Gewicht verliezen, en blijven verliezen

Niets zo frusterend als goed op weg zijn, om vervolgens vast te komen zitten op een punt waar je niet doorheen lijkt te komen. Zie de gemiddelde poging tot blijvend afvallen. De eerste kilo’s vliegen er af, je ligt mooi op schema, maar dan opeens blijken die kilo’s jouw lichaam de fijnste plek op aarde te vinden. Voor degenen die op een plateau zitten waar ze (natuurlijk) heel graag door heen willen breken, is hier een klein en simpel stappenplan om gewicht te blijven verliezen.


1: Hoe toegewijd ben je echt geweest?


Zodra je het vermoeden hebt dat de kilo’s liever aan je lijf blijven hangen, ga dan eerst in alle eerlijkheid voor jezelf na hoe trouw je het dieet of trainingsprogramma gevolgd hebt. Heb je de laatste week, misschien twee weken toch meer gegeten dan wat de bedoeling was, of heb je trainingen ingekort of zelfs overgeslagen?


Als je het niet al regelmatig deed, houd dan een week lang precies bij wat je eet en doet in de training. Het voordeel van dergelijke dingen noteren is dat  het je een stuk bewuster maakt van je doen en laten; je zal er aan de hand van die notities ook meteen achterkomen hoe toegewijd je die afgelopen week geweest bent. Mocht je na die week van noteren en bijhouden toch weer wat gewicht kwijt zijn geraakt, dan zijn er de voorgaande periode blijkbaar toch wat ‘foutjes’ in je voeding en training geslopen. Maar blijf je alsnog steken op dat ene gewicht, dan is het door naar punt 2.


2: Nog meer verbranden dan wat je binnenkrijgt:


Vergeet de eiwitten van dr. Frank en je hormoonbalans; als je wilt afvallen, moet je meer verbranden dan wat je binnenkrijgt, einde verhaal. Heb je de afgelopen tijd ook gewicht verloren, dan heb je die regel in ieder geval goed begrepen en toegepast.  Maar blijft de weegschaal nu op hetzelfde getal hangen ondanks je dat je nog steeds braaf en gedisciplineerd hetzelfde plan volgt, dan is het tijd om het een en ander bij te stellen.


Dat je nu niet meer af kunt vallen, betekent dat je niet meer zo veel aan het verbranden bent . Grote kans dat je inmiddels gewend bent aan je huidige trainingsschema, waardoor je lichaam tijdens de training zuiniger met zijn reserves om gaat. En je stofwisseling (je natuurlijke verbranding) is ook lager geworden; immers, zwaardere sporters verbranden meer. Dat betekent dus nog meer verbranden dan wat je nu doet.


Om dit te bereiken kun je een paar dingen doen: meer sporten, minder eten, of een combinatie van de twee. Waarschijnlijk ontbreekt het je aan de tijd om nog eens twee uur extra te gaan trainen, en zie je het ook niet zitten om nog minder te eten. Dus ga voor de gulden middenweg: maak je training weer wat intensiever (beter nog: een heel nieuw trainingsschema) en probeer aan de hand van je notities en huidige voedingsplan wat overbodige calorieën, in de vorm van koolhydraten, te ruimen. Denk bijvoorbeeld aan een kop spinazie om die kop bruine rijst te vervangen. Hou goed in de gaten wat het effect op je lichaam en gewicht is; val je nu wel af, dan zo doorgaan. Blijf je alsnog hangen, probeer dan alles nog wat extra bij te stellen.


3: Ga voor een ‘off-day’


Een periode van calorieën korten is nogal een omschakeling voor je lichaam. Dus het kan helemaal geen kwaad om zo nu en dan de boel te ‘resetten’.  Maak van een dag in de week je ‘off-day’, een dag waarop je eet zoals je dat normaal ook zou doen. Let wel, dit is geen excuses om jezelf vol te proppen met patat, ijs en andere bende. Je eet weliswaar meer ten opzichte van de andere dagen of weken, maar je gaat wel voor fatsoenlijk en gezond voedsel. En je beperkt je uiteraard tot normale hoeveelheden, niet meer dan wat je lichaam nodig heeft.


Wees niet bang dat je die ene dag normaal eten je hele dieet en training door de war schopt. Als je na zo’n dag aan bent gekomen, dan is dat door de opslag van vocht en brandstof in je spieren. Tenzij je natuurlijk tegen mijn advies in toch aan de Domino’s Pizza en familiepakken Snickers bent gegaan. Daarnaast zal een ‘off-day’ je lichaam op allerlei niveau’s (bijv. hormonen) weer tot rust brengen, en word het makkelijker om je dieet vol te houden.


 


En nog een kleine tip als afsluiter: een notitieblok is je beste vriend. Hoe meer je weet te noteren over je training en voeding, hoe makkelijker je fouten en veranderingen kunt achterhalen. Dus doe je nu alles ‘uit je hoofd’: koop een notitieblok en ga schrijven!