129 - 136 van 143

Weet je nog dat je vroeger bij een proefwerk of examen zo'n  verdacht simpele vraag kreeg? Een vraag waarbij het antwoord zo voor de hand ligt, dat je denkt dat het wel een strikvraag moet zijn.  Goede oude tijd nietwaar? Maar hier is de grap: we doen het nog steeds. En zeker als het op fitness aankomt.

Ik kwam een week of twee geleden al met een paar favoriete 'kleine puntjes voor betere oefeningen' aanzetten. Die heb je natuurlijk allemaal al geprobeerd en je staat nu dan ook te springen om nieuwe tips, tricks en details (toch?). Gelukkig ben ik de man van de details en of je er nu wel of geen behoefte aan hebt, ik heb er weer een paar verzameld. Wat kan ik zeggen, de een verzameld postzegels, ik kleine puntjes voor betere oefeningen... Print ze uit, stop ze in je sporttas en breng ze zo snel mogelijk in de praktijk!

Wat voor beeld heb jij van een Personal Trainer? Een sportlijpe cheerleader die je door je oefeningen schreeuwt? Een luxe accessoire voor mensen die teveel geld hebben? Wat het ook is, ik kan met redelijke zekerheid voorspellen dat dit beeld niet klopt. En hoe huiveriger jij tegenover een Personal Trainer staat, hoe verder je doelstellingen misschien wel van je verwijderd raken. Iedereen die serieus is over zijn fysiek, heeft baat bij goede Personal Training!

Wat voeding betreft worden wij Nederlanders steeds slimmer. Enerzijds dankzij campagnes vanuit de overheid, anderzijds aan de overkill aan kookprogramma's en dieetboeken van bijvoorbeeld Sonja Bakker en dokter Frank. Nu ben ik een groot voorstander van 'educatie', dat wil zeggen mensen slimmer en daarmee kritischer maken zodat ze niet blind in iedere hype trappen, maar teveel diepgaande informatie kan je ook overweldigen. Dus in plaats van hersendodende vraagstukken zoals de juiste verhoudingen van koolhydraten tegenover calciumrijke eiwitbronnen blablablabla, zijn er ook de wat simpelere stappen om je op te richten. Zoals etiketten lezen.

Gisteren beloofd, dus vandaag ook geleverd: deel twee van mijn tirade over het misbruiken van de Stability Ball! Ik heb gisteren al het een en ander verteld over de zogenaamde relatie tussen balans en je 'core'; mocht je het eerste deel nog niet gelezen hebben, dan is deze hieronder of via http://www.personaltraininghaarlem.nl/blog/2011/stability-ball-misbruik-deeltje-1 te vinden. Vandaag meer over hoe je een Stability Ball vooral niet moet gebruiken. Enjoy!

Een echte sportschool heeft natuurlijk zijn eigen verzameling Stability Balls. Het is een veelzijdig fitnessattribuut met een oorsprong in de fysiotherapie, waar zowel ik als mijn sporters dankbaar gebruik van maken.  En sommigen hebben nog van die vrolijke Barbapappa kleuren ook! Maar toch kom ik regelmatig in de verleiding een scherp voorwerp in zo'n koddige bal te steken...

Sommigen proberen het nog te relativeren ('goed gereedschap hangt...'), maar een bierbuik is iets waar iedere man zich voor moet schamen. De een noemt het een afdakje, ik noem het een uithangbord voor het verwaarlozen van je lichaam en gezondheid. Nog zoiets zijn 'manboobs', of vetophopingen op de borst; iets wat overigens een heel hardnekkig en vervelend probleem kan zijn (al kan een goede BH veel schelen! Sorry, flauw).

Het belangrijkste aspect van succesvolle begeleiding is zonder twijfel individualisme. Iedereen is uniek en vraagt om een persoonlijke benadering. Hoe typisch dat een activiteit als fitness, waarbij juist die individuele eigenschappen zoveel verschil maken, hier zo veel aan voorbij gaat. Mijn filosofie is dat wanneer er ergens in de sportschool iemand rondloopt met precies hetzelfde schema als jij, er een alarmbelletje moet gaan rinkelen. Tegelijkertijd zie ik bijna dagelijks hoe speciale softwareprogramma's voorgeschreven schema's uitschijten en trainers al hun sporters hetzelfde lijstje oefeningen af laten werken.

Pagina's