89 - 96 van 143

Ah, Hollywood... Glitter, glamour... Wie zou er niet een dag een filmster willen zijn. Of, als dat niet haalbaar is, misschien als een filmster willen trainen? Toen een paar jaar geleden de actiefilm '300' in de bioscoop draaide, ontketende dat een nog altijd populaire fitnesshype. Iedere man wilde weten hoe de acteurs aan zo'n gespierde gladiatorenfysiek waren gekomen, en al snel kon je op internet en in tijdschriften de heuse '300 workout' vinden. Opdrukken was opeens weer 'Spartaans' en de Leg Press werd vervangen door het op- en afspringen van stepbankjes.

Vraag: Ik ga binnenkort 2 keer per week hardlopen (voorbereidingen voor een halve marathon in 2012). Daarnaast wil ik twee keer per week naar de sportschool voor krachttraing. Mijn doel is kracht, vetverbranding/spierdefinitie of een combinatie (ik had eerst opbouwen van meer spieren maar dit lijkt me niet handig in combinatie met hardlopen, of wel?)


Zou je kunnen aangeven welke workouts (met oefeningen) ik die 2 dagen zou kunnen doen?


Toen ik vorige week mijn eerste indruk van het RTL4 programma 'Obese' op dit blog zette, had ik nog geen idee hoeveel mensen er naar gekeken hadden. Maar afgaande op alle reacties die ik op dat ene blog-item gekregen heb, zijn het er heel wat geweest. Zelfs Danny, hoofdpersoon uit de eerste aflevering, heeft de moeite genomen om op het item te reageren. Nogmaals dank, Danny! Toch heb ik nog altijd mijn bedenkingen over de begeleiding van de deelnemers aan het programma; het trainen van (extreem) zwaarlijvigen gaat veel verder dan domweg calorieen fikken. Misschien wel handig om te vertellen, hoe ik dat dan zou doen.

Na een weekje 'gedwongen rust' door technische problemen, eindelijk weer een nieuwe update. Een ding scheelt: als je PC er geen zin in heeft (en je ogen zijn verdoofd door de lettertjes in je studieboeken), dan heb je altijd nog de TV om op terug te vallen. En zo zat ik gisteravond uiteindelijk voor de televisie, afgestemd op RTL4 voor hun nieuwste programma 'Obese'.

Time flies when you are having fun! Aanstaande zaterdag, 24 september is het alweer 29 jaar geleden dat ik in al mijn onschuldigheid op de wereld werd gezet. Nu moet ik zeggen dat ik heel weinig geef om verjaardagen; sterker nog, het is dat familie, vrienden en sporters me er op wijzen, anders zou ik mijn eigen verjaardag gewoon vergeten. Maar, om het dit jaar toch een beetje te vieren, een kadootje van mij naar jullie!


Wil je aan je fysiek en conditie werken, maar heb je helemaal geen zin om dat in een muffe, bedompte sportschool te doen? Dan is 'Bootcamp' misschien wel net wat je zoekt. Deze nieuwe fitnesshype doe je (meestal) buiten, in groepsverband en onder leiding van een 'drill instructor', met als doel het zo snel mogelijk verbeteren van je conditie, spierkracht en lichamelijke vorm. Tenminste, dat zou de bedoeling moeten zijn.

Sommige dingen moet je blijven benadrukken, anders worden ze net zo gemakkelijk weer vergeten. Zo is het onderwerp 'spierpijn' weleens op dit blog langsgekomen, maar dan lees of hoor ik toch weer iets wat me triggert er opnieuw wat over te zeggen. Spierpijn is zo'n simpel gegeven, maar toch lijkt de gemiddelde sporter er maar weinig van te begrijpen. Tijd voor de nodige educatie...

Zoals de Engelsen het zeggen: 'if you are not assessing, you are guessing'. Als je jezelf wilt verbeteren, of het nu om je strandlijf, spierkracht of conditie gaat, dan zal je moeten testen en meten. Je wilt toch weten waar je staat, en of je vooruit komt? Maar kijk eens naar de testen die je als onderdeel van de intake op een gemiddelde sportschool moet doorlopen, en vraag jezelf eens af waar dit nu eigenljk allemaal goed voor is. BMI? Sit-ups? Fietsen? Niet iedere test is even zinvol; lees, en huiver!

Pagina's