25 - 32 van 35

Vraag: Ik ga binnenkort 2 keer per week hardlopen (voorbereidingen voor een halve marathon in 2012). Daarnaast wil ik twee keer per week naar de sportschool voor krachttraing. Mijn doel is kracht, vetverbranding/spierdefinitie of een combinatie (ik had eerst opbouwen van meer spieren maar dit lijkt me niet handig in combinatie met hardlopen, of wel?)


Zou je kunnen aangeven welke workouts (met oefeningen) ik die 2 dagen zou kunnen doen?


Sommige dingen moet je blijven benadrukken, anders worden ze net zo gemakkelijk weer vergeten. Zo is het onderwerp 'spierpijn' weleens op dit blog langsgekomen, maar dan lees of hoor ik toch weer iets wat me triggert er opnieuw wat over te zeggen. Spierpijn is zo'n simpel gegeven, maar toch lijkt de gemiddelde sporter er maar weinig van te begrijpen. Tijd voor de nodige educatie...

Dat we tegenwoordig in zo'n mooi fitnesscentrum aan ons lichaam kunnen werken, hebben we grotendeels te danken aan het good ol' gewichtheffen en bodybuilden. Toch is krachttraining een behoorlijke tijd - laten we zeggen, de pre Bootcamp en Crossfit periode - het lelijke eendje van het moderne fitness geweest. Gelukkig komt wijsheid met de jaren, en langzamerhand begint krachttraining dan eindelijk de aandacht te krijgen die het verdient. Maar we hebben nog een lange weg te gaan...

In mijn laatste blogpost toonde ik al mijn solidariteit met de wat langere, dunnere sporters onder ons, met een paar specifieke adviezen voor het 'ectomorfe' lichaamstype. Waren die adviezen vooral een paar simpele, universele wijsheden, vandaag heb ik een paar 'leuke' manieren om je oefeningen zwaarder, en daarmee beter te maken. Laat je er niet door afschrikken, maar hoe moeilijker je het jezelf als lange Jan weet te maken, hoe beter het juist is voor je spierontwikkeling. Lees en huiver!

Door mijn bouw is het voor mij redelijk makkelijk om spieren op te bouwen. Zo ben ik met mijn 1.75 centimeter niet al te lang, en heb ik een brede botstructuur rond mijn schouders; een 'mesomorf', als je mijn lichaamstype met een duur woord wilt omschrijven. Heel wat anders dan de 'ectomorf', de lange en dun gebouwde persoon die vaak urenlang loeihard moet trainen voor het kleinste beetje spiermassa. Ik kan alleen maar raden hoe frustrerend dat voor een 'lange Jan' moet zijn. Gelukkig hebben die moeilijke gevallen vaak mijn voorkeur, en met de aanpak die ik je uit ga leggen kan ook de langste slungel een mooi stel spieren kweken.

Sommige mensen worden vriendelijk een fijn weekend toegewenst als ze de sportschool verlaten. Ik hoor meestal 'ben je nu al klaar?', afgewisseld met 'wat heb jij gedaan dan?'. Mijn trainingen duren hoogstens 45 minuten, maar mijn streven is altijd een half uur. Niet alleen ontbreekt het me aan de tijd om lang in een sportschool te blijven hangen; ik heb voor een goede training ook niet meer dan een half uur nodig.

Een paar dagen geleden heb ik al het een en ander verteld over de fouten die je als beginner het snelste zal maken. Nu je weet waarom je deze fouten moet vermijden, is het tijd om wat dieper op de training zelf in te gaan. Tijd voor opbouwen, oefeningen en een kick-ass fitness kick-start!

Met de wijsheid van achteraf is het altijd makkelijker terugkijken op je fouten. Iedere ervaren sporter zal dan ook graag de eerste jaren van zijn of haar training over willen doen. Als beginner doe je in al je onwetendheid braaf datgene wat een instructeur of medesporter je opdraagt. Of je kijkt stiekem de training van de grootste beer van de sportschool af. En dat terwijl die eerste maanden van je fitnesscarriere veel te belangrijk zijn om maar wat aan te klooien!

Pagina's

Recente blogs

  • 1 jaar 7 maanden terug

    Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit vreemde tijden zijn. Het Covid-19 virus heeft een enorme impact op het alledaagse leven over de hele wereld, waar we ook allemaal op onze eigen manier last van ondervinden. Voor sporters is het sluiten van de sportclubs en fitnesscentra een van de meest ingrijpende maatregelen. Want sporten doe je niet alleen voor je figuur en je gezondheid, maar ook voor je gemoedsrust - iets wat we zeker deze crisis wel kunnen gebruiken.

    Om onder deze omstandigheden toch in beweging te blijven, kan je thuis of - zolang we niet 'in lockdown' zijn - buiten je trainingen doen. Helaas is trainen buiten de sportschool of het fitnesscentrum vaak een stuk moeilijker dan je denkt, omdat de meesten van ons thuis (of in het park) vaak niet de mogelijkheden hebben die we van onze vaste sportlocatie gewend zijn. Dus, wat zijn de mogelijkheden voor het trainen in jouw thuisomgeving? Daar ga ik je in deze blog alles over vertellen, inclusief de vervolgstappen om jouw huiskamer tot een tijdelijke sportschool in te kunnen richten.

  • 3 jaar 3 maanden terug

    De legendarische vechtsporter en filmster Bruce Lee zei ooit eens: 'ik vrees niet de man die 10.000 trappen een keer heeft geoefend, ik vrees de man die een trap 10.000 keer heeft geoefend'. Hoewel Lee een zeldzaam talent voor de vechtkunsten had, wist hij dat oefening de sleutel naar meesterschap was: de volledige beheersing van eenoefening, techniek of vaardigheid, alleen voorbehouden aan diegene die bereid is hier lang en hard genoeg voor te werken.

  • 3 jaar 4 maanden terug

    Voor veel mensen is fitness een vorm van zelfontplooiing. We proberen onze wensen vaak heel nuchter te verpakken in abstracte doelstellingen, zoals 'strakker worden', maar waar het ons echt om gaat is dat we beter in ons vel komen te zitten. Veel mensen zijn namelijk ongelukkig met hoe ze eruit zien; en dan is niet het zwembandje an sich het probleem, maar vooral het bijbehorende gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde. Hoe strakker het vel, hoe beter we ons denken te zullen voelen. Een idee wat anno 2018 een 'hot topic' aan het worden is.