Hardlopen: een reality check

Voor de fitnesshype van het moment heb je geen sportschool nodig.  De juiste sportkleding, goede schoenen, en genoeg asfalt zijn meer dan voldoende voor een ouderwets stuk hardlopen. In de frisse buitenlucht, zonder lidmaatschap aan je conditie en lichaam werken, wat wil een sporter nog meer? Blessures misschien? Of een minder aantrekkelijke fysiek? Waarschijnlijk niet, maar toch zijn dat vaak de beloningen voor al die kilometers. Hoe goed is hardlopen nu echt voor je?


Ik ben een redelijke fan van hardlopen. Niet dat ik zelf graag de hardloopschoenen aantrek, maar ik kijk graag naar marathons en heb enorm veel bewondering voor de atleten die zulke prestaties kunnen leveren. Ik heb ook meerdere hardlopers in de aanloop naar een marathon mogen begeleiden, en het is geweldig om na zo’n marathon een sms te krijgen waarin je sporter een nieuwe beste tijd met je deelt.


Het probleem is dat niet iedereen even geschikt is als hardloper. En hardlopen is, in tegenstelling tot wat je vaak hoort en zou denken, ook geen aanrader om gewicht te verliezen. 


De gemiddelde sporter trekt een willekeurig paar sportschoenen aan, ritst zijn gele fluorescerende sportjack dicht en trekt fluitend de wijde wereld in. Maar hardlopen is een belastende, blessuregevoelige activiteit waar je ook de nodige technische beheersing voor nodig hebt. Mocht je ook maar een klein beetje je bouw tegen hebben, dan ren je eerder naar een blessure dan een betere gezondheid.


Ter illustratie: zoek een trap uit, ga op de eerste / onderste traptrede staan en ‘spring’ vanaf daar naar beneden. Loop weer omhoog en herhaal dit een keer of tien. Vervelend gevoel? Protesterende enkels en knieën? Toch doe je bij hardlopen precies hetzelfde: steeds weer vanaf een redelijke hoogte met een klap neerkomen, en dat niet tien, maar eerder duizend keer. Het maakt niet uit hoe je goed je looptechniek, schoeisel of conditie is, schokbelasting kan je gewoon niet voorkomen.


En voeg daar dan nog eens de nodige extra kilo’s aan lichaamsgewicht aan toe. Alsof je van de trap afspringt met een rugtas vol stenen; met overgewicht is de schokbelasting nog groter, net zoals de kans op blessures. Helaas zullen de meeste sporters deze risico’s graag voor lief nemen, zolang ze maar van hun vet af kunnen komen. Want daar is hardlopen weer heel geschikt voor… Zeggen ze.


Als je puur en alleen naar de verbruikte calorieën gaat kijken, is hardlopen zeker een van de beste ‘verbranders’. Met een uur hardlopen verlies je, afhankelijk van je tempo, zo’n 600 tot 800 calorieën. Je zou je er toch bijna een blessure voor lopen. Maar als je het lichaam van de gemiddelde hardloper zou moeten omschrijven, dan kom je toch snel uit bij ‘skinny-fat’: redelijk slank, maar alsnog vlezig zonder definitie. Niet het uiterlijk wat mensen op het strand doet omkijken.


De mens is niet gemaakt voor duursport. Had je in de oertijd trek in een sappig konijntje, dan rende je het beestje niet achterna maar zette je een val. Duurtraining (zoals hardlopen) werd vroeger vaak voorgeschreven om de conditie en gezondheid te verbeteren, maar recentere onderzoeken laten zien dat duurtraining juist een negatieve invloed op de hormoonhuishouding, immuunfunctie en stofwisseling heeft. Zo word duurtraining in verband gebracht met een lagere Testosteronproductie (voor de mannen die graag spierballen willen) en zelfs het verbranden van spierweefsel. Heb je minder spierweefsel, dan oog je niet alleen minder strak, maar gaat ook je verbranding in rust omlaag; een prima formule voor de ‘ skinny-fat look’ . Hardlopen is leuk om calorieën te tellen, maar als het je om een mooie atletische fysiek gaat is het de tijd en moeite niet waard.


Tot zover het hardlopen voor een slanker lijf. Maar wil je graag de strijd met jezelf aan gaan, en een prestatie neer kunnen zetten waar in ieder geval een Personal Trainer uit Haarlem heel veel bewondering voor heeft, dan zal ik je het hardlopen zeker niet afraden. Vergeet alleen niet dat hardlopen, zoals ik al eerder zei, een blessuregevoelige activiteit is waar ook een stuk (loop)techniek bij komt kijken. Als beginnende hardloper doe je er goed aan een professionele loopgroep op te zoeken, onder leiding van een trainer die je de juiste techniek bij kan brengen. Grote kans dat je sportschool zo’n loopgroep heeft, waar je zeer waarschijnlijk gratis deel aan mag nemen!