1 - 8 van 23

Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit vreemde tijden zijn. Het Covid-19 virus heeft een enorme impact op het alledaagse leven over de hele wereld, waar we ook allemaal op onze eigen manier last van ondervinden. Voor sporters is het sluiten van de sportclubs en fitnesscentra een van de meest ingrijpende maatregelen. Want sporten doe je niet alleen voor je figuur en je gezondheid, maar ook voor je gemoedsrust - iets wat we zeker deze crisis wel kunnen gebruiken.

Om onder deze omstandigheden toch in beweging te blijven, kan je thuis of - zolang we niet 'in lockdown' zijn - buiten je trainingen doen. Helaas is trainen buiten de sportschool of het fitnesscentrum vaak een stuk moeilijker dan je denkt, omdat de meesten van ons thuis (of in het park) vaak niet de mogelijkheden hebben die we van onze vaste sportlocatie gewend zijn. Dus, wat zijn de mogelijkheden voor het trainen in jouw thuisomgeving? Daar ga ik je in deze blog alles over vertellen, inclusief de vervolgstappen om jouw huiskamer tot een tijdelijke sportschool in te kunnen richten.

De legendarische vechtsporter en filmster Bruce Lee zei ooit eens: 'ik vrees niet de man die 10.000 trappen een keer heeft geoefend, ik vrees de man die een trap 10.000 keer heeft geoefend'. Hoewel Lee een zeldzaam talent voor de vechtkunsten had, wist hij dat oefening de sleutel naar meesterschap was: de volledige beheersing van eenoefening, techniek of vaardigheid, alleen voorbehouden aan diegene die bereid is hier lang en hard genoeg voor te werken.

Een van de grootste uitdagingen als het op gezonder leven aankomt, is dat wat je in je hoofd hebt ook daadwerkelijk toepassen. Natuurlijk, iedereen weet dat meer groente eten en regelmatig sporten goed voor je is. Het zijn misschien wel jouw voornaamste doelen... Maar toch doen veel mensen het niet. Daarom is het stellen van de juiste  doelen zo belangrijk: weet je eenmaal wat en hoe je iets moet doen, dan wordt de kans dat je het ook zal doen een stuk groter.  Maar daarmee is succes nog steeds niet gegarandeerd.

Het linkt waarschijnlijk vreemd, maar het blijvend veranderen dan wel verbeteren van je figuur is zelden een kwestie van meer trainen en gezonder eten. Natuurlijk, als jij de hele dag met chips voor je TV zit dan moet je niet verwachten dat je met het figuur van actieheld door het leven gaat.  Maar een sportschoolabonnement of nieuw, hip dieet gaat is net zo min een garantie voor gespierd succes...  Want uiteindelijk begint zowel verandering niet in de sportschool of keuken, maar tussen je oren.  

Doe jij nog steeds Bootcamp? Man, dat is zo 2014... Zumba? Dat is bijna net zo retro als een Nintendo Game Boy! Train je graag met halters en dumbells? Ha, BORING! Als je anno 2017 echt serieus aan jouw #killerbody wilt werken, dan doe je HIIT: High Intensity Interval Training. Want HIIT is de bom. Het is kort, intensief, en draagt bij aan zowel een topconditie als een superstrak, vetvrij lijf. Dat wil zeggen, als je het op de juiste manier aanpakt... 

Als ik jou of een andere, willekeurige lezer van dit blog vraag wat je zou moeten doen om af te vallen, dan krijg ik ongetwijfeld een paar hele goede antwoorden. Minder snoepen bijvoorbeeld, of alcohol minderen, of meer groentes of eiwitten eten. Natuurlijk valt er het een en ander te nuanceren, maar ik durf met redelijke zekerheid te zeggen dat jij in grote lijnen wel weet wat er nodig is om van die overtollige kilootjes af te kunnen komen. Maar... Waarom doe je het dan niet?

Donkere dagen, Pieten op het dak en lichtjes in de denneboom; december staat weer voor deur! Ouderwets gezellig natuurlijk, totdat in januari de sfeer weer ouderwets verpest wordt door het getal op de weegschaal. December heeft nu eenmaal de reputatie een aanslag op je gewicht te zijn; en om die feestmaand zonder al teveel door uitstulpend vet veroorzaakte kleerscheuren door te komen, vind je hieronder een heel simpel stappenplan. Het is met dit plan zelfs mogelijk om voor januari nog wat kilootjes kwijt te raken! 

Hoe kan het toch dat een gezonde handeling - het drinken van een glas water, het eten van een appel in plaats van een Mars - je doorgaans zoveel moeite kost? Terwijl het opsteken van een sigaret nagenoeg vanzelf gaat? Valt het te wijten aan onvoldoende wilskracht? Een gebrek aan motivatie? Of de verkeerde prioriteiten? Misschien. Maar dat die gezonde handelingen jouw zoveel moeite kosten, komt in de eerste plaats door het feit dat het simpelweg jouw gewoontes niet zijn.

Pagina's

Recente blogs

  • 1 jaar 7 maanden terug

    Ik hoef je vast niet te vertellen dat dit vreemde tijden zijn. Het Covid-19 virus heeft een enorme impact op het alledaagse leven over de hele wereld, waar we ook allemaal op onze eigen manier last van ondervinden. Voor sporters is het sluiten van de sportclubs en fitnesscentra een van de meest ingrijpende maatregelen. Want sporten doe je niet alleen voor je figuur en je gezondheid, maar ook voor je gemoedsrust - iets wat we zeker deze crisis wel kunnen gebruiken.

    Om onder deze omstandigheden toch in beweging te blijven, kan je thuis of - zolang we niet 'in lockdown' zijn - buiten je trainingen doen. Helaas is trainen buiten de sportschool of het fitnesscentrum vaak een stuk moeilijker dan je denkt, omdat de meesten van ons thuis (of in het park) vaak niet de mogelijkheden hebben die we van onze vaste sportlocatie gewend zijn. Dus, wat zijn de mogelijkheden voor het trainen in jouw thuisomgeving? Daar ga ik je in deze blog alles over vertellen, inclusief de vervolgstappen om jouw huiskamer tot een tijdelijke sportschool in te kunnen richten.

  • 3 jaar 3 maanden terug

    De legendarische vechtsporter en filmster Bruce Lee zei ooit eens: 'ik vrees niet de man die 10.000 trappen een keer heeft geoefend, ik vrees de man die een trap 10.000 keer heeft geoefend'. Hoewel Lee een zeldzaam talent voor de vechtkunsten had, wist hij dat oefening de sleutel naar meesterschap was: de volledige beheersing van eenoefening, techniek of vaardigheid, alleen voorbehouden aan diegene die bereid is hier lang en hard genoeg voor te werken.

  • 3 jaar 4 maanden terug

    Voor veel mensen is fitness een vorm van zelfontplooiing. We proberen onze wensen vaak heel nuchter te verpakken in abstracte doelstellingen, zoals 'strakker worden', maar waar het ons echt om gaat is dat we beter in ons vel komen te zitten. Veel mensen zijn namelijk ongelukkig met hoe ze eruit zien; en dan is niet het zwembandje an sich het probleem, maar vooral het bijbehorende gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde. Hoe strakker het vel, hoe beter we ons denken te zullen voelen. Een idee wat anno 2018 een 'hot topic' aan het worden is.