3xC: Concentratie

‘Obstacles are what you see when you take your eyes off the goal’ – Vince Lombardi

Doelen stellen is makkelijk. Maar er naar handelen, dat is heel wat anders… Want bij het veranderen van je figuur komt nogal wat kijken. Blik op oneindig en gaan, in de hoop dat je vanzelf tegen je doel aanloopt, heeft dan ook weinig kans van slagen. Nee jonge Yedi, het bereiken van een doel vraagt om concentratie!

Concentratie – ‘focus’, voor de Engelsen onder ons – helpt je verleidingen te weerstaan, je gedrag te veranderen, en recht op je doel af te blijven te gaan. Het komt op de meest uiteenlopende manieren in je zoektocht naar een beter lijf terug. Maar het principe is steeds hetzelfde: hoe duidelijker hetgene wat je voor ogen hebt, hoe makkelijker het is om je er op te kunnen concentreren.

Een veelgehoord advies voor zowel vetverbranding als spierontwikkeling, is meer eiwitten binnenkrijgen. Duidelijk genoeg, maar wat kan je doen om dit advies ook echt in de praktijk te brengen? Hoe ga je voldoende goede eiwitten binnenkrijgen als je, bijvoorbeeld, de hele dag op kantoor zit te stressen en de bedrijfskantine niets met voedingswaarde verkoopt?

Omdat plaatjes altijd leuk zijn, vind je hieronder een hele mooie van twee flitsende cirkels. Laat dit kunststukje gerust eens een minuutje op je inwerken…

De grote cirkel springt natuurlijk het meest in het oog, en je zou denken dat het ook makkelijker is om je daarop te concentreren. Ik zeg: probeer het eens.

Valt tegen? Omdat je zoveel hebt om naar te kijken, is het erg moeilijk om (lang) je aandacht op die grote cirkel houden. Het is juist die kleine cirkel waar je veel makkelijker op kunt concentreren.  En zo werkt het ook met het behalen van een doelstelling. Je wilt die grote ambities en algemene richtlijnen vooral klein, duidelijk en behapbaar maken.

Dat begint al met het formuleren van je doelstelling. Met de zomer voor de deur, ben je waarschijnlijk weer voornemens ’terug in vorm’ te komen. Een nobel streven, maar net iets te vaag om een echte doelstelling te kunnen zijn. Want wat is die vorm precies? Is het een streefgewicht, of een figuur wat je nog op een oude vakantiefoto hebt staan? Kan je die vorm meten of controleren?

De eerste stap is dan ook altijd die concrete doelstelling. En tenzij je 10+ kilo aan overgewicht meedraagt, is een getal op de weegschaal daar niet geschikt voor. Ga liever voor die spijkerbroek die je niet meer past, of een foto van hoe slank en strak je er vijf jaar geleden op het Spaanse strand bij liep. Dit zijn tenminste dingen met betekenis, waar je misschien ook een bepaald gevoel bij hebt.

En hier komt een onmisbaar stukje ‘mindset’: dat doel moet je in de eerste plaats zien als een uitkomst. Het is een gevolg van allerlei stappen die je in het dagelijkse leven hebt genomen. Controle, de 1e ‘C’, speelt hier ook een grote rol bij. Helaas zijn er nogal wat mensen die een hekel aan sporten en gezond eten hebben. Dat ze het toch doen, is omdat ze vooral strak op het strand willen verschijnen.

Terwijl sporten en gezond eten nu juist de stappen naar dat doel zijn. Als je die stappen niet waardeert, en het je alleen maar om het doel te doen is, dan zal het een aardige opgave zijn je daar op te concentreren. Kijk eens naar wat sporten en beter eten allemaal nog meer voor je doet! Minder stress, meer energie, en een betere weerstand. En zo’n strandlijf, ach, dat is ook wel mooi meegenomen.

Als je dan ook nog eens weet welke stappen je moet zetten, dan kan je niet anders dan op je bestemming aankomen. Alsof de weg voor jou persoonlijk is aangelegd, compleet met wegbewijzering in jouw favoriete kleur!

Helaas moet ik ook weer de spelbreker zijn… Er is namelijk geen standaard ‘one-size-fits-all’ stappenplan. Gezond eten en meer sporten spreekt voor zich, maar iedereen heeft zijn eigen struikelblokken. De een heeft weinig tot geen tijd om te trainen, de ander kan niet van de ongezonde etenswaar afblijven. Misschien ben je blessuregevoelig, of kan je totaal niet koken. Allemaal zaken die bepalen welke stappen jij moet nemen.

Waarschijnlijk weet je zelf al een beetje wat die struikelblokken zijn. En aan jou dan ook de taak om met die struikelblokken om te leren gaan. Vind je dat moeilijk, of weet je niet waar je moet beginnen, dan kan een goede trainer of coach je daar mee helpen. Hij of zij zal die struikelblokken aan kunnen wijzen, en een passend stappenplan kunnen maken. Het enige wat jij dan nog hoeft te doen, is deze in de praktijk brengen.

Maar zelfs met een op maat gemaakt stappenplan, zullen er alsnog dagen bij zitten waarop je zal verslappen. Denk aan een lange week vol verplichte borrels en feestjes, of een luie vakantie naar een all-inclusive resort. Het zijn die momenten die vaak funest zijn voor je concentratie.

Lieve mensen: het is geen ramp om zo nu en dan een misstap te maken. Het is wel een ramp als je vervolgens tegen jezelf zegt dat het allemaal toch niets meer uitmaakt, en vervolgens uit hulpeloosheid of teleurstelling de hele ijskast naar binnen propt. Vallen mag, als je maar weer opstaat. Houd je ogen op het doel, en laat je niet afleiden door die tegenslagen. Ook dat is concentratie!

Zoals ik helemaal in het begin al schreef, komt concentratie op allerlei manieren in de zoektocht naar jouw betere lijf terug. Dat maakt het, lekker tegenstrijdig, misschien wel de minst duidelijke ‘C’ van de 3xC formule. Maar nu je dit alles gelezen hebt, zal je die concentratie (in al zijn vormen) wel sneller kunnen herkennen.

Heb je nog vragen over wat ik hierboven allemaal verteld heb, laat het me dan weten in de comments hieronder. En wil je mijn hulp met een stappenplan, neem dan gerust contact met me op!

En omdat ik een liefhebber van mooie quotes en uitspraken ben, sluit ik af met dit juweeltje van nummer 1 basketballer, Michael Jordan:

‘The game has its ups and downs, but you can never lose focus of your individual goals and you can’t let yourself be beat because of lack of effort’