17 - 24 van 45

Laat ik deze blog eens beginnen met een stukje trivia. Ik roep zometeen een paar symptomen, en jij geeft aan bij welke 'ziekte' deze symptomen horen. Komt-ie:

-Door blijven eten terwijl je al verzadigd bent;

-Geen controle over het eten hebben, en niet in staat zijn om met eten te stoppen;

-Eten om gevoelens van spanning en stress te kunnen verlichten.

Een echte 'health freak' weet precies waar ik het over heb. Dat zijn allemaal symptomen van suikerverslaving! Nou... Niet helemaal. Het zijn de symptomen van een eetstoornis.

Gezond eten is altijd makkelijker als je dat in de rust en comfort van je eigen huis kunt doen. Maar het is ook wel fijn om zo nu en dan buiten de deur je diner te nuttigen... In het gezelschap van je vrienden, in een goed restaurant waar ze koken tot een kunst verheven hebben. En op zulke momenten mag je dat dieet gerust even laten voor wat het is. Maar wat als het eten in een restaurant voor jou een wekelijkse happening is? En jouw gezonde eetgewoontes lijken te staan of vallen bij wat er op de menukaart staat? Geen nood: Best in You to the rescue!

Voordat je iets aan jezelf kunt veranderen, moet je eerst weten waar je staat. En daarom houden veel mensen, voorafgaand aan hun nieuwe afvalpoging, een voedingsdagboek bij. De een doet dat lekker 'old school' in een schriftje, de ander in die nieuwste alles-erop-en-eraan iPhone app. Hoe je het ook doet, het doel is (meestal) hetzelfde: bewustwording van wat en hoeveel je eet. Maar is het bijhouden van zo'n voedingsdagboek wel de moeite waard?

Ik krijg regelmatig de vraag - via de mail, of tijdens kennismakingsgesprekken -  hoe zo'n 'Personal Training nu precies in zijn werk gaat'. Als je jarenlang in (de niet altijd inspirerende omgeving van)  een sportschool aan de apparaten hebt gehangen, dan ben je ongetwijfeld benieuwd wat zo'n Personal Trainer allemaal voor je in petto zou hebben. Mijn voornaamste antwoord op die vraag is dan ook een uitnodiging om een proeftraining mee te doen.

In tegenstelling tot wat het populaire gezegde doet vermoeden, worden buikspieren niet gemaakt in de keuken. En ze worden ook niet gemaakt in de sportschool. Een fitter, strakker en gezonder lijf begint nog altijd tussen je oren!

Het is een bekend probleem: je vriend(in) heeft het uitgemaakt, je vist weer achter die hogere functie op het werk, of je zit alleen thuis je stierlijk te vervelen. En niemand kan je verdriet en onvrede verlichten... Behalve die chocoladereep, zak chips of McDonalds hamburger. Emotie-eten is een van de grootste boosdoeners als het op slechte eetgewoontes aankomt.

Er was een tijd dat we alleen maar keken naar hoeveel we aten. Als we moesten afvallen, dan deden we dat door onze calorieen te tellen; zoveel erin, zoveel eruit. Hoe anders is dat nu! Glutenvrij dit, vegetarisch dat, voedselzandloper zus, oerdieet zo... Onze aandacht is de afgelopen jaren steeds meer verschoven naar wat we eten, en wat dat met ons doet.

De beste wensen voor 2014!! Een nieuw jaar vol geluk, sport en gezondheid! Nou ja, dat moet je er natuurlijk wel eerst nog even van maken. Ik was van plan om je, in mijn eerste blog van het nieuwe jaar, weer de nodige tips over beter eten en trainen mee te geven... Maar wat past er nu beter bij een nieuw jaar, dan een paar goede voornemens? En dan geen vaag, oppervlakkig gedoe zoals 'ik ga afvallen'... Maar iets waar je echt wat aan hebt, voor de rest van je leven.

Pagina's

Recente blogs

  • 1 jaar 7 maanden terug

    Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit vreemde tijden zijn. Het Covid-19 virus heeft een enorme impact op het alledaagse leven over de hele wereld, waar we ook allemaal op onze eigen manier last van ondervinden. Voor sporters is het sluiten van de sportclubs en fitnesscentra een van de meest ingrijpende maatregelen. Want sporten doe je niet alleen voor je figuur en je gezondheid, maar ook voor je gemoedsrust - iets wat we zeker deze crisis wel kunnen gebruiken.

    Om onder deze omstandigheden toch in beweging te blijven, kan je thuis of - zolang we niet 'in lockdown' zijn - buiten je trainingen doen. Helaas is trainen buiten de sportschool of het fitnesscentrum vaak een stuk moeilijker dan je denkt, omdat de meesten van ons thuis (of in het park) vaak niet de mogelijkheden hebben die we van onze vaste sportlocatie gewend zijn. Dus, wat zijn de mogelijkheden voor het trainen in jouw thuisomgeving? Daar ga ik je in deze blog alles over vertellen, inclusief de vervolgstappen om jouw huiskamer tot een tijdelijke sportschool in te kunnen richten.

  • 3 jaar 3 maanden terug

    De legendarische vechtsporter en filmster Bruce Lee zei ooit eens: 'ik vrees niet de man die 10.000 trappen een keer heeft geoefend, ik vrees de man die een trap 10.000 keer heeft geoefend'. Hoewel Lee een zeldzaam talent voor de vechtkunsten had, wist hij dat oefening de sleutel naar meesterschap was: de volledige beheersing van eenoefening, techniek of vaardigheid, alleen voorbehouden aan diegene die bereid is hier lang en hard genoeg voor te werken.

  • 3 jaar 4 maanden terug

    Voor veel mensen is fitness een vorm van zelfontplooiing. We proberen onze wensen vaak heel nuchter te verpakken in abstracte doelstellingen, zoals 'strakker worden', maar waar het ons echt om gaat is dat we beter in ons vel komen te zitten. Veel mensen zijn namelijk ongelukkig met hoe ze eruit zien; en dan is niet het zwembandje an sich het probleem, maar vooral het bijbehorende gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde. Hoe strakker het vel, hoe beter we ons denken te zullen voelen. Een idee wat anno 2018 een 'hot topic' aan het worden is.