33 - 40 van 45

Bij deze weer een fijne bijdrage van voedingsdeskundige en schrijfster voor Culy.nl: Simone Braaksma!

Iedereen kent het wel: je bent onderweg, hebt tijd over op het station en daar is 'ie: De Grote Verleiding. Je hebt trek of gewoonweg heel erg zin in iets lekkers. Voor deze momenten is het slim om altijd een gezonde snack in je tas te hebben. De tussendoortjes die je onderweg kunt kopen zitten meestal bomvol suiker of vet (of allebei): niet echt bevorderlijk voor je energiepijl, gezondheid en je figuur dus.

Noot van Robin: hier komt weer een juweeltje van (natuur)voedingsdeskundige Simone Braaksma!

Betaalbaar biologisch eten: het kan! Steeds meer mensen kiezen voor biologische producten omdat ze zich daar fijn bij voelen en de gezondheidsvoordelen ervan inzien. Anderen willen wel biologisch eten maar doen het niet omdat ze het te duur vinden. Toch is lekker, gezond en biologisch eten met een beperkt budget echt mogelijk.  

Noot van Robin: de volgende fijne update wordt u aangeboden door voedingsdeskundige Simone Braaksma!

Kun je nu beter voor of na het sporten eten? En welke voeding geeft je lichaam de kracht en energie die het nodig heeft voor een flinke sessie zweten? Het is vaak lastig om te kiezen wat en wanneer je het beste kunt eten rondom sportmomenten. Daarom hier een aantal slimme en eenvoudige tips om het beste uit je workout te halen!

Dames en heren, met trots stel ik u voor aan de schrijfster van het volgende blog / recept: Simone Braaksma! Simone is naast (natuur)voedingsdeskundige ook nog eens keukenprinses. Vanaf heden zal ze dit blog regelmatig op smaak brengen met geweldige recepten en informatie over gezonde, verantwoorde voeding. En ze knalt er meteen in, met een geweldig recept voor boekweitbrood! Take it away, Simone :-)

Wanneer je voor het eerst een sportschool binnenloopt, dan hoef je er niet bang voor te zijn dat je diezelfde dag al boven je macht met zware halterstangen en gewichten staat te smijten. Net zoals je bij je eerste rijles niet meteen de snelweg opknalt. Het is immers geen fijn vooruitzicht om na die eerste training al geblesseerd naar huis te kruipen (of een lesauto in de prak te rijden). We vinden het dan ook vanzelfsprekend dat we die training en oefeningen, naar gelang onze eigen fitheid en vorm, rustig op moeten bouwen. Maar waarom doen we dat dan niet met onze eetgewoontes?

Een van mijn allereerste blogitems was 'Mythbusters', waarin ik de nodige mythes over fitness en training de kop in drukte. Hoogste tijd dus voor een nieuwe aflevering, dit keer over voeding! Ontdek de waarheid over de meerdere kleinere maaltijden per dag, de voordelen van soja en andere geaccepteerde opvattingen over voeding. Myth busting time!

En, die stopwatch al aangeschaft en een stapel handdoeken naast je sportkleding of tas gelegd? Dan is er nog een onderdeel van je uitrusting wat de spotlight verdiend. Voor al het zweet wat tijdens je training uit je lichaam komt zetten, moet er ook weer wat in. Deel 3 van 'in je sporttas' is voor de bidon!

Gisteren beloofd, en vandaag weer geleverd: deel 2 van 'Vasten voor beginners'.  In deel 1 kon je al het een en ander lezen over hoe korte periodes van vasten kunnen bijdragen aan gewichtsverlies. En nu je interesse gewekt is (anders had je nu dit niet zitten lezen), gaan we verder met een korte handleiding voor verantwoord niets eten.

Pagina's

Recente blogs

  • 1 jaar 7 maanden terug

    Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit vreemde tijden zijn. Het Covid-19 virus heeft een enorme impact op het alledaagse leven over de hele wereld, waar we ook allemaal op onze eigen manier last van ondervinden. Voor sporters is het sluiten van de sportclubs en fitnesscentra een van de meest ingrijpende maatregelen. Want sporten doe je niet alleen voor je figuur en je gezondheid, maar ook voor je gemoedsrust - iets wat we zeker deze crisis wel kunnen gebruiken.

    Om onder deze omstandigheden toch in beweging te blijven, kan je thuis of - zolang we niet 'in lockdown' zijn - buiten je trainingen doen. Helaas is trainen buiten de sportschool of het fitnesscentrum vaak een stuk moeilijker dan je denkt, omdat de meesten van ons thuis (of in het park) vaak niet de mogelijkheden hebben die we van onze vaste sportlocatie gewend zijn. Dus, wat zijn de mogelijkheden voor het trainen in jouw thuisomgeving? Daar ga ik je in deze blog alles over vertellen, inclusief de vervolgstappen om jouw huiskamer tot een tijdelijke sportschool in te kunnen richten.

  • 3 jaar 3 maanden terug

    De legendarische vechtsporter en filmster Bruce Lee zei ooit eens: 'ik vrees niet de man die 10.000 trappen een keer heeft geoefend, ik vrees de man die een trap 10.000 keer heeft geoefend'. Hoewel Lee een zeldzaam talent voor de vechtkunsten had, wist hij dat oefening de sleutel naar meesterschap was: de volledige beheersing van eenoefening, techniek of vaardigheid, alleen voorbehouden aan diegene die bereid is hier lang en hard genoeg voor te werken.

  • 3 jaar 4 maanden terug

    Voor veel mensen is fitness een vorm van zelfontplooiing. We proberen onze wensen vaak heel nuchter te verpakken in abstracte doelstellingen, zoals 'strakker worden', maar waar het ons echt om gaat is dat we beter in ons vel komen te zitten. Veel mensen zijn namelijk ongelukkig met hoe ze eruit zien; en dan is niet het zwembandje an sich het probleem, maar vooral het bijbehorende gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde. Hoe strakker het vel, hoe beter we ons denken te zullen voelen. Een idee wat anno 2018 een 'hot topic' aan het worden is.