33 - 40 van 48

Toen ik vorige week mijn eerste indruk van het RTL4 programma 'Obese' op dit blog zette, had ik nog geen idee hoeveel mensen er naar gekeken hadden. Maar afgaande op alle reacties die ik op dat ene blog-item gekregen heb, zijn het er heel wat geweest. Zelfs Danny, hoofdpersoon uit de eerste aflevering, heeft de moeite genomen om op het item te reageren. Nogmaals dank, Danny! Toch heb ik nog altijd mijn bedenkingen over de begeleiding van de deelnemers aan het programma; het trainen van (extreem) zwaarlijvigen gaat veel verder dan domweg calorieen fikken. Misschien wel handig om te vertellen, hoe ik dat dan zou doen.

Wil je aan je fysiek en conditie werken, maar heb je helemaal geen zin om dat in een muffe, bedompte sportschool te doen? Dan is 'Bootcamp' misschien wel net wat je zoekt. Deze nieuwe fitnesshype doe je (meestal) buiten, in groepsverband en onder leiding van een 'drill instructor', met als doel het zo snel mogelijk verbeteren van je conditie, spierkracht en lichamelijke vorm. Tenminste, dat zou de bedoeling moeten zijn.

Na vorige week al een begin met 'In je sporttas' gemaakt te hebben - ik ga er vanuit dat je inmiddels een stopwatch gekocht hebt - is het alweer tijd voor deel 2. Toen je de titel las dacht je misschien 'excuse me?', maar ik ga het toch echt hebben over het meest onderschatte onderdeel van je sportschooluitrusting: de handdoek! En hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, na het lezen van deze post vergeet je hem nooit meer in je sporttas te stoppen.

Of ik nu zelf train, of training geef, ik heb altijd een stopwatch bij me. Niet alleen omdat het zo mooi 'American High School gymleraar' staat, maar omdat tijd op zoveel manieren in je training terug komt. Heb je daar geen oog voor, dan is dat niet alleen zonde, het kan zelfs je resultaten tegenwerken. Daarom trappen we het eerste deel van mijn nieuwste hersenspinsel 'In je sporttas' af met een paar hele goede redenen om een stopwatch, horloge of de timer op je iPod in je sportschooluitrusting op te nemen!

En, nog steeds de herfstblues? Het kan altijd nog erger. Zo gaan er vanaf morgen zo'n 40.000 mensen, vier dagen lang, vrijwillig door wind en regen op wandeltocht. De Nijmeegse Vierdaagse dus. Ondanks dat 50 kilometer niet een afstand is die je iedere dag loopt, doen veel sporters altijd een beetje lacherig over 'wandelen'. De marathon van Amsterdam of Egmond rennen vinden we een stuk bewonderenswaardiger. Misschien eens goed om te kijken naar de voordelen van een simpel stuk wandelen?

Sommige mensen worden vriendelijk een fijn weekend toegewenst als ze de sportschool verlaten. Ik hoor meestal 'ben je nu al klaar?', afgewisseld met 'wat heb jij gedaan dan?'. Mijn trainingen duren hoogstens 45 minuten, maar mijn streven is altijd een half uur. Niet alleen ontbreekt het me aan de tijd om lang in een sportschool te blijven hangen; ik heb voor een goede training ook niet meer dan een half uur nodig.

Een paar dagen geleden heb ik al het een en ander verteld over de fouten die je als beginner het snelste zal maken. Nu je weet waarom je deze fouten moet vermijden, is het tijd om wat dieper op de training zelf in te gaan. Tijd voor opbouwen, oefeningen en een kick-ass fitness kick-start!

Met de wijsheid van achteraf is het altijd makkelijker terugkijken op je fouten. Iedere ervaren sporter zal dan ook graag de eerste jaren van zijn of haar training over willen doen. Als beginner doe je in al je onwetendheid braaf datgene wat een instructeur of medesporter je opdraagt. Of je kijkt stiekem de training van de grootste beer van de sportschool af. En dat terwijl die eerste maanden van je fitnesscarriere veel te belangrijk zijn om maar wat aan te klooien!

Pagina's

Recente blogs

  • 1 jaar 7 maanden terug

    Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit vreemde tijden zijn. Het Covid-19 virus heeft een enorme impact op het alledaagse leven over de hele wereld, waar we ook allemaal op onze eigen manier last van ondervinden. Voor sporters is het sluiten van de sportclubs en fitnesscentra een van de meest ingrijpende maatregelen. Want sporten doe je niet alleen voor je figuur en je gezondheid, maar ook voor je gemoedsrust - iets wat we zeker deze crisis wel kunnen gebruiken.

    Om onder deze omstandigheden toch in beweging te blijven, kan je thuis of - zolang we niet 'in lockdown' zijn - buiten je trainingen doen. Helaas is trainen buiten de sportschool of het fitnesscentrum vaak een stuk moeilijker dan je denkt, omdat de meesten van ons thuis (of in het park) vaak niet de mogelijkheden hebben die we van onze vaste sportlocatie gewend zijn. Dus, wat zijn de mogelijkheden voor het trainen in jouw thuisomgeving? Daar ga ik je in deze blog alles over vertellen, inclusief de vervolgstappen om jouw huiskamer tot een tijdelijke sportschool in te kunnen richten.

  • 3 jaar 3 maanden terug

    De legendarische vechtsporter en filmster Bruce Lee zei ooit eens: 'ik vrees niet de man die 10.000 trappen een keer heeft geoefend, ik vrees de man die een trap 10.000 keer heeft geoefend'. Hoewel Lee een zeldzaam talent voor de vechtkunsten had, wist hij dat oefening de sleutel naar meesterschap was: de volledige beheersing van eenoefening, techniek of vaardigheid, alleen voorbehouden aan diegene die bereid is hier lang en hard genoeg voor te werken.

  • 3 jaar 4 maanden terug

    Voor veel mensen is fitness een vorm van zelfontplooiing. We proberen onze wensen vaak heel nuchter te verpakken in abstracte doelstellingen, zoals 'strakker worden', maar waar het ons echt om gaat is dat we beter in ons vel komen te zitten. Veel mensen zijn namelijk ongelukkig met hoe ze eruit zien; en dan is niet het zwembandje an sich het probleem, maar vooral het bijbehorende gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde. Hoe strakker het vel, hoe beter we ons denken te zullen voelen. Een idee wat anno 2018 een 'hot topic' aan het worden is.