25 - 32 van 48

Buikspieren zijn een beetje zoals Kim Kardashian: sexy en populair, maar niemand weet wat ze doen. Ze zien er in ieder geval mooi uit, en daarom gaan we al jaren los met de oppervlakkige crunches, sit-ups en Leg Raises. Eigenlijk weten we ook niet beter; we zijn er praktisch mee groot gebracht. Gelukkig is het nooit te laat om anti-buikspieren te worden!

Een wijs man zei ooit eens: 'goede leraren blijven altijd leerlingen'. Als ik mijn trainingschema's van nu naast die van 5 jaar geleden leg, is het soms net of ze door iemand anders geschreven zijn. Je moet ook wel up-to-date blijven: wat vandaag de norm is, kan morgen weer achterhaald zijn. En dat betekent ook dat je als trainer je vertrouwde opvattingen soms moet herzien.

Geen resultaten zonder hard werken. Voor sommige sporters een ongemakkelijke waarheid; zij zitten liever op de Leg Extension machine hun Facebook te checken. Maar er zijn ook 'die-hards'. Sporters die de vermoeidheid bewust opzoeken, tot dagenlange spierpijn aan toe. Dat is pas trainen! Toch?

Toen ik zondagavond nietsvermoedend in de bioscoop zat om de nieuwste Bourne film te kijken, werd ik opeens om de oren geslagen met een spectaculaire reclame van Reebok Crossfit. 'The Sport of Fitness has arrived'; zelfs in de bioscoop laat mijn werk me niet met rust. Crossfit was al een van de snelst groeiende trainingsmethodes van dit moment, en nu gaat ook een groot sportmerk zich er mee bemoeien. Maar hoe serieus moeten we dit gaan nemen? Is Crossfit echt de toekomst van het fitness? Tijd voor een nieuwe Reality Check.

Eerst even een welgemeend 'sorry!' voor het recentelijke gebrek aan nieuwe schrijfsels. Door allerlei nieuwe ontwikkelingen op zakelijk gebied, waar jullie de komende weken nog meer over zullen horen (echt waar!) ben ik de afgelopen tijd bijna niet meer aan mijn blog toe gekomen. Maar ik ben er weer! Klaar om in de ring te stappen voor een confrontatie met het immer populaire 'martial arts conditioning'. Specifieke training voor vechtsporters, het is bijna net zo populair als de vechtsporten zelf. Maar of het ook wel zo goed is?

Mocht de naam je helemaal niets zeggen, even een snelle uitleg: circuittraining is het achter elkaar uitvoeren van oefeningen voor verschillende spiergroepen, met zo min mogelijk rust. Toen ik als instructeur begon (goeie ouwe tijd) was 'circuittraining' vooral een 65+ les op armzalige apparaten die anders toch nooit gebruikt zouden worden. Als je schreeuwde tijdens zo'n training, dan was dat niet om de boel militaire stijl op te jutten maar omdat de deelnemers gewoon te oud waren om je goed te kunnen verstaan...

Ah, Hollywood... Glitter, glamour... Wie zou er niet een dag een filmster willen zijn. Of, als dat niet haalbaar is, misschien als een filmster willen trainen? Toen een paar jaar geleden de actiefilm '300' in de bioscoop draaide, ontketende dat een nog altijd populaire fitnesshype. Iedere man wilde weten hoe de acteurs aan zo'n gespierde gladiatorenfysiek waren gekomen, en al snel kon je op internet en in tijdschriften de heuse '300 workout' vinden. Opdrukken was opeens weer 'Spartaans' en de Leg Press werd vervangen door het op- en afspringen van stepbankjes.

Vraag: Ik ga binnenkort 2 keer per week hardlopen (voorbereidingen voor een halve marathon in 2012). Daarnaast wil ik twee keer per week naar de sportschool voor krachttraing. Mijn doel is kracht, vetverbranding/spierdefinitie of een combinatie (ik had eerst opbouwen van meer spieren maar dit lijkt me niet handig in combinatie met hardlopen, of wel?)


Zou je kunnen aangeven welke workouts (met oefeningen) ik die 2 dagen zou kunnen doen?


Pagina's

Recente blogs

  • 1 jaar 7 maanden terug

    Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit vreemde tijden zijn. Het Covid-19 virus heeft een enorme impact op het alledaagse leven over de hele wereld, waar we ook allemaal op onze eigen manier last van ondervinden. Voor sporters is het sluiten van de sportclubs en fitnesscentra een van de meest ingrijpende maatregelen. Want sporten doe je niet alleen voor je figuur en je gezondheid, maar ook voor je gemoedsrust - iets wat we zeker deze crisis wel kunnen gebruiken.

    Om onder deze omstandigheden toch in beweging te blijven, kan je thuis of - zolang we niet 'in lockdown' zijn - buiten je trainingen doen. Helaas is trainen buiten de sportschool of het fitnesscentrum vaak een stuk moeilijker dan je denkt, omdat de meesten van ons thuis (of in het park) vaak niet de mogelijkheden hebben die we van onze vaste sportlocatie gewend zijn. Dus, wat zijn de mogelijkheden voor het trainen in jouw thuisomgeving? Daar ga ik je in deze blog alles over vertellen, inclusief de vervolgstappen om jouw huiskamer tot een tijdelijke sportschool in te kunnen richten.

  • 3 jaar 3 maanden terug

    De legendarische vechtsporter en filmster Bruce Lee zei ooit eens: 'ik vrees niet de man die 10.000 trappen een keer heeft geoefend, ik vrees de man die een trap 10.000 keer heeft geoefend'. Hoewel Lee een zeldzaam talent voor de vechtkunsten had, wist hij dat oefening de sleutel naar meesterschap was: de volledige beheersing van eenoefening, techniek of vaardigheid, alleen voorbehouden aan diegene die bereid is hier lang en hard genoeg voor te werken.

  • 3 jaar 4 maanden terug

    Voor veel mensen is fitness een vorm van zelfontplooiing. We proberen onze wensen vaak heel nuchter te verpakken in abstracte doelstellingen, zoals 'strakker worden', maar waar het ons echt om gaat is dat we beter in ons vel komen te zitten. Veel mensen zijn namelijk ongelukkig met hoe ze eruit zien; en dan is niet het zwembandje an sich het probleem, maar vooral het bijbehorende gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde. Hoe strakker het vel, hoe beter we ons denken te zullen voelen. Een idee wat anno 2018 een 'hot topic' aan het worden is.