegd dat je bij een 6 procent verlies van je lichaamswater in coma kan raken? En dat je vanaf 10 procent verlies dood gaat? Bij deze…


Het is gewoon heel simpel: voldoende drinken draagt bij aan de kwaliteit van je training. Een betere kwaliteit van je training betekent meer spieren, een slanker lijf, en meer bewonderende blikken van  mannen / vrouwen om eens wat te noemen. Zoals de bekende Amerikaanse krachttrainer Dan John het ooit eens zei: ‘the best anabolic is water’. There you have it!


Hoeveel moet je drinken?


De geaccepteerde richtlijn voor de hoeveelheid vocht die je dagelijks binnen zou moeten krijgen is 2 tot 3 liter per dag, makkelijker gezegd 8 grote glazen water. Een richtlijn die eigenlijk uit het niets komt; dat wil zeggen, er is nooit een organisatie of instelling geweest die zo’n ‘officiële’ richtlijn heeft vastgesteld. De hoeveelheid water die je binnen zou moeten krijgen is namelijk persoonsgebonden, afhankelijk van je gewicht, levensstijl en lichamelijke activiteit.


Nu is de standaard 2 liter water per dag een prima streven, maar het is wel belangrijk om te weten dat je ook het nodige vocht uit je voeding haalt. Groentes en fruit bevatten behoorlijk wat water (watermeloen en komkommer als beste voorbeelden), eiwit- en vetrijke voedingsmiddelen weer aanzienlijk minder. Dus krijg je dagelijks genoeg groentes en fruit binnen, dan zou je tot een liter vocht uit je voeding kunnen halen.


Wil je weten of je wel voldoende vocht binnen krijgt, dan is de kleur van je urine de beste indicatie. Hoe lichter de urine, hoe meer je ‘in het water’ zit. Is je urine juist donker, dan moet je ook meer drinken. Het streven is om je urine de hele dag licht gekleurd of kleurloos te houden. Misschien onwennig om daar zo bewust naar te kijken, maar na drie dagen ‘testen’ weet je al wel hoeveel je dagelijks binnen zou moeten krijgen.


Mocht je ooit eens gehoord hebben dat je dorst altijd voor moet blijven, omdat dorst een van de eerste tekenen van uitdroging is: klopt. Daarom is het belangrijk om de hele dag door te blijven drinken, ook al heb je er niet zoveel behoefte aan.


Tijdens het sporten


Zoals ik hierboven al aangaf, moet je het vocht wat je eruit zweet ook weer aanvullen. Een van de beste tips die ik je kan geven, maar waar in de praktijk bijna niets van terecht komt, is jezelf voor en na je training te wegen. Het gewicht wat je tijdens de training verloren bent is helaas geen vet, maar vocht wat je er weer aan moet drinken. Het enige probleem… Dit zal je gewoon heel vaak vergeten.


En daarom is een goedgevulde bidon om tijdens de training aan je mond te zetten zo belangrijk. Natuurlijk mist het de nodige nauwkeurigheid, maar zolang je het gevoel van dorst weet voor te blijven en niet met een klotsende maag op de loopband staat, is het goed.


Wat betreft sportdranken, zoals AA, Aquarius en andere goedjes: zolang je geen duursporter bent en niet langer dan een uur traint, zijn ze nergens voor nodig. Kraanwater volstaat. Een van mijn grootste bezwaren tegen sportdranken is de mega hoeveelheid suiker en calorieën die ze bevatten; om de hoeveelheid calorieën in bijvoorbeeld een AA drankje te verbranden, moet je een half uur langer op een crosstrainer staan. Gewoon niet drinken die bende!


 


Goed, ik kan het niet mooier maken dan het is. Mocht je dus met spanning zitten te wachten op geweldige nieuwe oefeningen waar je alleen maar een bidon voor nodig hebt (geloof het of niet, maar ze bestaan; jammer dat ze niets voor je doen) dan moet ik je toch echt teleurstellen. Aan de andere kant, de inhoud van je bidon draagt bij aan betere prestaties tijdens je training, gegarandeerd. Dus naast een stopwatch en handdoek is ook een goedgevulde bidon onmisbaar in je sportuitrusting!