5 Reacties

  1. Henk
    11:56 AM - 10 juli, 2012

    Ik loop net met de gedachte en werkelijke intentie om weer te gaan hardlopen.... Nadat ik er 2 jaar geleden met gestopt ben omdat er een pees opspeelde aan de binnenkant van mijn enkel en ik pijn onder de voet kreeg. Ook warmte.. Ook toen was ik daarvoor al een keer gestopt om dezelfde redenen en weer gestart na een jaar.... Dusss. En ik heb jouw mening wel hoog zitten omdat ik je schrijven altijd beoordeel als zeer kundig en komend vanuit grondige reeele basisprincipes of noem het kunde en gedegen ervaring.. en de juiste intenties. Toch mis ik voor mezelf het intensievere zo natuurlijke gevoel van rennen in de frisse natuur. Maar zeker de eerste keren herinner ik me van de vorige herstarts.. Hardlopen komt zeer belastend over in het begin.. Maar ik ben dat wel een beetje nodig want in de fitnes (2 x per week) is alles zo rechtuit, gebalanceerd, zonder snelheid, en zo smooth. Hardlpen geeft forse klappen (kun je iets sturen) waarvan ik pas las dat het net zulke belasting geeft op je wervels als met gewicht squatten. En squatten doe ik niet.. in mijn simpele fitness regiem omdat ik gevoelig voor rugblessures ben in meer gecomplisserdere bewegingen als squats en deathlifts, etc. Dus dat vermijd ik in de fitnes en dus denk ik dat ik die bealsting van mijn skelet beter kan opzoeken bij dat hardlopen. Mooi in de natuur. Is dat zo'n slecht idee. ZO als ik dat nu in mijn stomme kop heb zweven nu !! Zelfs na twee keer al een slechte repetitie gehad te hebben.... Ergens denk ik dat ik het met iets sterkere kuiten door gerichtere training in de fitness... Nu mijn peesproblemen langs de enkel en de uitstraling naar de voet voor ben !!! Is dat wishfull thinking.. Of is het toch beter om dat hardlopen uit mijn hoofd te branden !!! Ik heb geen overgewicht (1.88 m 85 kilogram, 42 jr) . En ga niet meer dan 5 kilometer lopen. Wandelen en een beetje hardlopen alternerend.. Misschien een boompje pakken voor een pull-up. Een hekje voor een inverted row. Een setje opdrukken !!! Prive bootcamp. Low intensity Hoe gek is dit Rob... in deze context. Misschien kun/wil je er iets over zeggen... Groeten, Henk

    Reply
  1. Robin van Tintelen
    02:57 PM - 10 juli, 2012

    Hi Henk,

    dank je voor de aardige woorden! Ik ben zelf geen hardloper, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het prettig vinden om te doen, zeker als je mooie natuur in de buurt hebt. Mijn kritiek die ik in dit blogitem lever is dan ook gericht op hardlopen om af te vallen. Als overgewicht voor jou geen issue is, dan denk ik dat je met specifieke training gericht op blessurepreventie het hardlopen misschien wel weer kan oppakken en uitbouwen. Ik kan je alleen niet zomaar wat oefeningen aanraden omdat ik niet weet waar jouw 'zwakke punten' zitten. Woon je in (de omgeving van) Haarlem?

