8897 Reacties

  1. Ronny Sudiono
    04:14 PM - 18 januari, 2016

    VO2-max is de (relatieve) hoeveelheid O2 die iemand kan transporteren en metaboliseren en wordt vaak uitgedrukt in [ml/kg/min]. Dus hoeveel ml zuurstof kun je verwerken per kg lichaamsgewicht gedurende 1 minuut. Mijn vraag: Je hebt hier over 170% VO2-max. Stel dat die van mij bijvoorbeeld 40 [ml/kg/min]. Je praat in je artikel alsof de VO2-max een of andere maat is voor de zwaarte/moeilijkheidsgraad van een inspanning, en dat begrijp ik niet want hoe doe je dat dan (op 170% van je VO2-max) fietsen?

    Reply
  1. Robin van Tintelen
    01:53 PM - 21 januari, 2016

    Hi Ronny,

    voor het antwoord op je vraag verwijs ik je graag naar dit topic op een andere site: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=118788951

    Waarbij ik (in alle eerlijkheid) moet zeggen dat het kwantificeren van zoveel procent van een bepaalde formule niet echt mijn interesse heeft ;-) Het punt wat ik wilde maken, en wat het hoge percentage ook aangeeft, is dat 170 % vertaalt naar een zeer zware conditionele inspanning, die je niet bereikt door het doen van Push Ups of Jump Squats - d.w.z de 'Tabata' zoals die nu in de plaatselijke Bootcamp word gedaan. Die 170 % procent is overigens geen getal wat ik zelf heb bedacht, maar wat ook in de originele studies naar het Tabata protocol terugkomt. 

    Ik hoop dat ik je vraag daarmee heb kunnen beantwoorden!

    Gr. Robin

    Reply
  1. Ronny Sudiono
    11:05 AM - 22 januari, 2016

    Hoi Robin, Bedankt voor je reactie! Wat ik bedoel is: hoe kan ik weten als ik aan het trainen ben dat ik in de 170% van mijn VO2-max zit? Heb ik een apparaat nodig die dat constant meet? Je vertelde dat je op de hometrainer dit kon doen, zit dat apparaat alleen vast aan een/de hometrainer of kunnen we dat ook gebruiken bij andere oefeningen zoals deadlifts, thrusters, burpees, squats enz? Dit brengt me op een andere vraag: is er een lijst bekend die aangeeft hoe zwaar een oefening is ten opzichte van een andere oefening, dus waarschijnlijk gebruik makend van een referentie oefening? Jouw 3 punten over de Tabata is duidelijk hoor, mooi beargumenteerd en ondersteund! Ik neem ze over en zal jouw naam bij mijn verhaal noemen als degene die hiermee eerst kwam.

    Reply

Reageren