De weg naar meesterschap

De legendarische vechtsporter en filmster Bruce Lee zei ooit eens: ‘ik vrees niet de man die 10.000 trappen één keer heeft geoefend, ik vrees de man die één trap 10.000 keer heeft geoefend’. Hoewel Lee een zeldzaam talent voor de vechtkunsten had, wist hij dat oefening de sleutel naar meesterschap was: de volledige beheersing van eenoefening, techniek of vaardigheid, alleen voorbehouden aan diegene die bereid is hier lang en hard genoeg voor te werken.

Door te streven naar meesterschap hebben kunstenaars hun meesterwerken kunnen schilderen, muzikanten hun instrument tot in perfectie leren te bespelen, en atleten hun beste sportprestaties kunnen leveren. Maar hoewel wij ‘gewone stervelingen’ naar dergelijke meesters opkijken, volgen we zelden hun voorbeeld. Vergis je niet: ook jij kan heel, heel veel bereiken. Dat je dit tot nu toe niet hebt gedaan, komt doordat jij je nog nooit op dat ene doel, die ene vaardigheid, hebt toegelegd. Je hebt nooit gestreefd naar meesterschap.

Wanneer je met een afvalpoging begint, dan doen je dat niet omdat je streeft naar meesterschap. Je wilt gewoon van die kilo’s af. En dan het liefste binnen twee weken – je moet er niet aan denken om voor een langere tijd op je eten te letten… Mocht het een geruststelling zijn: je bent niet de enige die zo denkt. Helaas is dat ook meteen de reden dat het jou, zoals vele anderen, niet lukt om blijvend te veranderen.

De ‘mindset van meesterschap’ bestaat uit 5 componenten of kenmerken. Ik zal ze hieronder beschrijven; probeer voor jezelf na te gaan of je deze componenten herkend.

1: Focus op het proces. Met alleen denken aan een wasbord of streefgewicht kom je er niet. Je zal daadwerkelijk gezonder moeten eten en meer moeten bewegen – iedere dag weer, voor de duur van maanden en misschien zelfs jaren. Dat kan alleen door je te richten op het proces: het hebben van een duidelijk plan van aanpak, wat je zowel consistent als over een langere termijn vol kunt houden. 

2: Focus op de lange termijn. Het is voor menigeen een bittere pil,  maar het bereiken en behouden van resultaat heeft tijd nodig. 28 dagen en 12 weken zijn leuke tijdsbestekken om in een advertentie te zetten, maar veel te kort om daadwerkelijk je leven in te kunnen veranderen. Echte, blijvende verandering heeft langer nodig. En dat betekent ook dat je geduld zal moet hebben; dat veel mensen hun doelen nooit bereiken, komt vaak door een gebrek aan deze belangrijke karaktereigenschap.

3: Focus op één ding. Onderzoeken zijn er heel duidelijk in: mensen kunnen niet multi-tasken. Nee, ook vrouwen niet… Hoe meer veranderingen je in één keer door probeert te voeren, hoe kleiner de kans dat je deze ook eigen zal maken. Je doet er veel beter aan om je aandacht op één verandering te richten – pas nadat je deze eigen hebt gemaakt, kan je naar de volgende kijken. De typische ‘dieet strategie’ van het compleet omgooien van je leefpatroon werkt niet, en zal ook nooit gaan werken.

4: Toepassen wat je leert. Als ik je vraag wat je moet doen om af te vallen, dan zal je me ongetwijfeld een paar hele goede adviezen kunnen geven. Maar pas je deze ook daadwerkelijk toe? Veel mensen weten precies wat ze moeten doen. Ze doen het alleen niet. Het probleem is dan ook niet een gebrek aan kennis, maar een gebrek aan actie.

Kennis is pas macht als je er ook naar weet te handelen. Dat betekent niet alleen het in de praktijk brengen van wat je weet, maar ook dingen aanpassen als ze niet het gewenste resultaat geven: als de ene oefening je spieren niet laat groeien, probeer dan een andere. Wees niet bang om te experimenteren: er wordt gezegd dan Thomas Edison 10000 pogingen nodig had voordat hij zijn eerste gloeilamp wist te ontsteken!

5: Focus op de basis. Ga een half uurtje op Youtube,, en je vindt allerlei exotische oefeningen om je lichaam mee te trainen. Maar uiteindelijk zijn het toch de ouderwetse squats, opdrukken en optrekken die je spieren het meest prikkelen. Hoewel het verleidelijk is om naar de details te kijken, kan dit je al snel afleiden van datgeen wat het belangrijkste is. Richt je pijlen dus op de basis; het zijn misschien niet de meest spannende strategieën of oefeningen, maar wel de dingen die het grootste verschil zullen maken.

Nu je weet uit welke componenten de mindset van meesterschap bestaat, wil je nog eens teruggaan naar je meest recente, al dan niet mislukte afvalpoging. Was jouw benadering er een die overeenkomt met het streven naar meesterschap? Waarschijnlijk niet. Misschien moet je eens een andere aanpak overwegen. Eentje die minder gericht is op het binnen korte tijd zoveel mogelijk presteren, en meer op het ontwikkelen van vaardigheden. Het zal je niet alleen meer voldoening, maar ook betere resultaten geven…