33 - 40 van 143

Natuurlijk valt een blog geschreven op 1 januari 2015 maar op een manier te beginnen: met de beste wensen voor het nieuwe jaar! We doen altijd wel wat lacherig over de bekende 'goede voornemens', maar toch blijft 1 januari een magische datum die nieuwe energie en motivatie met zich meebrengt. Zeker wanneer het afgelopen jaar je niet alles gebracht heeft waar je op gehoopt had...

Gezond eten is altijd makkelijker als je dat in de rust en comfort van je eigen huis kunt doen. Maar het is ook wel fijn om zo nu en dan buiten de deur je diner te nuttigen... In het gezelschap van je vrienden, in een goed restaurant waar ze koken tot een kunst verheven hebben. En op zulke momenten mag je dat dieet gerust even laten voor wat het is. Maar wat als het eten in een restaurant voor jou een wekelijkse happening is? En jouw gezonde eetgewoontes lijken te staan of vallen bij wat er op de menukaart staat? Geen nood: Best in You to the rescue!

Voordat je iets aan jezelf kunt veranderen, moet je eerst weten waar je staat. En daarom houden veel mensen, voorafgaand aan hun nieuwe afvalpoging, een voedingsdagboek bij. De een doet dat lekker 'old school' in een schriftje, de ander in die nieuwste alles-erop-en-eraan iPhone app. Hoe je het ook doet, het doel is (meestal) hetzelfde: bewustwording van wat en hoeveel je eet. Maar is het bijhouden van zo'n voedingsdagboek wel de moeite waard?

Misschien herken je het: je probeert op je eten te letten, en dat nobele streven maakt je meteen het zwarte schaap. Terwijl je vrienden met een biertje in hun handen staan, sta jij aan je flesje Spa Blauw te nippen. Je vriendinnen bestellen tijdens jullie etentje nog een brownie met kaneelijs, jij een groene thee. En als je 'geluk' hebt, wordt je goede gedrag ook nog eens beloond met allerlei bemoedigende opmerkingen:

Ik krijg regelmatig de vraag - via de mail, of tijdens kennismakingsgesprekken -  hoe zo'n 'Personal Training nu precies in zijn werk gaat'. Als je jarenlang in (de niet altijd inspirerende omgeving van)  een sportschool aan de apparaten hebt gehangen, dan ben je ongetwijfeld benieuwd wat zo'n Personal Trainer allemaal voor je in petto zou hebben. Mijn voornaamste antwoord op die vraag is dan ook een uitnodiging om een proeftraining mee te doen.

In tegenstelling tot wat het populaire gezegde doet vermoeden, worden buikspieren niet gemaakt in de keuken. En ze worden ook niet gemaakt in de sportschool. Een fitter, strakker en gezonder lijf begint nog altijd tussen je oren!

De Samurai, de beroemde krijgers uit het oude Japan, kenden het concept 'Mushin'. Mushin, wat je zou kunnen vertalen naar 'geen psyche  / verstand', is de mentale staat waar een krijger tijdens een gevecht in zou verkeren. Mushin betekent volle aandacht voor en bewustzijn van het nu, en tegelijkertijd vrij zijn van gedachten en emoties zoals woede, angst, of onzekerheid. De afwezigheid van dergelijke gedachten geeft de krijger de vrijheid om zonder twijfel op de tegenstander te kunnen reageren. Best wel stoer, toch?

Een aantal maanden geleden ben ik weer begonnen met karate. Na jarenlang alleen maar aan de gewichten gehangen te hebben, is het zo lekker om weer eens een paar klappen en trappen uit de delen... KIIIYAAAA! Wat ik ook erg prettig vind, is de leraar ons continu wijst op de 'Bunkai', de toepassingen van de technieken. Bij veel karate scholen word er alleen maar naar de vorm gekeken: je staat een combinatie van arm- en beenbewegingen uit te voeren, alleen 'omdat de oude meesters dat ook zo deden'. Niemand die zich afvraagt waarom je dat ook zo zou moeten doen. Terwijl het waarom zo belangrijk is.

Pagina's