Beginnen met Intermittent Fasting

De nieuwste en heetste dieethype draait niet om superfoods, minder koolhydraten of plantaardig eten. Het gaat om (tromgeroffel…) helemaal niet eten. Bij ‘intermittent fasting’ – vertaling: vasten met tussenpozen – wissel je periodes van eten af met periodes van, nou ja, niet eten. Simpel! Geen superfoods, MyFitnessPal of ‘meal prep’ nodig. En dan heeft het ook nog eens voordelen voor zowel je gezondheid als gewichtsverlies. 

Waarschijnlijk dat je deze blog leest met wat voorkennis over intermittent fasting (IF). Ik ga je dan ook niets vertellen over die voordelen. Waar je waarschijnlijk wel benieuwd naar bent, is hoe je met IF moet beginnen – en of het iets voor jou is. Want het concept is misschien simpel, maar daadwerkelijk een langere periode zonder voedsel gaan kan moeilijker zijn dan je denkt. 

En: intermittent fasting is ook niet voor iedereen. Ben je bijvoorbeeld in verwachting, net bevallen en / of geef je borstvoeding? Dan is het niet voor jou (en je baby). Ben je heel erg actief, in de vorm van fysiek werk of een streng trainingsregime? Dan ga je waarschijnlijk, net zoals een zwangere vrouw, ook niet goed op periodes van niets eten. Ervaar je op dit moment veel stress? Voor jouw lichaam is vasten ook een vorm van stress, en een die het er niet nog eens bij kan hebben. 

Oh, en ben je geneigd om na het missen van een maaltijd als een bezetene door je ijskast te razen of op een andere manier te overcompenseren? Ook dan is vasten waarschijnlijk niet geschikt voor je. De voordelen die vasten voor je gewicht en gezondheid zou hebben ga je niet plukken wanneer je later alsnog teveel eet. 

Maar mocht je niet zwanger of net bevallen zijn, niet te veel bewegen, niet te veel stress en een gezonde relatie met eten hebben, dan zou IF iets voor jou kunnen zijn. 

Al zal je er waarschijnlijk niet heel goed aan doen om zomaar en zonder ‘ervaring’ een dag helemaal niets te eten. Je zal het eerst moeten ervaren – ook omdat je dan makkelijker kunt bepalen of het echt iets voor je is – en eraan moeten wennen.

De onderstaande strategieën zijn (in de volgorde van beschrijving) dezelfde drie die ik mijn sporters die vasten willen proberen meegeef.  Grote kans dat dit voor jou ook nut zal hebben. Let’s go!

 

-Eet 3 maaltijden per dag, zonder snacks. Hoewel ik niet snel iemand in de richting van het ‘echte’ vasten zal duwen – om de simpele reden dat het vaak niet nodig is – is dit een advies wat ik zo’n 75 procent van mijn sporters meegeef. Het idee is om ontbijt, lunch en diner te eten, met tussenpozen van 4-6 uur waarin je verder niets wat calorieën bevat tot je neemt.

Dat lijkt misschien simpel, en het klinkt waarschijnlijk lang niet zo ‘spectaculair’ als andere Intermittent Fasting protocollen. Maar wat veel mensen onderschatten is hoeveel eten ze op een dag wel niet langs zien komen – en hoeveel daarvan zich ook een weg naar hun mond weet te vinden. Denk aan die melk en suiker in je koffie, het korstje brood wat je kind heeft laten liggen en dat dropje uit de snoeppot. 

Waar dit voornemen om 3 maaltijden per dag te eten goed bij helpt is het jou bewust maken van hoeveel je buiten die grote maaltijden om wel niet eet (of zou willen eten). Daarmee leer je veel over hoe het concept van vasten jou in de praktijk bevalt, en of het iets is wat je toe zou kunnen passen – of uit kan breiden. Al is dit voor veel mensen de enige vorm van ‘vasten’ die ze ooit nodig zullen hebben. 

 

-Sla een maaltijd over. Jaja, ik weet het: ‘nooit je maaltijden skippen!’. Welnu: laat dat nu precies zijn wat je met IF doet. Yeah, fuck the rules!

Ook als je verder niet voornemens bent om iets met IF te gaan doen (maar wel leuk dat je dan toch de moeite neemt om dit blog te lezen), is het overslaan van een maaltijd toch iets wat je zou willen proberen. Geen zorgen: in tegenstelling tot wat je elders op het internet leest, zal je hier niet je volledige hormoonhuishouding of stofwisseling mee ontregelen. Wat het je wel op kan leveren, is een gevoel van ‘vrijheid’. 

Want soms heb je in alle hectiek en haast van de dag gewoon echt geen tijd of mogelijkheid om een volwaardige maaltijd te nuttigen. Dat dan toch proberen te doen kan leiden tot (meer) stress en het maken van slechtere keuzes – denk aan de stop bij het tankstation voor een klef broodje bal en een Snickers, ‘omdat je wel iets moet eten’. 

Als je – uit ervaring – weet dat het echt geen ramp is om een keer je lunch te missen, dan geeft dat vaak een stuk meer rust. Rust die je later kan gebruiken om alsnog gezonde keuzes te maken. 

Maar, let wel: een belangrijk uitgangspunt bij het overslaan van een maaltijd is dat het ook echt met die intentie gebeurd. In alle stress en drukte van de dag vergeten om te eten is wat anders dan er bewust voor kiezen om vandaag niet te lunchen. In het eerste geval is de kans op overcompensatie (lees: extra veel eten tijdens de avonduren) ook een stuk groter. Bewust ervoor kiezen om niet te eten betekent ook het accepteren van bepaalde gevolgen – zoals honger. 

 

-Het 24 uur experiment. Heb je de voorgaande stappen doorlopen en gingen die je goed af? Dan ben je waarschijnlijk klaar en in staat om aan het ‘echte werk’ te beginnen: een hele dag vasten. Het idee is simpel: vanaf het ontbijt / lunch / diner van vandaag eet je niets tot aan het ontbijt / lunch / diner van morgen. Easy!

24 uur niets eten is een van de bekendste IF protocollen. Maar het doel is (nog) niet om ‘echt’ met Intermittent Fasting te beginnen. Voor nu wil je het, in de eerste plaats, als een experiment zien. Het ‘doel’ is om te ontdekken wat zo’n dag zonder voedsel met je doet: hoe reageer je hierop, fysiek en mentaal? Is vasten iets wat voor jou zou kunnen werken?

Wees je daarbij ook bewust van de mogelijkheid dat die dag vasten je niet goed zal bevallen. Mocht dit het geval zijn: geen zorgen! Je bent immers aan het experimenteren, en alles wat je ervaart – hoe onprettig ook – is informatie. 

 

Heb je alle drie de bovenstaande strategieën geprobeerd? Dan heb je een goed idee gekregen van of en hoe Intermittent Fasting voor jou kan werken. En als het voor jou lijkt te werken, dan heb je er alvast een goed begin meegemaakt. Wil je begeleid worden bij het vasten of het op een andere manier veranderen van je eetgewoontes? Neem dan contact met me op voor meer informatie!

 

 

 

Leave a Comment