97 - 104 van 143

Een van mijn favoriete gezegdes over fitness: er zijn geen slechte oefeningen, alleen slechte lichamen. In een wereld vol onkunde en gebrek aan inzicht over training, worden veel goede oefeningen afgeraden en zelfs verbannen uit de sportschool. Omdat ze slecht zouden zijn voor je rug, voor je knieen, je nek, raamkozijnen, aandelen blablabla... Toch vreemd dat die bewegingen achter de oefeningen, wel gewoon in ons systeem zitten. Misschien zijn niet de oefeningen, maar wij zelf wel het probleem?

Dat we tegenwoordig in zo'n mooi fitnesscentrum aan ons lichaam kunnen werken, hebben we grotendeels te danken aan het good ol' gewichtheffen en bodybuilden. Toch is krachttraining een behoorlijke tijd - laten we zeggen, de pre Bootcamp en Crossfit periode - het lelijke eendje van het moderne fitness geweest. Gelukkig komt wijsheid met de jaren, en langzamerhand begint krachttraining dan eindelijk de aandacht te krijgen die het verdient. Maar we hebben nog een lange weg te gaan...

Het lijkt er op dat de zomer inmiddels wel op zijn eind is (niet dat die zomer ooit is begonnen...), en iedereen weer langzaam de weg naar de sportschool weet te vinden. Op naar het najaar en, voor je het weet zijn ze er weer, de feestdagen. En tot die tijd is het dus weer trainen geblazen, vaak met onvrede over hoe ons lijf er afgelopen zomer weer uitzag als (onbewuste) motivatie. Over motivatie gesproken... Om het komende najaar recht op je doel af te kunnen gaan, hier 8 snelle maar o zo praktische tips om die motivatie erin te houden.

Je kan iets nog zo graag willen, maar als je geen stappen neemt, zal je het nooit krijgen. Misschien heb je, in je strijd tegen de kilo's, de beslissing genomen om (ik noem eens wat) de hulp van een dietist of Personal Trainer in te roepen. Top, maar zolang je de eerste afspraak met zo'n professional nog niet gehad hebt, sta je nog steeds achter. Of misschien ben je voornemens om te stoppen met roken. Maar dan wel na je verjaardag, die over drie weken is, en die je waarschijnlijk in je rokerige stamkroeg gaat vieren.

In mijn laatste blogpost toonde ik al mijn solidariteit met de wat langere, dunnere sporters onder ons, met een paar specifieke adviezen voor het 'ectomorfe' lichaamstype. Waren die adviezen vooral een paar simpele, universele wijsheden, vandaag heb ik een paar 'leuke' manieren om je oefeningen zwaarder, en daarmee beter te maken. Laat je er niet door afschrikken, maar hoe moeilijker je het jezelf als lange Jan weet te maken, hoe beter het juist is voor je spierontwikkeling. Lees en huiver!

Door mijn bouw is het voor mij redelijk makkelijk om spieren op te bouwen. Zo ben ik met mijn 1.75 centimeter niet al te lang, en heb ik een brede botstructuur rond mijn schouders; een 'mesomorf', als je mijn lichaamstype met een duur woord wilt omschrijven. Heel wat anders dan de 'ectomorf', de lange en dun gebouwde persoon die vaak urenlang loeihard moet trainen voor het kleinste beetje spiermassa. Ik kan alleen maar raden hoe frustrerend dat voor een 'lange Jan' moet zijn. Gelukkig hebben die moeilijke gevallen vaak mijn voorkeur, en met de aanpak die ik je uit ga leggen kan ook de langste slungel een mooi stel spieren kweken.

Als je maar lang genoeg in sportscholen en fitnesscentra rondloopt, word je vanzelf immuun voor al de stompzinnigheid die je daar tegenkomt. Wachtrijen voor de Chest Press en Ab Roller, buikspiertrainingen van een half uur, Squats op een Bosu bal maar dan wel in de Smith Machine... Ik kijk nergens meer van op. Maar toch zijn er van die momenten dat je het gewoon echt niet meer trekt; dan heb je binnen zo'n korte tijd zoveel tranentrekkende praktijken moeten aanschouwen dat het aan je begint te knagen. En dan moet die frustratie eruit!

Voor de fitnesshype van het moment heb je geen sportschool nodig.  De juiste sportkleding, goede schoenen, en genoeg asfalt zijn meer dan voldoende voor een ouderwets stuk hardlopen. In de frisse buitenlucht, zonder lidmaatschap aan je conditie en lichaam werken, wat wil een sporter nog meer? Blessures misschien? Of een minder aantrekkelijke fysiek? Waarschijnlijk niet, maar toch zijn dat vaak de beloningen voor al die kilometers. Hoe goed is hardlopen nu echt voor je?

Pagina's