    Gr. Robin

    Reply
  1. henk
    09:40 PM - 10 juli, 2012

    Nee, Haarlem is ver vanuit Overijssel. Maar bij de fitness hier hebben ze wel een loopgroepje met een deskundige ervaren (65+) begeleider. Wellicht moet ik eens een keertej meelopen. Verder heb je gelijk. Mijn vraag is ook een onmogelijke. Terwijl je schrijven ook heel duidelijk was in het punt dat je maakte.. Overgewicht is bij mij geen issue zoals jouw insteek wel was. Ik ben vanmiddag ook meteen even gaan "hardlopen" in het bos op de zandgrond. 200 passen op tempo en dan weer wandelen en dan weer huppelen. En zoals je zegt kan ik dat gaan uitbouwen maar zal niet meer dan 4-5 kilometer worden en ook niet een duurrrrr-loop. Ik sta rechts ietsjes korter op mijn benen en heb er een kleine zool-correctie (0,5 cm) van de posturaal therapeut voor. Het verschil zit hem in het onderbeen "denk ik" want mijn knieschijf staat wat lager.. Het gevoel in de kracht in de voet enkel is ook anders.. Volgens mij mist er een bepaalde stabiliteit/kracht in. Dus ik heb er weinig vertrouwen in dat dat met spieren op te vangen is. Voorzichtig mee omgaan en niet echt HARD-lopen. Er geen sport van maken. Andere vraag aan jou die wel van toepassing is.. Andere weblogs of websites bieden de mogelijkheid om je aan te melden voor de niuwsbrief... dan krijg je automatisch nieuwe updates.. Nu moet ik regelmatig checken of je iets geschreven hebt. Zie ik die mogelijkheid over het hoofd of is dat iets wat je om redenen niet wilt. Zoals gezegd wat je schrijft is helder en to the point en niet te veel en niet te weinig. En gewoon puur relevant. Het allerbeste gewenst

    Reply
  1. Robin van Tintelen
    11:08 PM - 11 juli, 2012

    He Henk,

    ik denk dat je ondanks dat kleine beetje lengteverschil tussen links en rechts toch heel veel baat kan hebben bij gerichte training van je onderlichaam. Denk dan vooral aan de heupspieren (voor, zij, en achterkant) en de spieren in het onderlichaam. Ik weet niet waar in Overijssel je woont, maar ik weet dat er in die buurt een paar fysiotherapeuten zitten die geschoold zijn in het screenen van bewegingen volgens de Functional Movement Screening methode. Ik gebruik veel van die methode in mijn eigen coaching en weet uit die ervaring dat er heel veel mogelijk is als je weet waar je naar moet kijken. Kijk anders even op http://www.functionalmovement.com/en/experts, daar is het zo op te zoeken of er eentje bij jou in de buurt zit.

    Wat betreft melding krijgen van nieuwe updates: mijn webdesigner heeft wel iets van RSS op de site gezet (zie het oranje icoontje rechts bovenin) maar ik heb geen idee hoe en of dat uberhaupt werkt... Nu gaat mijn site nog voor het eind van de zomer op de schop, ik speel nog met de gedachte over een nieuwsbrief maar op dit moment is er dus geen mogelijkheid je ergens voor aan te melden. Maar ik neem het mee in de planning voor de nieuwe site!

    Gr. Robin

    Reply
  1. henk
    12:07 PM - 13 juli, 2012

    Ik vond twee adressen in overijssel, in Albergen en Hengelo. En heb enkele teksten en video's op de site van Gray Cook gezien. Heeft iets weg van een blog die ik volg van een dr. Steve in Amerika die werkt met het lower and upper crossed syndrome.. Die denkt ook vanuit de gedachte van hoe we in de basis onze bewegingen verkrijgen als baby !! Hij zegt niet dat je volgens een ideaal vooropgezet beeld een "ideale" lichaamshouden moet aannemen... Maar "push away from your supportpoints". Zodat het lichaam "vanzelf"zijn meest efficiente posture vindt (herkent) om de tegenwerkende krachten te overwinnen. Hij is niet gericht op krachtsport. Maar begint ook met flexbiliteit en bv. op een been staan. Balans vinden. Organic posture. Zie bv. : http://www.gettoyourcore.com/the-best-hip-exercise-ever-plus-virginia-inspired-organic-posture/ Wel, ik hoop dat je zo'n automatische neuwsbrief organiseerd dat iedere passant zich eenvoudig kan abonneren. Zodat je meer gelezen wordt. Ook al denk ik dat al zou af en toe je denken eens krachtig condenseerd in een goed artikel op je blog.. Alleen voor je eigen vorming al we de moeite waard is.

    Reply

Reageren