105 - 112 van 143

Een van mijn allereerste blogitems was 'Mythbusters', waarin ik de nodige mythes over fitness en training de kop in drukte. Hoogste tijd dus voor een nieuwe aflevering, dit keer over voeding! Ontdek de waarheid over de meerdere kleinere maaltijden per dag, de voordelen van soja en andere geaccepteerde opvattingen over voeding. Myth busting time!

En, die stopwatch al aangeschaft en een stapel handdoeken naast je sportkleding of tas gelegd? Dan is er nog een onderdeel van je uitrusting wat de spotlight verdiend. Voor al het zweet wat tijdens je training uit je lichaam komt zetten, moet er ook weer wat in. Deel 3 van 'in je sporttas' is voor de bidon!

Na vorige week al een begin met 'In je sporttas' gemaakt te hebben - ik ga er vanuit dat je inmiddels een stopwatch gekocht hebt - is het alweer tijd voor deel 2. Toen je de titel las dacht je misschien 'excuse me?', maar ik ga het toch echt hebben over het meest onderschatte onderdeel van je sportschooluitrusting: de handdoek! En hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, na het lezen van deze post vergeet je hem nooit meer in je sporttas te stoppen.

Of ik nu zelf train, of training geef, ik heb altijd een stopwatch bij me. Niet alleen omdat het zo mooi 'American High School gymleraar' staat, maar omdat tijd op zoveel manieren in je training terug komt. Heb je daar geen oog voor, dan is dat niet alleen zonde, het kan zelfs je resultaten tegenwerken. Daarom trappen we het eerste deel van mijn nieuwste hersenspinsel 'In je sporttas' af met een paar hele goede redenen om een stopwatch, horloge of de timer op je iPod in je sportschooluitrusting op te nemen!

Als je regelmatig een sportschool bezoekt, dan heb je daar waarschijnlijk ook een goede reden voor: een doelstelling. De laatste keer dat je die doelstelling echt onder woorden hebt gebracht, is waarschijnlijk bij de intake met een instructeur. Maar heb je naderhand ooit nog eens bij die doelstelling stil gestaan? Er eens goed naar gekeken en over nagedacht? Een doel stellen is niet iets wat je even bij de intake oprakelt en vervolgens 'vergeet'. Het is een belangrijk, zelfs onmisbaar onderdeel van je training.  

En, nog steeds de herfstblues? Het kan altijd nog erger. Zo gaan er vanaf morgen zo'n 40.000 mensen, vier dagen lang, vrijwillig door wind en regen op wandeltocht. De Nijmeegse Vierdaagse dus. Ondanks dat 50 kilometer niet een afstand is die je iedere dag loopt, doen veel sporters altijd een beetje lacherig over 'wandelen'. De marathon van Amsterdam of Egmond rennen vinden we een stuk bewonderenswaardiger. Misschien eens goed om te kijken naar de voordelen van een simpel stuk wandelen?

Volgens de kalender zitten we midden in de zomer, maar een snelle blik uit het raam is genoeg voor zo'n gare herfstdip. De groeten zon, hallo vitamine D tekort. Met deze sombere weersomstandigheden is het heel verleidelijk om ramen en deuren te vergrendelen en zo veel mogelijk in je bedje te blijven liggen... Maar er moet natuurlijk wel gesport worden (oh ja, werken schijnt ook best belangrijk te zijn). Daarom weer een stukje motivatie om je toch door alle windvlagen en regenbuien naar de sportschool te krijgen.

Er zijn van die dingen die door je hoofd spoken, maar die eigenlijk te klein, kort of vluchtig zijn om een hele blogpost aan te wijden. En om ze toch met de rest van de wereld te delen, heb ik er eens een paar in een van-alles-wat blogpost gezet. Lees, en huiver!

Pagina's