3 manieren om mindful te eten

Het werd een jaar of wat geleden nog vooral als een zweverig new-age concept gezien, maar anno 2017 is ‘mindfulness’ net zo ingeburgerd als yoga. Op aanraden van Boeddha proberen we ons leven met zoveel mogelijk aandacht te leiden. We werken mindful, sporten mindful, vrijen mindful… En ook eten doen we steeds vaker mindful. Dat laatste misschien niet voor geestelijke verlichting, maar wel voor een slankere taille. Mindful eten is namelijk een waardevolle ‘tool’ voor gewichtsverlies, waar zelfs wij nuchtere Hollanders bekend mee moet zijn.

Een belangrijke voorwaarde voor afvallen én op gewicht blijven, is kunnen luisteren naar je lichaam. Wanneer heb je honger? Wanneer ben je verzadigd? Wat voor uitwerking hebben bepaalde voedingsmiddelen op je energie? Heb je een ‘dieetverleden’, dan is er een kans dat je deze signalen niet meer zo goed opmerkt. Mindfulness – of mindful eten – kan je helpen om je weer bewust van deze belangrijke signalen te worden.

Maar misschien heb je als nuchtere Hollander wel helemaal niks met dat hele mindfulness. Misschien krijg je wel jeuk van esoterie of spiritualiteit… Toch is mindfulness lang niet zo’n esoterisch of zweverig concept als sommige mensen denken (of juist doen voorkomen). Mindfulness is eigenlijk niets meer dan heel goed letten op wat je aan het doen bent. En om je daarbij te kunnen helpen, vind je hieronder drie hele praktische, no-nonsens manieren om die aandacht bij je maaltijd te kunnen houden.

(geen wierook, Boeddhistisch gewaad of authentiek Tibetiaans meditatiekussentje nodig!)

1: eet zonder schermen: Er was een tijd dat mensen met het bord op schoot naar Studio Sport zaten te kijken. Wauw, zo retro! Dat is nu wel anders… Want nu hebben we dat scherm, in de vorm van een smartphone of tablet gewoon naast ons bord liggen.

Maar het is niet voor niets dat er hele campagnes tegen ‘appen’ in het verkeer gevoerd worden. Een scherm – of dat nu een TV, smartphone of iPad is –  is namelijk een afleiding. Hoe meer jij met dat scherm bezig bent, hoe minder aandacht je voor andere dingen hebt. Het bijwerken van Facebook tijdens het ontbijt lijkt misschien een knap staaltje multitasking… Maar de realiteit is dat je tijdens het uitzoeken van je nieuwe profielfoto de belangrijkste signalen van je lichaam niet eens op zal merken.

Probeer die plek(ken) waar je jouw maaltijden nuttigt eens een weekje ‘schermvrij’ te houden. Ben je gewend om tijdens het eten altijd maar op je telefoon of laptop te zitten? Dan zou het eten zonder deze schermen weleens een ‘openbaring’ kunnen zijn. Je zal in ieder geval veel makkelijker je aandacht bij het eten kunnen houden – en dat is ook precies de bedoeling.

2: eet met links (of rechts): Of je nu een deur opent, je tas pakt of een snoepje in je mond stopt: je doet het nagenoeg altijd met één en dezelfde hand.  Dat zal je waarschijnlijk nooit eerder zijn opgevallen, aangezien het een ingesleten patroon is. En dat biedt meteen een mogelijkheid om je van die ingesleten patronen bewust te worden.

Als je gewend bent om tijdens het eten met rechts je vork, en links je mes te hanteren, draai dit dan eens om. Daarmee maak je van die ‘automatische’ handeling die het eten vaak is, iets waar je opeens weer over na moet denken. Het tempo waarin je eet zal ook omlaag gaan, wat je weer in staat stelt om de signalen van je lichaam beter op te merken.

(en als je écht fanatiek bent, probeer dan eens een hele dag alles met je non-dominante hand te doen!)

3: probeer eens wat anders: Als je naar een restaurant gaat en daar iets besteld wat je nog nooit eerder gegeten hebt, prop je dat dan ook meteen in je mond? Waarschijnlijk niet. Je zal misschien eerst aan het gerecht ruiken, het heel voorzichtig snijden, om vervolgens een klein stukje in je mond te nemen om te proeven. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een gebakken aardappeltje, wat je redelijk argeloos naar binnen zal werken.

Een van de meest voor de hand liggende manieren om met meer aandacht te eten, is dan ook iets anders te proberen. Dat hoeven helemaal geen exotische gerechten te zijn. Als een broodje met kaas je vaste lunch is, ga dan eens voor een ander soort kaas. Zolang het maar iets is wat je nog niet eerder gegeten hebt. En probeer het ook echt een beetje ‘spannend’ te houden. Voel je de behoefte om het desbetreffende voedingsmiddel toch in één keer naar binnen te schuiven? Dan is het blijkbaar net niet ‘spannend’ genoeg.

Zie daar: drie simpele manieren om meer mindful te kunnen eten. Kies er eentje uit, en probeer het!