5 tips om minder te eten

Een snelle update voor vandaag, maar wel eentje waar je vanavond nog wat mee kunt. k heb nog niet zo lang geleden een betoogje gehouden over hoe we graag de ingewikkelde en omslachtige oplossingen voor onze problemen zoeken. Zoals wetenschappelijk onderbouwde bloedgroepdiëten in plaats van minder eten in onze mond stoppen. Echt, stop daarmee! Om je te helpen met die simpele stap van minder eten, hier 5 simpele tips om je dat ook daadwerkelijk te laten doen.


1: Drink meer thee


Honger of trek is vaak dorst in vermomming. En daarom is veel drinken zo’n waardevolle tip als je minder wilt eten, mits het water of thee is. Het drinken van thee is bovendien in een heleboel culturen een klassieke manier om een hongergevoel te onderdrukken. Mocht je dit voorbeeld willen volgen, ga dan voor theesoorten zonder cafeïne , zoals munt en kruiden.


2: Laat het eten op je bord elkaar niet aanraken


Ja, dat lees je goed. Je stukje vlees mag de groente en rijst niet aanraken. Doen ze dat wel, dan komen er via specifieke chemische reactie stofjes vrij die de vetverbranding negatief kunnen beïnvloeden. Nee, dat lieg ik. De kracht van dit trucje is dat er meer ruimte op het bord overblijft, en jij dus minder eten op je bord hebt liggen. En hoe minder op je bord, hoe minder te eten. Easy!


3: eet met je zwakke hand


Je weet waarschijnlijk wel dat je rustig moet eten, maar denk je daar aan als je eenmaal aan tafel zit? Juist. Een betere tip om langer over je maaltijd te doen is eten met je zwakke hand. Ben je rechtshandig, hanteer je vork dan met links en vice versa. Hoe langzamer je eet, hoe eerder je verzadigd bent en hoe minder er op je buik valt op te slaan. Ook weer easy!


4: Eerst je groente, dan je vlees, dan de rest


Dit is een bijzondere tip; er gaan namelijk verhalen de ronde dat je met deze volgorde van eten koolhydraten minder snel als vet op zou slaan.  Hoe dit dan zou moeten werken is me op dit moment nog niet duidelijk, maar het is sowieso een goede tip om minder te eten. Groentes bevatten namelijk heel veel vezels, die een verzadigd gevoel geven. De eiwitten in vlees, vis en gevogelte doen dat ook, dus heb je eenmaal je groentes en vlees achter de kiezen dan zijn die lonkende gebakken aardappeltjes niet zo bijzonder meer.


5: Eet biologisch en onbewerkt


Ik heb al eens eerder verteld over de kunstmatige toevoegingen die in een doorsnee supermarktproduct zitten, en wat voor uitwerkingen deze chemische bende op je lichaam kan hebben. Zo zijn er kunstmatige toevoegingen die via het ontregelen van bepaalde hormonen een hongergevoel in de hand werken. Met andere woorden, je stopt je vol met supermarktvoedsel maar blijft een knorrende maag houden. Weer een reden om biologisch en onbewerkt voedsel te eten. Dump de cornflakes met chocoladerozijnen  (geen idee of dit ook bestaat, waarschijnlijk wel) en frisdranken, en ga voor havermout en kraanwater.


 Alstublieft. Dan ga ik me nu voorbereiden op de voetbalwedstrijd Nederland – Brazillië die vanavond gespeeld gaat worden. Ik ben eigenlijk helemaal geen voetballiefhebber maar ik heb nog nooit in zo’n korte periode zoveel televisie gekeken als het WK in Zuid-Afrika vorig jaar. Dus om dat vanavond weer eens te herleven 🙂 En bedenk: liever komkommer dan chips!

Comments
  • hvemmerik

    ik vond het goede tips maar
    ik vond het goede tips maar ik heb een ander prooibleem ik ben 42 ik zauw heel graag op les gaan ik schaam me dat ik niet mee kon