3 Reacties

  1. Martijn
    11:19 AM - 18 mei, 2015

    Beste trainer. Met grote belangstelling heb ik uw blog gelezen. Goed dat u over functional training heeft nagedacht. Dat moet u meer doen. Inderdaad, functioneel wordt de training als het aansluit bij het bewegen in het dagelijks leven. Maar verder moet u nog wat meer achtergrond studie doen. Denkt u dat dat een boodschappen tas optillen of een kind dragen geen complexe bewegingen zijn? Het ziet er misschien eenvoudig uit, maar er komen heel wat bewegingen bij kijken. Vooral wordt er heel veel stabiliserende activiteit gevraagd. Bijvoorbeeld het rechthouden van de romp of de knie om rechtop te blijven staan tijdens het dragen van de tas. Juist deze bewegingen kun je goed trainen op een onstabiele ondergrond dus bijvoorbeeld met een bosuball of een ander volgens u "circus atribuut" . Bij dit soort oefeningen worden veel functionele spiergroepen gelijk getraind om de balans te houden. Waarom denkt u juist dat deze oefeningen in de revalidatie gebruikt worden? Ik zou zeggen probeer eens wat uitdagende oefeningen uit en blijf niet bij "domme" apparaat training. succes!

    Reply
  1. Robin van Tintelen
    01:18 PM - 18 mei, 2015

    Hallo Martijn,

    dank je wel voor je reactie. Een paar dingetjes, als eerste over de achtergrond studie die ik meer zou moeten doen. Ik ben gecertificeerd via meerdere internationale instituten en kenniscentra, waaronder NASM en Functional Movement Systems. In deze opleidingen heb ik heel veel geleerd over functioneel trainen, maar het staan op bijv. een Bosu bal ben ik nooit in hun boeken of workshops tegen gekomen; sterker nog, het doen van oefeningen op een instabiele ondergrond word - buiten een HELE SPECIFIEKE revalidatie setting - ten sterkste afgeraden. Dit heeft te maken met het respecteren van hele simpele trainingsprincipes, zoals specificiteit en 'ground reactive forces'. Met alle respect, maar ik heb waarschijnlijk een veel beter begrip van functioneel bewegen en de bijbehorende trainingsmethodiek dan jij dat hebt. 

    Je hebt het over 'domme apparaat training' die ik zou doen, terwijl je geen idee hebt hoe ik mensen train. Ik heb dan ook geen behoefte om een discussie met je te voeren, en ga dat dan ook niet doen. Wat ik je wel aan zou willen raden, is om wat meer achtergrond studie te doen. Bezoek eens de site van Functional Movement Systems, of Google eens op trainers als Mike Robertson en Dean Somerset, ik denk dat er een wereld voor je open gaat. Succes!

    Gr. Robin

    Reply
  1. Bokscoach
    02:28 PM - 26 mei, 2016

    Beste, Met veel plezier uw artikel gelezen. Ik kom zelf uit de vechtsport en geef ook boksles,de term functioneel trainen wordt door ons gebruikt voor bewegingen / oefeningen die voor meer explosiviteit, flexibiliteit en core strenght zorgen. Denk hierbij aan squats (uiteraard) Kettlebell oefeningen, TRX, Pullups, deathlift etc. Die uiteraard ten goede komen bij beoefenen van vechtsport. Dit is al een hele ontwikkeling aangezien mijn bokscoach vroeger altijd zei, "geen krachttraining doen, daar word je langzaam van". Ik heb mij altijd afgevraagd of dit een goede benaming is voor de training die wij aanbieden. En in het verlengde daarvan stel dat het doel fit/strak/sterk worden is. Zijn alle boven genoemde oefeningen dan niet functioneel? Benieuwd naar uw visie hier op.

    Reply

Reageren